Analyser havren oxå?

havreflinga

Trådstartare
Jag har aldrig skickat mitt foder på analys, men funderar på det nu. Men om jag ska analysera höet, måste jag även analysera havren, för att kunna räkna ut rätt balans mellan kalcium och fosfor? Eller är balansen mellan dessa alltid samma i havren, så att det finns standardvärden att utgå från? Är det bara höet som varierar så mycket?

Det beror lite på hur mycket havre du ska ge. Vet du om havre passar till ditt grovfoder?

Det finns "standard-värden" på havre, men ska du ge mycket så rekommenderas analys.

mvh Jessica

Jag tillhör den petiga skaran. Jag vill enbart ge analyserat foder till min häst och då gäller det även kraftfoder. Så jag avstår från att ge den havre som serveras i stallet eftersom den är oanalyserad och skrämmande lätt. Jag köper istället havre från lantmännen och annat full-/kompletteringsfoder där det finns analys.
Förmodligen är detta onödigt, men jag vill bara ge analyserat foder. Sen beror det ju lite på hur havren "ser ut". Den vi hade i stallet förra säsongen var mycket lätt och såg inge rolig ut = väldigt smala korn.

Inte mycket till hjälp kanske, men så här tänker jag....Sen finns det ju standardvärden att gå efter om man vill.

//Alice

Jag analyserar inte kraftfoder eftersom jag ger så små mängder.

dte är bara om du fodrar med mer än 4 kg havre om dagen som du bör analysera havren.. annars går den efter riktvärdena med mycket små marginaler..
som sagt, under 4 kg så är skillnaderna såpass små att det inte gör någon skillnad.. (ungeför lika mkt skillnad som när hästen tappar 10 krafftpelletsar i spånet och inte hittar dem igen)

Alternativet är att ta reda på volymvikten så får man lite bättre analysvärden.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 922
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 246
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 734
Senast: Linn-Nora
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 519
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka