• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare woarda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 469
Sv: analys

Oj vilka bjässar! Mitt kallblodssto, ca 150 cm väger ca 410-430 kilo. Men det är ju lite skillnad i maffighet där mellan bruks och travisarna.

Här reagerar jag tvärtom! Bara dryga 400kg på en kallblodstravare? :confused: Är du säker på att den är ca 150cm? (kanske bara är 145-147cm?) Och säker på vikten? (vägd på våg?)
Bara nyfiken eftersom jag aldrig skulle tro att de väger SÅ lite.

kl
Jag fick idag veta att mitt stora ganska grova lettiska sto bara väger 664 kg!!! Hon är 172 i mankhöjd. Jag trodde hon vägde minst 750 kg. Så det är inte lätt att veta.

kl
Jag fick idag veta att mitt stora ganska grova lettiska sto bara väger 664 kg!!! Hon är 172 i mankhöjd. Jag trodde hon vägde minst 750 kg. Så det är inte lätt att veta.

Nej onekligen inte. :eek: Jag skulle också gisst på MINST 700kg på din häst (som ju är över 170cm och en tung häst) .

en ardenner valack på 1,68-1,69mkh vägde 930kg då min kompis ställde honom på vågen... kan även tillägga att han har strl 8 i skor =)

Nej jag är inte säker på exakt vikt, men hon är av "modern" lätt typ, och veterinären uppskattade vikten till 400 kilo förra året. Då var hon lite lite smalare än nu, nu kan hon vara uppe i 450, men inte mer tror jag. Skulle gärna vilja väga på våg. Enligt måttband för häst är hon ca 430 kg tung:D.

Jag tror hon är ganska exakt 150 hög, kan tom vara en cm över det.

Hon har 135 i täcken och 110 på sadelgjorden om det nu kan ge någon bild av storleken överhuvudtaget. Finns bild i bildsök på "sessan hoppar" men där var hon betydligt högre i hull, under betet förra året.

en ardenner valack på 1,68-1,69mkh vägde 930kg då min kompis ställde honom på vågen... kan även tillägga att han har strl 8 i skor =)

DET kan jag förstå... En ardenner (grövre än nordsvensk i bestomme o allt) och dessutom nästan en dm högre i mankhöjd - då är det rimligt med över 900kg -1000kg kanske.
Men en nordsvensk på 160cm = 1000kg :confused:. Måste ju vara minst 100kg övervikt? Känns det som.

Nej jag är inte säker på exakt vikt, men hon är av "modern" lätt typ, och veterinären uppskattade vikten till 400 kilo förra året. Då var hon lite lite smalare än nu, nu kan hon vara uppe i 450, men inte mer tror jag. Skulle gärna vilja väga på våg. Enligt måttband för häst är hon ca 430 kg tung:D.

Jag tror hon är ganska exakt 150 hög, kan tom vara en cm över det.

Hon har 135 i täcken och 110 på sadelgjorden om det nu kan ge någon bild av storleken överhuvudtaget. Finns bild i bildsök på "sessan hoppar" men där var hon betydligt högre i hull, under betet förra året.

Jag kan tro på att din häst väger nånstans mellan 450-500kg men har svårt att tro på mycket mindre än 450kg. MEN då är det ju bara min uppskattning utan att ens ha sett hästen!! Mest för att jag bara inte kan tro att ett kallblod kan väga så lite... Att det kan vara så HIMLA stor skillnad mellan 150cm k.travare mot 150cm bruks-nsv.
(min, en bruksis på 152cm, såg ut så här och vägde ca 630kg på våg = http://smg.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/?action=view&current=uppstlld2.jpg )

Okej! jo hon är inte tung vårt sto. Men jag blev väldigt förvånad över att era andras hästar väger så mkt.

Ditt sto är klart grövre än mitt, så det syns att den väger mer. Var medryttare under många år på en nordistravare förut, dem var ca 149 cm och vägde också drygt 600 kilo. Även där ser man en stor skillnad i grovlek, men den var också klart överviktig och fick ofta rådet att försöka få ner den vikt av veterinären.

Skulle gärna vilja väga min häst så jag vet exakt vad den väger svart på vitt. Nu är iaf mitt sto i jättefint hull fettmässigt, men får gärna lägga på sig lite mer muskler. Lite rund om magen är hon nog, så hon kanske väger 450 nu. Men förra året trodde vetrinären på knappt 400 kilo, men då var hon lite väl smal i mitt tycke (men vet. tyckte inte det var något fel på vikten, men hästen hade nyligen haft en rejäl släng av erlichia och tappde mkt då)

DET kan jag förstå... En ardenner (grövre än nordsvensk i bestomme o allt) och dessutom nästan en dm högre i mankhöjd - då är det rimligt med över 900kg -1000kg kanske.
Men en nordsvensk på 160cm = 1000kg :confused:. Måste ju vara minst 100kg övervikt? Känns det som.

Nu är min häst inte vägd på våg, utan hennes vikt har jag uppskattat. Pratade med en man som födde upp Nordsvenskar och när han var inne med sitt sto ( 160 cm) på klinik så vägde den 1200 kg! I full "skogsarbetarkondis" Där kan man ju kanske snarare undra om det är något fel på vågen! Inte många Shire-hästar väger så mkt.

Men eftersom mitt connemarasto väger 500 kg, ur kondition och med föl vid sidan och är 145 så borde Nordis som är 15 cm högre väga minst 300-400 kg mer (dvs 800-900 kg). Och det händer ofta att hon blir misstagen för en Ardenner.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 567
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 082
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 809
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 975
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka