Analys? Vad vill man ha?

LillaMy84

Trådstartare
Hjälp en stackars förvirrad själ att reda ut det här med analysresulat:bow:
Jag är alltså på jakt efter grovfoder och kan därmed kika i förväg på hur analyser ser ut, måste alltså inte leva med befintligt foder med befintliga värden.
Jag behöver något som helst är så light som det bara går, men vilka värden är det som är viktiga då?:o
Är det något annat man bör tänka på? Balans mellan olika värden eller liknande?socker?
Nu kommer jag att köpa ett fode rmed analys oavsett, men spelar det egentligen någon större roll då det kommer att vara i princip fri tillgång och därmed svårt att veta vem som äter vad?

Sv: Analys? Vad vill man ha?

I Korvens länk står typ ALLT :D

Du kan oxå ta reda på dina hästars tabellvärden (tänker främst på energibehov) och räkna baklänges.

Min häst tex väger 500 kg och är lättfödd. Då har han ett underhållsbehov på 53 MJ. Har jag ett hö som innehåller 5,3 MJ (det är nog väldigt lågt! Mitt har 6,6) per kg foder så kan jag ge 10 kg för att täcka hans energibehov.

Proteinbehovet räknar man är minst 6 g smältbart råprotein/MJ. Alltså 6*53=318 för min häst. Jag vill dock ligga lite över och hittade ett hösilage med kvot drygt 6,8. Vilket passade ganska bra, jag vill ge lite kraftfoder oxå.

Socker är nog mer för hästar som har problem med fetma/fetmarelaterade sjukdomar i första hand.

Så det enda du behöver kolla efter är kvoten smb rp/MJ och energiinnehållet. Ska du ha fri tillgång ska det ju vara tillräckligt lågt i energi för att hästarna ska kunna äta utan att bli tjocka, men har du svårfödda hästar/hästar som inte äter så jättemycket så behöver du hitta något med mer energi så de hinner få i sig tillräckligt. Är kvoten tillräckligt hög slipper du ge dyrare proteinfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 459
Senast: miumiu
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama