Analfistlar, erfarenheter?

Nikkis

Trådstartare
Min ena hund(Schäfer) har råkat ut för detta elände, är precis hemkommen ifrån veterinären. Upptäckte fistlarna natten till söndagen, och det fanns inget där för några dagar sedan, så de har kommit snabbt!
Trodde först att det var analsäckarna men icke.

Nu ska han medicineras med ngn snordyr medicin *yäy......* och veterinären sa att "Prognosen för sånt här är sällan bra" och att det finns kvar för alltid. Vilket skrämde livet ur mig!

Så, vad har ni för erfarenheter av detta, hur funkar det här egentligen? (Har noll koll, helt nytt för mig) Förutom det vet. skrivit ut och så, finns det några hemmaknep?
Ja, ge mig ALLT ni bara vet, kan osv om det här.

Jag tog precis bort min ena hund förra veckan, så det här känns sådär lagom kul. :(

Sv: Analfistlar, erfarenheter?

Jag beklagar Gobbis bortgång :(. *Tröstkram*

När det gäller fistlar så har jag ingen erfarenhet. Dock så ska veterinären i samband med annat kolla min ena hund på torsdag då han misstänker att det kan vara problem med fistlarna. Hur märkte du det på din hund? Vad hette medicinen?

Tack så mkt, Gobbis bortgång är det värsta jag varit med om. :( *Kram tbx*

Alltså, det är så konstigt hela grejen. För han vart dålig i magen (ngn dag eller två bara!) för några veckor sedan och var lite snuskig därbak. Så jag har tvättat honom och allt har varit frid och fröjd. Har då tittat där bak lite då och då för att checka läget liksom och allt har sett fint ut.
Sen så skulle jag träna och han var inte helt sig själv. Sega sättanden och han sträckte inte ut bakbenen vid trav/galopp. Väl hemma så satte han sig och slickade sig därbak. Och det är typ ngt jag aldrig sett honom göra, så jag tittade och såg då rodnad och två mindre bölder.

Tvättade och torkade och misstänkte analsäckarna, detta som sagt natten till söndagen (ja jag är nattaktiv, haha). Så åkte in idag och det visade sig då vara fistlar, och den ena bölden har nu hål i sig också (det går snabbt!). Gör så jätteont på stackarn. :(

Jag fick Rimadyl utskrivet för några dagar, men huvudmedicinerna är Atopica och Fungoral. Atopica kostar över 1100 kr/månad (wohoo...:cool: ) och Fungoral låg på en 120 spänn typ. Atopica var tydligen en beställningsvara på apoteket så jag har inte den hemma än.
Fungoralen är nåt för svamp, fattade inte riktigt.

Jag blev bara helt iskall där hos veterinären och hörde typ hälften av det han sa, för han sa att man inte opererar sånt längre och gör man det skulle hunden få ha stomipåse.:crazy:
Haha helt galet, för jag bara "Saaay what", förstår inte hur det kan gå ihop om de har opererat förr utan att hunden fått ha stomipåse...?
Så jag vet inte själva vad jag ska tro på.
Bara väntar tills nästa vecka då 'min' vet är tbx från semestern. Känner att jag behöver ett utlåtande från henne.

Såhär hopplöst kan det liksom inte vara, kan jag tycka....?!

Vad bra att din egen vet snart är tbx så du kan gå igenom det hela med någon du litar på.
Låter inte så troligt att hunden behöver stomipåse, annat än möjligtvis tillfälligt under läkningsprocessen, om den opereras när infektionen läkt ut.

Jag har, tyvärr får jag nog säga, rätt stor erfarenhet av analfistlar... har haft tre schäfrar och alla tre fick analfistlar.... helt otroligt egentligen. :( De var från helt olika linjer också, två från utställningslinjer, en från östtyska brukslinjer....

Hos alla tre dök fistlarna upp i 4-årsåldern. Det är några sedan nu, då hund nr 1 och 2 var födda -88 resp. -90 men jag ska se om jag kommer ihåg....

Hund nr 1 opererades - eftervården var lite knölig då det var ett stort sår på var sida om analöppningen, som djupa gropar och han fick vara kvar på djursjukhuset i en vecka, sen fick vi hem honom. Det läkte utan komplikationer och han var sen fistelfri i 6 år innan eländet kom tillbaka. När han sen i 10-årsåldern kom alltså fistlarna igen men då medicinerades han med kortison och antibiotik i omgångar och höll sig okej (det var bara en liten fistelgång då om jag inte minns helt fel) fram till sin bortgång vid drygt 12 års ålder.

Hund nr 2 opererades även han, men eftersom han var en besvärlig hund att ha kvar på djursjukhuset så gjorde de en lite "mindre" operation och testade med dränering istället för att göra den här djupa "utgrävningen" som de gjort på hund nr 1, vilket gjorde att vi kunde ta hem honom direkt. Men det slutade med att fistlarna kom tillbaka, så han opererades på nytt, denna gång på samma sätt som hund nr 1 och det gick faktiskt rätt bra på djursjukhuset den veckan han låg kvar. Sen läkte det fint och han fick faktiskt aldrig tillbaka problemen. Han blev ca. 11 år.

Hund nr 3 fick först testa med medicin, vilket var nästa helt nytt då (det här var 2001), nämligen en kombination av immunförsvarssänkande (Sandimun neural) och Fungoral (som väl brukar användas mot svamp tror jag). Det hela verkade funka jättebra, men medicineringen hade kraftiga biverkningar och hunden mådde inget vidare, fistlarna läkte dock väldigt fint. Fick tyvärr avsluta behandlingen i förtid då hunden fick Erlichia. Fistlarna kom sen tillbaka och då blev det istället operation. Tyvärr hjälpte det inte, ett år senare var fistlarna tillbaka igen och eftersom hunden ifråga dessutom var en hund med rätt mycket problem (omplacerad ett antal gånger innan han hamnade hos oss) så valde vi tillslut att låta honom somna in, vid 6 års ålder.

Därefter gav jag faktiskt upp rasen och bytte till beauceron....

Som jag förstått - nu är det ju ett antal år sedan det här hände, hund nr 3 avlivades 2003 och därefter har det inte kommit nån mer schäfer i det här huset - är det hela immunförsvarsrelaterat, något med att immunförsvaret överreagerar och det är därför man använder immunförsvarssänkande medicin och då läker fistlarna ut. Risken att de kommer tillbaka är väl tyvärr rätt stor, men man kan ju hoppas att medicinerna idag kanske är bättre än för nästan 10 år sedan så det kanske blir lättare att medicinera utan allt för mycket biverkningar?

Min erfarenhet är ju att operation var mer effektiv, det funkade ju bra i två av tre fall för våra, men å andra sidan är det en operation som har en jobbig eftervård, det ser rätt otäckt ut när hunden har ett stort "hål" rakt in bredvid analöppningen och det gäller ju att man inte är alltför känslig när man ska hålla på att göra rent det.... det jag dock noterade hos alla tre hundarna var att de verkade ha mycket mer problem innan operationen än efter, förvisso fick de smärtstillande efter op. men ändå, så trots besvären kändes det ändå värt det.

Fattar dock inte det där med att hunden skulle behöva stomipåse... ?

Jag hoppas att ni hittar en bra behandling för er hund!

Oj det lät ju inte alls kul. Hoppas du får kontakt med din veterinär snart så du kan få ett utlåtande där istället. Det låter ju inget kul alls det här. Men med denna information så tror jag inte att min hund har det. Det skulle ju varit för jävligt om han skulle få tre problem samtidigt min gosse. Får vänta och se vad som händer imorgon.

Håller tummarna att det blir bättre snart för din kille.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, tyckt min ena kille sett lite hängig ut i ögonen o blicken i två dagar + varit omvartannat torr/blöt om nosen samt varm/kall om...
Svar
2
· Visningar
912
Senast: Raderad medlem 120709
·
Hundhälsa Min schäfer diagnosticerades med det för en dryg månad sedan och har medicinerats sedan dess. Tyvärr ses ingen som helst förbättring och...
Svar
6
· Visningar
3 678
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa För ett år sedan fick min chihuahua problem med bajseriet. Det tog längre tid för henne att bajsa och hon började även pipa till när hon...
Svar
3
· Visningar
4 356
Senast: dpmatte
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 608
Senast: Liten
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka