Analysblankett

F

fälttävlansnörd

Okej. Nu ska jag erkänna det. JAG FATTAR INTE ETT SMACK. Har alltid köpt analyserat hö, tills nu. Och jag har funderat och funderat, vad fan ska man skriva? Vad ska man skicka det i? Ett kuvert?

Ska skicka till Hjortens Lab, och de här förstår jag inte vad man ska svara på;

Provtagare
Provtagningsdatum
Provbeteckning

Och sen var det ju vad man ska skicka det i. Vi har ju vanligt hö, ska det ändå skickas i samma plast som man använder för inplastningen av hösilage? Från hur många balar ska man ta hö ur? Jag har alltid hört att man ska ta från 4-5 stycken.

Hej, jag har noll koll :angel:

Sv: Analysblankett

fälttävlansnörd skrev:
Okej.
Ska skicka till Hjortens Lab, och de här förstår jag inte vad man ska svara på;

Provtagare Ditt namn
Provtagningsdatum Det datum du tagit provet/ alternativt datum du skickar in om du tar provet under flera dagar
Provbeteckning Vad du kallar provet t.ex. hö -05

Och sen var det ju vad man ska skicka det i. Vi har ju vanligt hö, ska det ändå skickas i samma plast som man använder för inplastningen av hösilage? Från hur många balar ska man ta hö ur? Jag har alltid hört att man ska ta från 4-5 stycken.

Hej, jag har noll koll :angel:

De sakerna du frågar om är inte viktiga för resultatet. Det är bara info som kommer med på resultatet sedan. För dig som skickar in ett prov så räcker det med att ge provet ett namn men har man många prover kan det vara intressant att veta vem som tagit provet och vilken dag det är taget.
Ta prover från många balar så får du ett säkrare medelvärde. Jag har ofta hört 5-6 balar men det skadar inte att ta från fler om man har möjlighet.
Plastpåse låter bra att skicka i. Att bara skicka i ett kuvert kan ställa till det med TS halten om det t.ex. är ovanligt fuktigt under transporten.

Sv: Analysblankett

Jag skickade till Hjortens förra året o fick den här beskrivningen om hur jag skulle göra:
PROVTAGNING HÖ

LÖST HÖ
Alt. 1
Bäst och enklast att ta ut ett prov är med borr.
Ta borrkärnor från ett tiotal ställen och blanda till ett prov. Blanda ordentligt och ta ut
1 liter som förpackas i plastpåse.
Alt. 2
Tag försiktigt 2-3 nävar hö från 10 punkter. Försök att ta hälften på armlängds djup.
OBS. Se till så att inte blad och andra känsliga delar repas av.
Med en sax kan provet nedfördelas i fraktionsstorlek c:a 2 cm. Blanda noggrant och ta ut
1 liter som förpackas i plastpåse.

PRESSAT HÖ
Om borr skall användas i pressade buntar(balar), skall borrning göras från ”kortänden”, så att
man borrar vinkelrätt mot stråna.
Om prov tas för hand måste man skära upp buntar(balar) för att prov skall kunna tas ut.
Lämpligt antal buntar kan vara 5-6.
Förfarandet blir därefter detsamma som för löst hö.

Det plastförpackade provet skickas tillsammans med en följesedel till Hjortens Lab. i
förslagsvis en Jiffy-påse.
Följesedeln skall innehålla: Namn, adress, gärna också tel. och fax.
Vilket djurslag fodret är ämnat till.
Om något utöver grundpaket önskas måste detta anges.
Analystiden är normalt 1-1½ vecka.
Grundpaket för häst = TS, protein, energi, kalcium, fosfor, kalium och magnesium.
Kostnad = 395 SEK exkl. Moms.
Grundpaket för kor = TS, protein, energi, fibrer, AAT, PBV, kalcium, fosfor, kalium och magnesium.
Kostnad = 450 SEK exkl. moms.
Jag skickade i en vanlig försluten plastpåse i ett vanligt stort kuvert.
Jag tror inte jag skrev ngt på för jag blev nog inte heller klok på vad jag skulle skriva :crazy:
Provtagare
Provtagningsdatum
Provbeteckning
Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 922
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
870
Senast: Lejd
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 504
Senast: Angel
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 217
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar