attempt

Trådstartare
Jag blir helt förvirrad av att man nu ska analysera sitt grovfoder.

I mitt stall har vi fyra hästar, alla hästar har olika hö. (vi hämtar på olika ställen)
Jag köper mitt hö på två olika ställen, för att det ibland tar slut på det ena.

Jag kastar ju bara pengarna i sjön av att analysera mitt hö när min häst ändå äter av de andra hästarnas hö och inte alltid äter samma.

Vad tycker ni?
Jag har tagit upp förslaget att köpa hö på samma ställe, alltså att vi beställer ett STORT lass som vi alla kan dela på, men ingen var intresserad av det förslaget...
 
Sv: Analys.

Utöver analys problemet så får du väldigt många onödiga foderbyten när det är så.
Jag fattar dock inet varför din häst inte kan få bara det hö du köper och även att de andra hästarna kan få det höet som deras ägare köper?
 
Sv: Analys.

köp på samma ställe som hagkompisarna! Det är onödigt stressande för matsmältingen att käka ett hö i några veckor o sedan byta hejvilt, men vissa hästar kanske klarar det utan att få kolik.
 
Sv: Analys.

Ja det är bättre om man har olika sorters hö.
Bätter är förståss att ha samma hö till de hästar som går i samma hage.
 
Sv: Analys.

heidi maria skrev:
köp på samma ställe som hagkompisarna! Det är onödigt stressande för matsmältingen att käka ett hö i några veckor o sedan byta hejvilt, men vissa hästar kanske klarar det utan att få kolik.


Hästarna byter inte varje vecka, de blandar lite varje dag.
 
Sv: Analys.

Djurjouren skrev:
Ja det är bättre om man har olika sorters hö.
Bätter är förståss att ha samma hö till de hästar som går i samma hage.


Ingen i stallet vill köpa samma hö, för ingenstans där vi köper har så mcyket.
 
Sv: Analys.

Jaha på så vis.. Och de andra på stallet vill inte analysera sitt också då? Knepigt när det blir så. Alla i stallet har alltid sina egna åsikter om allting, men om hästen inte verkar ha några problem med magen och är i lagom hull är det kanske ingen fara i alla fall.
 
Sv: Analys.

Precis.. men man blir ibland väldigt NERHACKAD när man inte analyserar sitt hö..
 
Sv: Analys.

Rebeccah skrev:
Precis.. men man blir ibland väldigt NERHACKAD när man inte analyserar sitt hö..
Men grejen är ju att det är svårt att veta vad som är fel när man inte vet vad man ger pållarna, OM det blir problem. Det kanske går bra men man chansar ju.
 
Sv: Analys.

men är hästen blank och fin och i fint hull finns det ju ingen anledning att oroa sig. Man får helt enkelt göra sitt bästa för att hästen ska få i sig allt den behöver, sen kan man ju inte göra så mycket mer. En människa räknar ju inte ut varje miligram man sätter i sig, så man måste ju inte gå o bli hysterisk. :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 854
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 662
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 238
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp