Sv: analys
Jag har aldrig gjort en analys om det finns en redan så tackar man ju och tar emot.
Men jag räknar inte ut iaf vad hästen behöver..För det kan jag i fingertopparna.
Jag har aldrig haft fel på ett hövärde när jag har gissat ca värden
Ett ex är att i våras hade jag ett hö som nästintill var helt brunt och folk klagade så klart och sa att ett brun hö kan inte innehålla någe näring!
En analys gjordes och se på fan smrp låg på över 50 och de andra värdena var superbra de med inge mögel inget:smirk:
Man Kan inte gå på bara färg utan får ju givetvist höra med bonden hur många år har han tagit hö på vallen + gödslat hur han märkt att sina djur tar sig på höet? mm mm
Mina hästar får fri tillgång på hö.. sedan får de tillägg vid arbete med kraftfoder.
De har fri tillgång på mineraler och salt och hästarna är välmående. blodprov togs i våras på ett av mina ston och alla värdena var i toppform inge brist på någon vitamin eller mineral:smirk:
Jag tycker att detta med analys är överskattat och folk kan inte ens väga upp hö utan att fuska och ha våg längre.. Vart tog den där fina känslan vägen hos hästmänniskan??
Man ser ju på en häst om den börjar gå ner i vikt.. ja då ökar vi på med mera mat bara=)Och blir den för tjock så minskar man ner.
Inte konstigt att det är så många hästar i dag som har bråkiga känsliga magar som strejkar.. en häst mage är gjort för att äta gräs eller löv eller bark de nu hästen hittar i födoväg lite skit rensar magen.
Att hålla på och peta och störa magens naturliga flora är inte så bra.
Stod i ett stall förr där folk gav 100 olika medel till hästarna..
Selen bra för de OM hästen har brist..
B vitamin bra för OM hästen får brist på de
E vitamin bra för de OM hästen har brist på de
Biotin i förebyggande syfte
Linolja bra för magen och förebygger kolik
Vitlös föebygger snuva
Groddolja bra för pälsväxten
Gurkmeja bra för leder och förebygger led och sen skador
Torkade tomater bra för de å de
Ja jag kan hålla på i evigheter...
Det har urartat och vi som nu bara ger hö havre och betfor mineraler idiot förklaras nästan och nästintill så man blir kallad för djurplågare!