analysera halm?

sommarvind

Trådstartare
Jag har en uträknad foderstat till båda mina hästar. Nu har ja även börjat med halm för tuggbehovet skull samt som strö i ligghallen. Min fråga är skall halm analyseras för att inte inkräkta på övriga foderstaten?

Hur ser man om de är havrehalm eller vetehalm?

Sv: analysera halm?

Hur menar du med "inkräkta"?

Äter hästarna några kg halm per dygn måste halmen såklart räknas med i foderstaten, men handlar det inte om större givor än så så är det ganska onödigt att kosta på en analys. Normalt tröskad halm har oftast ganska jämna värden, inte alls lika varierande som vallfoder.

Leta efter ax eller axrester så ser du om det är havre eller vete.

Finns inga ax alls i halmen (men det gör det nästan alltid) så är havrehalmen generellt mer varmgul och glansig än vetehalmen, som oftast är ljusare, mattare och grövre i strukturen.

Vetehalmen kan iofs lätt förväxlas med korn- eller råghalm på det viset, men havrehalmen känner man ganska lätt igen.:)

Finns inga ax alls i halmen (men det gör det nästan alltid) så är havrehalmen generellt mer varmgul och glansig än vetehalmen, som oftast är ljusare, mattare och grövre i strukturen.
Är det inte tvärt om? Det hade jag för mig i alla fall. Om jag inte minns helt åt pipan så var vår halm (när vi hade det) gyllengul och glänsande, och de ax som var i den halmen var definitivt veteax. Det är ju ett gäng år sedan, men så fel kan jag väl inte minnas, eller?

ja menade om ja behöver räkna om foderstaten pga att jag ger halm. Ja tror inte dom petar i sig överdrivet mycket.

Shettisarna däremot som har lätt för fång går i en egen hage där ja brukar blanda upp deras hö med ca 2 kg halm. Är det också okej utan att ja behöver räkna med de i foderstaten tro?

Nu pratar jag väldigt generellt, vetehalm kan ju variera i färgton såklart. ;)Men havrehalm brukar ha en ganska varmgul färg. Havrehalmen kan även se lite "trassligare" ut, tack vare de tunna stråna som håller kornen i axet.

Bildgoogla "vetehalm" så kommer en jämförande bild upp först! :laugh:

Alltså, foderstaten innefattar ju allt hästarna äter totalt sett, så du bör ju räkna med även halmen. Det gör ju inte räknandet sååå himla mer komlicerat, om man säger så. ;)

Men rör det sig om en 500 kg häst som äter ett halvt kilo per dygn så är det ju i princip försumbart.

2 kg halm till en liten shettis däremot, gör ju ganska stor påverkan i totalfoderstaten, så där kan det definitivt behöva proteinkompletteras om inte höet har riktiga supervärden.

fast kan ja räkna med halmen i foderstaten trots att ja inte vet värdena?

Jag vet ju inte va halm innehåller.

dom 2 kg är uppdelat på två shettisar

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 364
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Hjälp! Har ett riktigt knivigt problem om vilket strö jag ska hitta till lösdriften! Har en häst med ekvin astma så halm går såklart...
Svar
10
· Visningar
1 499
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30