K

kimsan

farför hakar alla upp sig på grovföder analys ? jag bara undra jag har jätte fina hästar utan analys:confused:

Sv: analys

Jag håller med! Har aldrig gjort en höanalys utan gått på hur höet har luktat, färg, strån osv. Har haft egna hästar i över tjugo år.
Mina hästar har alltid varit fina i hullet och haft bra värden när vet har varit ute.
Tror det har gått lite till överdrift det här med analys..vilket jag inte menar med att det är dåligt, tvärtom, den som känner sig osäker på hur han/hon ska utfodra sin häst ska naturligtvis göra en analys om de blir hjälpta.

Hur gjorde hästägarna förr?:smirk:
Hoppas att ingen kastar sig över mitt svar på frågan och tar det negativt:( det är inte menat som någon kritik.

förr var markerna bättre än va dom är nu, idag är en del jordar utarmade..

ja, en del har tur, köper man från en duktig höbonde som oftast får fram bra hö med bra värden är det inget problem.. men vad händer det året du tvingas köpa av en annan bonde och börjar fodra med det, och efter 3 månader så har alla hästar fallit ur i hullet.. ?

jag kommer alltid att analysera.. det KAN avvika åt både det ena och åt det andra hållet och jag vill inte riskera att en lättfödd häst blir asfet (polarens mammas häst fick avlivas pga benproblem efter fetma) eller att en svårfödd häst faller ur, det kan ta lång tid att återställa en häst som blivit för mager..

Hur gjorde hästägarna förr?:smirk:
Hästägarna förr levde nog närmare sina hästar - och hade säkert i många fall en bättre grundkunskap om hästars behov. Man plöjde, sådde mm också med häst, men ingen motsatte sig utvecklingen inom jordbruket med traktorer och andra förenklande utvecklingar och innovationer.
Så varför vara anti mot en som kostar hobbyhästägaren lite pengar?! ;)

Dessutom har man bevisat samband historiskt sett mellan sämre års skördar och sämre hållbarhet på det årets uppfödningar, så nog har man förstått redan då att man inte förmådde kompensera sämre år. Det hade nog inte varit det självklara valet för den tidens uppfödare heller. Då fanns heller inte så många tillskott att tillgå - i dag analyserar man för att veta exakt vilka som *kan* behövas. Då sparar man pengar.

Söker du här i forumet så har du dessutom många svar och tankar om ämnet. Personligen har jag svårt att förstå det stora motståndet mot ett framsteg - ni har väl ändå mobiltelefoner, fickminnen, dammsugare och tvättmaskin osv? Varför är då detta så svårt? Det måste ju vara för att man inte vill eller kan förstå?

Tittar man på olika höanalyser och jämför så ser man att det kan vara otroliga skillnader i näringsinnehåll.
Då är det väl bra att veta redan tidigt på hösten vad man behöver ge för tillskott istället för att vänta tills halva vintern gått och se bristerna på hästen, eller hur?

Eller åt andra hållet, veta från början att man inte behöver ge kraftfoder den här vintern. Sparar pengar!:d

Och mineralbrister syns ju över huvudtaget inte på hästen, de märks av först när det är alldeles för sent på t.ex. en unghäst. Varför inte undvika det när man nu kan?:)

Än en gång...det var ingen kritik! De som känner sig osäkra ska naturligtvis göra en höanalys:smirk: jag är absolut inte emot "nymodigheter" jag är inte alls motståndare som du "Pinky" säger, utan ville bara svara hur jag tycker och gör..trodde det var vad man fick göra här på Buke utan att gå till angrepp mot någon.
Kanske har jag bara haft tur i alla år:confused:

Men det var en fråga - som jag försökte bemöta med mina tankar och åsikter kring ämnet. Och motfrågan på slutet ;)

Sen är vissa duktigare än andra, och kanske också har en portion mera tur. Jag har haft varierande värden i höet, visserligen har man kunnat förutspå en del siffror men alls icke alla. Det känns för mig bättre att se det på pappret först.

Som någon redan sagt så syns ju inte mineralbristen på hästen riktigt. Och skördarna är som sagt mycket sämre numera. Det är ett faktum.

Gör alltid analys på pållarnas hö. Första gången fick jag rena chocken för det höet var knappt användbart. Det innehöll i princip ingenting .. Det blev mycket stödfoder. Gick åt massor av lusern. Höet såg finty och grönt ut och luktade bra, men det hjälpte inte för det var fortfarande helt kasst.

Har betäckt ena stoet för första gången och avelshästar behöver ju lite bättre värden än "normala" ;) Så hon får stödfodras fast årets hö var kanon. Det hade jag säkert inte tänkt på om det inte stått på analysen.

Det kostar faktiskt inte så mkt och man får svar snabbt som attan. Kom efter ett par dagar på mejlen och sen med post. Det är det värt, då jag vet att hästarna mår bra.
Det tjatas ju en massa om att vi människor äter fel och att många är överviktiga och måste tänka på vad vi stoppar i oss. Det är ju likadant med hästarna. =)

:bow:
för att kunna hålla sig till grovfodret (bra för hästen, och för plånboken) utan att riskera att missa något näringsämne...

men man ska inte, som många gör, ta resultatet utav ett enda stickprov som en stor evig sanning. Det kan dölja sig många felkällor i den analys man baserar sin foderstat på.

Det är lättare att få ett bra medelvärde i producentledet. Att plocka prover på vallen innan man plastar som man sedan blandar och plockar ut ett prov är enkelt. Det är lättare att få ett "korrekt" värde här än om konsumenten ska ta prover ur sina storbalar.

Ett stickprov på cirka ett kilo ur en skörd på tio ton (i värsta fall från flera vallar) kan tas på många sätt. Det är stor skillnad på värdet på vår förstaårsvall (med massor klöver) och vår äldsta som ligger intill. När jag analyserar vet jag att jag måste dela skörden i olika "analysgrupper" för att värdena ska bli korrekta. Om jag varit utstuderad affärsman så hade jag skickat in analys på prover från den delen med förstaårsvallen, skördat allt samtidigt och sålt med den analysen som "reklam".

Fusk? Nja, kunden frågar bara efter en analys men gör ingen egen bedömning av hur stor spridning mellan sämsta och bästa jag har sålt. Det är som att gå till affären och fråga vad ett kilo kött kostar, 100:- är svaret. Att högrev kostar 39:- och oxfilen 300:- är kanske det jag ville veta!

Vad jag vill säga med detta är att analyser är ett bra komplement (framför allt för bonden!) för att se om odlingsåtgärder har gett önskat resultat. Rätt fröblandning, kvävegödsling, skörd och efterbehandling.

Senast ändrad:

tack för alla svar jo det här med mineralbrist äter hästen grus lera och sådant så är det brist . mitt sto åt grus i somras då sa min hov vårdare att det va mineralbrist ,nu har dom mineral sten på betet allihopa kan gå och slicka om dom vill .så man kan se lite . man ska fodra efter tycke och smak inte som alla andra . nu bor jag ju med ko bönder som gör häst hö med så jag vet att min mark är bra bonden vi köper av aranderar vår mark som jag sedan får hö från .

:love: :p :devil: :confused: :banana:

Och hur stor skada har hästen tagit av de brister som uppstått innan du uppmärksammar och åtgärdar? Hur vet du VILKEN mineral hästen har brist på? Hur vet du att du har en bra balans mellan mineralerna hästen behöver?

Jag analyserer av den enkla anledningen att jag är lat och snål :p Jag är för lat för att behöva oroa mig för att hålla koll på förändringar i hästens hull innan jag känner mig någorlunda säker på att jag ligger rätt i behov och balans. Har jag analys så kan jag lägga min häst direkt på en energi och proteinmängd den funkat på tidigare. Och snål för att jag vill inte behöva köpa en massa dyra tillskott som KANSKE behövs om det visar sig att det faktiskt är brist nånstans, dessutom vill jag inte ha lagt ner flera månaders träningspengar som var slängda i sjön för att hästen inte kunde tillgodogöra sig träningen pga brister i foderstaten som inte syns förrän det gått ett tag.

Jag har haft hö som haft 9gSRP/kg foder och 92gSRP/kg foder. Rätt stor skillnad... sen att jag de senaste åren hållit mig till en mycket duktig foderproducent som har jämna värden år efter år, och hög kvalitet hygieniskt, har ju gjort mitt liv lättare och billigare. Med analys från producenten kan jag välja rätt hö för just min häst. Jag vet att det är ett medelvärde, men jag får knappast ett 9g hö eller ett 90g hö om analysen säger 50. SÅ stor spridning är det inte.

Ett tips: håll koll här i december-januari när alla trådar med "min häst är så smal, min häst tappar, min häst har blivit så kantig" kommer. Det är då proteinbristen i höt börjar visa sig.

men herre gud man kan ju se hur hästen mår lite vet i huvudet och man har ju alla sorters mineraler i affären hö med ett färdig foder av nåt slag räcker väl . jag har haft galopp hästar som tävlat galopp dom fick hö utan analys och 5 kg kraft + 3 kg havre där e allt hade vatten kopp med hade spann för att inte foderstrupsförstopning , klarade det fint. jag tycker många överdriver foder saken . hoppas ingen tar åt sig för det är inte meningen men jag ville bara säga detta :confused: :p :bump:

magrar hästen ge då lusern som förhoppningsvids rättar upp det .
jag är ingen expert men har haft hästar länge nog och det fullblod:love:

Ger du 8 kg kraftfoder?! Om du haft hästar i så många år och ser på höet vilka värden det har borde du väl veta att INGEN häst behöver 8 kg kraftfoder! Det är inte mängden som spelar roll utan vilken näring det innehåller och hur man kombinerar dem. :crazy:

Vem har sagt att jag inte använder ögonen och har vett i skallen? Jag ser på mina hästar om det blir brister, men varför vänta tills de syns? Hur mycket skada har hästen lidit då, särskillt om den samtidigt tränas hårt?

Och mineraler. Tja, det finns en anledning till att det finns mineralfoder med kvoter från 0,8 till 5. Och färdigfoder, det finns alla sorter från 8 MJ och 50gSRP till 12 MJ och 330gSRP, vilket ska du välja till just din häst om du inte vet vad höt innehåller?

Självklart KLARAR sig hästarna och många ägare utan analys. Men varför chansa? Och varför lägga ner massor av pengar på ett dyrt foder som lusern när bristen kanske är något som avhjälps lättast och billigast genom att ändra proportionerna i det man redan ger? Kostnaden att chansa med ett par säckar lusern känns konstig för mig, istället för att lägga samma pengar på en analys så man inte behöver chansa eller ha tappat träningstid.

Dock måste jag säga att den som lägger 8 kg kraftfoder på hästen skulle behöva läsa på om hästens matsmältningssystem.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
520
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka