Analyser havren oxå?

havreflinga

Trådstartare
Jag har aldrig skickat mitt foder på analys, men funderar på det nu. Men om jag ska analysera höet, måste jag även analysera havren, för att kunna räkna ut rätt balans mellan kalcium och fosfor? Eller är balansen mellan dessa alltid samma i havren, så att det finns standardvärden att utgå från? Är det bara höet som varierar så mycket?
 
Det beror lite på hur mycket havre du ska ge. Vet du om havre passar till ditt grovfoder?

Det finns "standard-värden" på havre, men ska du ge mycket så rekommenderas analys.

mvh Jessica
 
Jag tillhör den petiga skaran. Jag vill enbart ge analyserat foder till min häst och då gäller det även kraftfoder. Så jag avstår från att ge den havre som serveras i stallet eftersom den är oanalyserad och skrämmande lätt. Jag köper istället havre från lantmännen och annat full-/kompletteringsfoder där det finns analys.
Förmodligen är detta onödigt, men jag vill bara ge analyserat foder. Sen beror det ju lite på hur havren "ser ut". Den vi hade i stallet förra säsongen var mycket lätt och såg inge rolig ut = väldigt smala korn.

Inte mycket till hjälp kanske, men så här tänker jag....Sen finns det ju standardvärden att gå efter om man vill.

//Alice
 
Jag analyserar inte kraftfoder eftersom jag ger så små mängder.
 
dte är bara om du fodrar med mer än 4 kg havre om dagen som du bör analysera havren.. annars går den efter riktvärdena med mycket små marginaler..
som sagt, under 4 kg så är skillnaderna såpass små att det inte gör någon skillnad.. (ungeför lika mkt skillnad som när hästen tappar 10 krafftpelletsar i spånet och inte hittar dem igen)
 
Alternativet är att ta reda på volymvikten så får man lite bättre analysvärden.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
378
Senast: manda
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 898
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 141
Senast: mamman
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp