• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare woarda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 469
W

woarda

Fick analyrapporten idag.
Men pappret är rena grekiskan för mig. Massa siffror som inte säger mig något.
Har använt mig av hippocampus och får där fram att "Din häst får mer energi än medelhästen behöver. Håller den lagom hull är det OK."
och "Du har onödigt mycket protein i foderstaten".
Jag har bara lagt in hösilaget i uträkningen då jag inte ger något annat.

Är det rena dundermaten vi fått tag på? vågar jag ge min lättfödda nordsvensk mycket grovfoder?

Torrsubstans: 58%
Smältbart råprotein: 74 g/kg foder
Enegri: 6.4 MJ/kg foder
Kalcium: 4.5 g/kg foder
Fosfor: 1.7 g/kg foder
Magnesium: 1.0 g/kg foder
Kalium: 14.6 g/kg foder

okunnig och mycket tacksam för svar

Sv: analys

Du har fått ett dunder foder! Sånt som jag bara drömmer om och aldrig lyckas få tag i.
Men proteinöverskott från grovfodret är inget farligt överskott utan nu hänger det mer på vad just din häst behöver i mängd för att hålla sig lagom. Det blir det som avgör hur mycket du kan ge.

Du har fått ett dunder foder! Sånt som jag bara drömmer om och aldrig lyckas få tag i.
Men proteinöverskott från grovfodret är inget farligt överskott utan nu hänger det mer på vad just din häst behöver i mängd för att hålla sig lagom. Det blir det som avgör hur mycket du kan ge.

Det känns bra att höra. Hon är ju aningen lättfödd, men jag får väl börja rida mer helt enkelt :angel:
Jag hade ingen aning om vad det var för foder vi skulle få, sa bara till stallägaren att jag vill ha sioså mycket och så fixade han så vi fick det hemkört. relativt billigt var det också ^^.

Ja det är ju en väldigt hög kvot i ditt hö! Nämligen 11.5. ;) Det betyder alltså att det är 11.5gram smältbart råprotein per MJ - önskvärt är att det ska ligga på minst kring 6. Så det dubbla har du! Skulle vara ypperligt för avelsdjur.
Men det gör inget att det är så mycket protein till andra hästar, så där mycket eller mer är det på betet och det klarar dom ju! När det komemr från grovfoder ska det inte vara skadligt till en normal, frisk häst.

Energin (MJ) per kg är medelhög. Jag skulle gissa att din nordsvensk skulle täcka sitt energibehov med max 10kg av detta silage (underhållsbehov - ej arbete inräknat) men du behöver ge mer för att täcka tugg/fiberbehov (då räknar jag på 600kg häst som en liten nordsvensk brukar väga i genomsnitt). Det är ju så pass blött.

Ja det är ju en väldigt hög kvot i ditt hö! Nämligen 11.5. ;) Det betyder alltså att det är 11.5gram smältbart råprotein per MJ - önskvärt är att det ska ligga på minst kring 6. Så det dubbla har du! Skulle vara ypperligt för avelsdjur.
Men det gör inget att det är så mycket protein till andra hästar, så där mycket eller mer är det på betet och det klarar dom ju! När det komemr från grovfoder ska det inte vara skadligt till en normal, frisk häst.

Energin (MJ) per kg är medelhög. Jag skulle gissa att din nordsvensk skulle täcka sitt energibehov med max 10kg av detta silage (underhållsbehov - ej arbete inräknat) men du behöver ge mer för att täcka tugg/fiberbehov (då räknar jag på 600kg häst som en liten nordsvensk brukar väga i genomsnitt). Det är ju så pass blött.

oj. vilket foder! Jag anade att det var helt okey, men så bra hade jag ju inte tänkt mig...
min nordis väger nog ca 650-700 (en aning övervikt).
hade tänkt mig att ge 12-14kg och rida lite mer än jag gör idag (bara lättare arbete)
Något tillskott av något slag kan väl inte behövas? (tänker på mineraler).

Okej din hästs normalvikt kanske är 650kg då. Hur hög är den?
Min bruksnordis sto på 152cm vägde ca 630kg som normalviktig/normalmusklad...

Ja 12kg MINST bör du ge! För att täcka fiberbehovet o inte få problem med magen. (12kg av ditt silage blir bara knappt 7kg i torrsubstans och motsvarar ca 8.5kg i hö)
Och det ger ändå bara 77MJ, det borde den behöva med sina 650kg och arbete på det.

Med 12kg silage täcker du behoven av de vanligaste mineralerna kalcium, fosfor och magnesium men du behöver få in SELEN från någonstans... det finns inte i svenskodlade foder nämligen (selenfattiga jordar här). Så Tokosel är aktuellt! Köps på Apoteket.

Okej din hästs normalvikt kanske är 650kg då. Hur hög är den?
Min bruksnordis sto på 152cm vägde ca 630kg som normalviktig/normalmusklad...

Ja 12kg MINST bör du ge! För att täcka fiberbehovet o inte få problem med magen. (12kg av ditt silage blir bara knappt 7kg i torrsubstans och motsvarar ca 8.5kg i hö)
Och det ger ändå bara 77MJ, det borde den behöva med sina 650kg och arbete på det.

Med 12kg silage täcker du behoven av de vanligaste mineralerna kalcium, fosfor och magnesium men du behöver få in SELEN från någonstans... det finns inte i svenskodlade foder nämligen (selenfattiga jordar här). Så Tokosel är aktuellt! Köps på Apoteket.

hon ligger väl på 155 cm ungefär. så 650 är nog normalvikt.

Mycket intressant det här, jag har mycket att lära.
Då kan jag ge henne endast hösilage med gott samvete och öka givan lite till. Ska även kolla upp Tokosel.
Jag tackar jättemycket för informationen :bow:

Då kan jag ge henne endast hösilage med gott samvete och öka givan lite till. Ska även kolla upp Tokosel.

Varsågod, bara kul att vara till hjälp! :)

Å jävlar! Vilken kvot! Ska du lägga till något i foderstaten utöver hösilaget får du nog välja ett kraftfoder med låg proteinhalt och lite mer på energisidan, men det borde inte behövas! Det kan vara värt att erbjuda halm att tugga på om du tvingas hålla igen lite på hösilaget.

Hon har haft fång, nordisen, så kraftfodret är redan borta vad jag vet.

Fasen syrran, du slog mej! Vi har "bara" 9,9 i kvot :p Det blir säkert lite halm kvar hos Figge, jag kan ta med om du vill ha :p

Det kan vara värt att erbjuda halm att tugga på om du tvingas hålla igen lite på hösilaget.

Det är väl just det man kanske bör se upp med om man har en häst som är lättfödd och ett så kraftigt grovfoder. Jag vet att det inte är skadligt med för mkt proteiner från grovfoder men samtidigt måste överskottet ta vägen någonstans dvs hästen kan bli tjock. Jag hade bytt ut en del mot halm. Men jag har kanske fel?

Är du helt säker på vikten? Jag tycker att det låter lite jag. Mitt Connemarasto på 145 cm vägde i höstas 506 kg på våg. Och hon är i normalt "avelsstohull" Mitt Nordsvenska sto på 160 cm, väger ca 1000 kg, inte heller hon särskilt tjock, men oerhört kraftig.

Oj, vad era hästar väger mycket. Mina visserligen halvblod har vägt i normalhull: 525 kg = 163 cm och 450 kg = 155 cm.

Mitt förra sto 161-162mkh vägde 525kg på klinik och var då på snäppet för tung.borde ligga ¨på 475 kg sa vet.

Oj vilka bjässar! Mitt kallblodssto, ca 150 cm väger ca 410-430 kilo. Men det är ju lite skillnad i maffighet där mellan bruks och travisarna.

Är du helt säker på vikten? Jag tycker att det låter lite jag. Mitt Connemarasto på 145 cm vägde i höstas 506 kg på våg. Och hon är i normalt "avelsstohull" Mitt Nordsvenska sto på 160 cm, väger ca 1000 kg, inte heller hon särskilt tjock, men oerhört kraftig.

Jag är verkligen inte säker på vikten, har ingen möjlighat att väga henne. men över 700 tror jag inte, men det är svårt att uppskatta vikten.

Min är inte lika maffig som din, min är lite nättare. Så jag tror på runt 700kg, max.

Senast ändrad av en moderator:

än sålänge håller hon hullet, några kilos övervikt som är under motionering.
Jag tror jag kommer klara mig på bara hösilage, även om det är proteinrikt.

Oj vilka bjässar till både connemara och nordsvensk!
Min erfarenhet av lite mindre, mellankraftiga bruksnordisar på dryga 150cm är att de väger omkring 650kg som normalviktiga (vägda på våg). Hur sjutton en på 160cm då kan väga hela ett TON begriper jag mig inte på (inte ens en kraftig sort) - men tror dig. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 567
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 082
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 809
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 975
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka