Analys på plansilo i efterhand?

PrittePuff

Trådstartare
Kan man göra det? Alltså när silon är lagd och ska öppnas och börjas ta ifrån.
Jag har varit med och lagt plansilo med då tog dom prov när dom la den, då tog dom en handfull från varje lass om kom med och sen packade dom. Men nu har jag fått erbjudande oatt ta från en silo som dom inte tagit analys på från början.
Kan jag göra ett godtyckligt prov? Plocka en näve här och en näve där och hoppas på att det visar ett ungefärligt värde.
Eller är det strunt samma jag lär ändå inte få värden som visar ett snitt på hela?

Nån som har tagit analys på plansilo i efterhand?

Sv: Analys på plansilo i efterhand?

Det bästa sättet att få ut ett representativt prov från silon är att borra med en speciell borr. De brukar finnas att låna t ex på lantmännnen och husdjursföreningarna. Ta ut ett par stycken borrkärnor från olika platser i silon och tejpa igen hålen och täck över.

Näst bästa sättet är att plocka från snittytan när ni öppnat silon.

Sv: Analys på plansilo i efterhand?

Enligt Analycens anvisningar:

Ensilage
Plansilo eller Limpa:
Iaktta snittytan. Finns områden av uppenbart dålig kvalité bör dessa kasseras innan prov tas ut. Prov tas en bit in i pariet. Ta gärna ut en större mängd prov, blanda om och ta ut 1-2 liter. Vill man kunna avgöra var gränsen går för vad som är av bra och vad som är av dålig kvalité kan flera prov tas ut. Dessa prov kan då analyseras på enklare sätt med färre parametrar.

Silotorn:
När det gäller provtagning i silotorn är det nästan nödvändigt att använda borr för provuttag annars kommer man bara åt materialet som ligger på ytan.

KÄLLA: ANALYCEN

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 555
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka