Sv: analys

*knapplån*
Jaha, så var det dags igen då.
Höstens stora "Varför analysera"-tråd.
Jag har argumenterat i sådana trådar i minst 7 höstar nu.
Så det tänker jag inte göra denna gången.
Utan jag kommer bara att vänta på alla "Hjälp - min häst faller ur/ orkar inte/ musklar sig inte "-trådar denna gången.

Jag återkommer då.

*knapplån*
Utan jag kommer bara att vänta på alla "Hjälp - min häst faller ur/ orkar inte/ musklar sig inte "-trådar denna gången.

Jag återkommer då.

:D Tänkte också låta bli denna gång egentligen... men jag kunde inte hålla mig... :o

*knapplån*

Jag återkommer då.

Kunde inte hålla mig :angel:

Och så detta tjat om "hur tror ni hästägarna gjorde förr".

Precis som om ALLA hade runda, fina, välmusklade hästar. Vad de inte fattar är att hästarna föll ur då också!!! Men fick käka upp sig på sommarbetet!

Dessutom hade väl Sverige förr mest arbetshästar... eller... :angel: om man bortser från armén.

Det var i alla fall inte många förunnat att få ha häst som rent rekreaktionsnöjje.

Lizzie

Jag vill nog vrida den här tråden och ställa frågan: Varför ska konsumenten behöva göra analys? Det borde vara självklart för den som säljer att erbjuda analyserat foder, framför allt eftersom de flesta säljare är registrerade foderproducenter. Producerar man för eget bruk så fungerar analyserna även som stöd för planering av gödning, sortval och liknande.

Samtidigt vill jag varna för den övertro som finns kring analysen som en absolut sanning. Ofta bygger man en hel foderstat på ett enda mätvärde. Om man tittar på en "vanlig" åkermark med vall eller andra grödor så varierar den över ytan. Ensilagebalen från det skuggiga, fuktiga partiet i ena änden av vallen har helt annan sammansättning än den bal som odlades på torr, sandig mark. Balarna kan komma att variera kraftigt i innehåll kring det analyserade värdet. Har man varit "slarvig" och tagit ut prov från för få balar så kan det analysvärdet också bli skevt.

Att blint lita på analyser är minst lika fel som att inte analysera alls. Det är dock lättare att få korrekta analyser om man gör det i samband med skörden. Det är därför jag propagerar för att man i producentledet tar sitt ansvar.

Vi tar analyser direkt i samband med skörden, håller koll på de olika partierna som skördas och journalför dessa även om huvuddelen av skörden används i den egna verksamheten. Det är dock mycket enklare att sälja ett analyserat foder!

Däremot så styr vi inte foderstaten uteslutande på analysen.

Mycket välformulerat!
Problemet är dock att för att få producentledet att verkligen inse fördelen så underlättar det att konsumenten faktiskt efterfrågar denna - och förstår hur analysen skall användas ...

Jag vill nog vrida den här tråden och ställa frågan: Varför ska konsumenten behöva göra analys? Det borde vara självklart för den som säljer att erbjuda analyserat foder, framför allt eftersom de flesta säljare är registrerade foderproducenter. Producerar man för eget bruk så fungerar analyserna även som stöd för planering av gödning, sortval och liknande.

Samtidigt vill jag varna för den övertro som finns kring analysen som en absolut sanning. Ofta bygger man en hel foderstat på ett enda mätvärde. Om man tittar på en "vanlig" åkermark med vall eller andra grödor så varierar den över ytan. Ensilagebalen från det skuggiga, fuktiga partiet i ena änden av vallen har helt annan sammansättning än den bal som odlades på torr, sandig mark. Balarna kan komma att variera kraftigt i innehåll kring det analyserade värdet. Har man varit "slarvig" och tagit ut prov från för få balar så kan det analysvärdet också bli skevt.

Att blint lita på analyser är minst lika fel som att inte analysera alls. Det är dock lättare att få korrekta analyser om man gör det i samband med skörden. Det är därför jag propagerar för att man i producentledet tar sitt ansvar.

Vi tar analyser direkt i samband med skörden, håller koll på de olika partierna som skördas och journalför dessa även om huvuddelen av skörden används i den egna verksamheten. Det är dock mycket enklare att sälja ett analyserat foder!

Däremot så styr vi inte foderstaten uteslutande på analysen.

Håller absolut med om att det är den som är höproducent som ska ta analysen på höt. Då blir det ju ett (förhoppningsvis) så rättvist prov som möjligt. Alltså att man gör så som ni gör. Det är ju grovfoderproducenten som ska lämna in ett prov som är så representativt som möjligt för höskörden.

Jag har inte analyserat mitt hö, utan köper av en bonde som står för analysen och som dessutom kompletterade med mineralanalys när jag bad om det :bow: .

Analysen använder jag som ett hjälpmedel för att kunna göra en balanserad foderstat. Naturligtvis så måste jag hålla kolla på hur hästen reagerar på den foderstat hon står på.

Men med hjälp av en grovfoderanalys så slipper man råka ut för otrevliga överraskningar så som proteinbrist när det gått några månader in på vintern. Det är i alla fall jag helt övertygad om.

Jag tycker inte det finns någon anledning att betala 2 kr/kg per hö (eller mer) för hö som är oanalyserat när jag kan köpa analyserat hö för samma pris,och man får lite mer koll på vad det är man stoppar i kusen. Jag kunde dessutom kolla med flera olika höleverantörer innan jag bestämde mig för det höt som passar till mina pållar. Jag har inte upplevt att det är dyrare att köpa analyserat hö än att köpa oanalyserat hö. Däremot kan riktigt bra hö kosta mer än dåligt hö ;) men man vet ju i alla fall vad man köper.

Jag tror att de flesta höproducenter är villiga att låta analysera sitt hö om man som konsument påtalar att man vill det.

/Lizzie

farför hakar alla upp sig på grovföder analys ? jag bara undra jag har jätte fina hästar utan analys:confused:

Att analysera sitt hö är ju den bästa grunden för att få en komplett foderstat...
Däremot så reagerar jag på hur mkt olika foder det finns på markanden det är ju rena djungeln o det är ju bra att det finns helfoder men vart tog hederlig havre korn betfor o mineral vägen???jo jag vet att det finns där men hur många säger om man frågar om foder ge havre o mineral plus hö osv...
Sedan detta tuggande om att blöta foder där blir jag irriterad över hysterin att blöta havre mm... Betfor lusern osv är ju en naturlighet där måste man blöta... Men likasåå där hur många blöter inte sitt foder på kvällen för att fodra morgon med det vad tror ni händer i foderhinken under nattens många timmar???

Däremot så reagerar jag på hur mkt olika foder det finns på markanden det är ju rena djungeln o det är ju bra att det finns helfoder men vart tog hederlig havre korn betfor o mineral vägen???jo jag vet att det finns där men hur många säger om man frågar om foder ge havre o mineral plus hö osv...

Samma anledning varför vi inte ägnar oss åt långkok i vårat eget kök! Köper man en säck "helfoder" eller någon av alla dessa tillsatsprodukter så finns kunskapen förpackad i färglad reklam. Webbsidor, reklamblad och en snygg säck med bruksanvisning.

Köper man en grå papperssäck med havre så ingår inte informationen, den får man så att säga stå för själv. Alla klarar inte att koka kalops på gammalt sätt och är beredda att betala för att slippa.

Problemet är bara att man ibland hamnar i hästens motsvarigheten till "snabbmatsträsket" eller "naturapoteket". Man mår inte dåligt av att äta pizza eller hamburgare ibland men om man bara äter det så blir man sjuk. Jag undviker att kommentera motsvarigheten till "naturapoteket" av samma orsak som jag inte kommenterar religion...

Mycket bra inlägg!!
Håller med helt! Jag upplever dock att det ändå börjar bli allt vanligare att det faktiskt finns en analys att visa upp när man vill köpa hö. Ju fler som frågar efter det desto fler lär väl börja med detta...?

För övrigt är det ju helt sant som du säger; analysen ger ett riktvärde på ungefär vad partiet innehåller. Men ett riktvärde är ju bättre än inget värde alls.

Däremot kan riktigt bra hö kosta mer än dåligt hö ;) men man vet ju i alla fall vad man köper.

Håller med dig också i det du skriver i ditt inlägg.
Apropå det citerade: det kanske inte vore så tokigt/konstigt om priset skulle variera beroende på näringsvärde. Om jag står och väljer mellan ett hö med 20 gr smbrp eller ett med 50 så betalar jag gärna en högre summa för det sistnämnda! Köper jag det förstnämnda får jag ju ändå lägga ut mer pengar på att köpa kompletterande kraftfoder som kan vara dyrt. Dessutom är det ju bättre om hästen kan få i sig så mycket som möjligt av grundbehovet via enbart hö; enklare också!

Håller med dig också i det du skriver i ditt inlägg.
Apropå det citerade: det kanske inte vore så tokigt/konstigt om priset skulle variera beroende på näringsvärde. Om jag står och väljer mellan ett hö med 20 gr smbrp eller ett med 50 så betalar jag gärna en högre summa för det sistnämnda! Köper jag det förstnämnda får jag ju ändå lägga ut mer pengar på att köpa kompletterande kraftfoder som kan vara dyrt. Dessutom är det ju bättre om hästen kan få i sig så mycket som möjligt av grundbehovet via enbart hö; enklare också!

Även om bra hö är dyrare än dåligt så handlar det ju inte om några större skillnader. Jag har sett prisskillnader på max 50 öre/kg. (När jag ringde runt så låg priser runt 1,75-2,25 kr/kg, vare sig det var analyserat eller inte.) Detta ska ju då jämföras mot vad det kostar att köpa proteintillskott i form av typ soja eller Krafft Protein - det blir ju mycket dyrare. Men framför allt är det så som du skriver, det är ju bättre om hästen kan få i sig det den behöver i höt istället för genom en massa extra kraftfoder.

/Lizzie

Det är, tror jag, i dagsläget avsevärt mycket mer oförädlat grovfoder som säljs som ensilage/hösilage än hö och där numera allt fler som tar betalt per kg TS. Det blir kanske litet för avancerad matematik att sälja med pris per MJ även om det vore helt korrekt.

Det finns andra aspekter också som borde påverka priset men som är mycket svårt att ta betalt för som exempelvis smaklighet. Det går att odla vallfrösorter som ger massor med nyttig näring men som djuren nästan vägrar att äta eftersom smakligheten är låg. Det är då man ser hästägare som inte får i sina hästar tillräcklig mängd foder utan "måste" komplettera med tillskott.

Som producent kan man styra detta framför allt genom sortval men även sådant som när under dygnet man skördar vallen påverkar. Skördar man sent på eftermiddagen har man visat att halten socker (som ökar smakligheten) är som högst.

*knapplån*

Jag återkommer då.

:rofl: Precis detsamma tänkte jag, därför blev mitt inlägg inte speciellt långt.

Det är, tror jag, i dagsläget avsevärt mycket mer oförädlat grovfoder som säljs som ensilage/hösilage än hö och där numera allt fler som tar betalt per kg TS. Det blir kanske litet för avancerad matematik att sälja med pris per MJ även om det vore helt korrekt.
Ja, när jag förut bodde på gård så köpte vi hösilage av en leverantör som just tog betalt per TS. Först tyckte jag det var lite "krångligt" att förstå, men som du säger är det ju ett bra sätt att jämföra priser när man köper just silage av olika sorter.
Pris per MJ tycker jag personligen är mindre intressant i och för sig... hellre pris per smb protein. När jag fodrar är sällan MJ:n något problem, det är proteinet jag vill åt och det är där de stora variationerna tycks finnas. ;)

När man ger hö (som det görs nu där jag är inackorderad) känns det som om pris per TS inte är lika intressant utifrån prissättning... hö är ju hö så att säga.... eller vad tycker du?

Tack för övrig intressant info! Naturligtvis är smaklighet också viktigt!

klart att man kan få bra hästar på lite foder mitt sto krävde mycket foder, hon va ute hela dagarna och på kvällen tränade vi . hon slutade starta för att hon inte ville längre och jag flyttade men jag va nöjd med henne hela tiden .ni som analyser fortsätt me det och ni fodrar som ni gör . alla är experter på sin egen häst så tack för alla svar lycka till med allt ni gör med era hästar :rofl:

När man ger hö (som det görs nu där jag är inackorderad) känns det som om pris per TS inte är lika intressant utifrån prissättning... hö är ju hö så att säga.... eller vad tycker du?

TS för hö varierar mycket mindre än i ensilage/hösilage. Förvarar man på normalt sätt (småbal/löshö) så hamnar man efter ett tag kring "normalvärde" som styrs av omgivningen.

Här börjar även kunskap om förvaring spela roll. Hö blir som läskpapper och kan ta åt sig omgivande fukt. Förvarar man direkt på stampat jordgolv så får man skylla sig själv!

Hade vi inte fått analys så hade vi nog köpt en hel massa kraftfoder i onödan, vårt hö har nämligen 110-120 g smrp och 10 MJ.
Enbart att slänga pengar i sjön på kraftfoder, när man inte behöver det. Och det är bara en av alla anledningar som finns till varför man bör analysera.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
520
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka