Amstaff som första hund?

Only_Me

Trådstartare
Ge mig anledninga till varför en amstaff inte är en bra första hund, etablerade kennlar säger att det är en bra första hund men att den kväver mycket tid å arbeta (gör inte de flesta hundar det?). Jag har tid å är hängiven, sträng men ändå kärleksfull kommer å gå på bruks å kanske ställa ut hunder.

Sv: Amstaff som första hund?

Etablerade kennlar? För amstaff?
Knappast seriösa då!
Lite för speciella egenskaper för att vara en bra förstahund.
Varför vill du börja just med amstaff, vad tänker du ägna dig åt?
PL

Amstaff är säkert en jättebra första hund. Jag, personligen, är uppvuxen med rasen och har bara positiva erfarenheter. Dock tror jag att amstaffen har, precis som peter_lundin skriver, lite för speciella egenskaper för att vara en bra första hund. Dem är så ofattbart starka psykiskt, och utan tidigare erfarenhet av dels rasen och dels själva hundägandet så kan det nog bli svårt. Men inte omöjligt.

Många tycker att det inte finns några dåliga första-hundraser men ,med risk för påhopp, håller jag inte med. Har man inte haft hund förut VET man inte vad det INNEBÄR. Därför tycker inte jag att man ska skaffa "hårda" hundar som amstaff,staffe,pitbull,huskey osv. För man ser alldeles för ofta vad det leder till. Jag har mött många hundägare som har ansett sig erfarna nog att ha dessa "hårda" raser men ändå misslyckats. En vän till mig blev nyligen polisanmäld pga sin staffe. Och hon har haft hund i 20 år.

Jag rekommenderar därför alltid alla förstahunds köpare att titta på andra "mjukare" raser.

Men ingen behöver lyssna på mig..jag är bara en 18-årig goldenägare!

peter_lundin skrev:
Etablerade kennlar? För amstaff?
Knappast seriösa då!
Lite för speciella egenskaper för att vara en bra förstahund.
Varför vill du börja just med amstaff, vad tänker du ägna dig åt?
PL

Berätta gärna om de "speciella egenskaperna".

Amstaff är enligt mig en toppen förstahund. Så länge man har nåååågon hundvana och lite pondus. Att jag sedan anser att en tik är lättare än hane, det är en smaksak.

Amstaffar är gudomligt trevliga! Familje- och folkkära. Posetiva, glada livsnjutare :love:

Enligt min uppfödare så säljer hon helst inte till dom som ska ha sin första hund. Hon vet dock om flera som lyckats jättebra trots att det var deras första hund, men fler där det inte lyckats så bra. Lika så har självklart erfarna misslyckats, men där är inte antalet lika högt.

Så resonerar dom flesta seriösa uppfödarna av rasen, dock beror det alltid i slutet på hur uppfödaren känner för valpköparen såklart.

Jag har haft Schäfer, Malle, Grand Danois, Fransk Bulldogg, Briard, Cocker och Ceskyterrier runt mig under hela mitt liv, och nu ger jag mig in på Amstaff. Och väntar mig mer jobb än innan, dock inte samma sorts jobb.

Du har på många sätt helt rätt. Jag skulle aldrig rekommendera någon en amstaff som första hund, inte ens om personen i fråga har haft hund innan om personen inte har haft kontakt med rasen. Det är dock inte "omöjligt" att skaffa en amstaff som första hund. Det kan funka, men chansen finns att det inte gör det.

Anna 87a skrev:
Många tycker att det inte finns några dåliga första-hundraser men ,med risk för påhopp, håller jag inte med. Har man inte haft hund förut VET man inte vad det INNEBÄR. Därför tycker inte jag att man ska skaffa "hårda" hundar som amstaff,staffe,pitbull,huskey osv. För man ser alldeles för ofta vad det leder till. Jag har mött många hundägare som har ansett sig erfarna nog att ha dessa "hårda" raser men ändå misslyckats. En vän till mig blev nyligen polisanmäld pga sin staffe. Och hon har haft hund i 20 år.

Jag rekommenderar därför alltid alla förstahunds köpare att titta på andra "mjukare" raser.

Men ingen behöver lyssna på mig..jag är bara en 18-årig goldenägare!

Sen när fasiken är amstaff, pitbull och staff hårda raser? Jag har träffat ofantligt många staffar (och några få pb's) och de är otroligt förarveka hundar. Inte hårda någonstanns.

Vanlig missuppfattning, speciellt om APBT :p

Förarveka är dom verkligen. Och envisa, och inga direkta träningsmaterial i den bemärkelsen. Vilket väl folk inte anser höra ihop med förarvekhet alla gånger har jag fått för mig..

Aliide skrev:
Sen när fasiken är amstaff, pitbull och staff hårda raser? Jag har träffat ofantligt många staffar (och några få pb's) och de är otroligt förarveka hundar. Inte hårda någonstanns.

Så du tycker inte att dessa raser generellt är hårdare psykiskt än tex de flesta retrieves??

Anna 87a skrev:
Så du tycker inte att dessa raser generellt är hårdare psykiskt än tex de flesta retrieves??

Jag tycker inte att dessa raser är några hårdnackade tuffingar, nej. Har faktiskt sett fler retrieverhanar som varit betydligt mer tuffa och svåra att få bukt med.

om det är en amstaff man vill ha varför sk aman då lära skaffa sej en annan hund före å ha den i 10 år om inte mera å sedan kunna skaffa sej den hunden man vill ha?? det låter ju lite knäppt....

Jag vill veta mer specifikt varför ni inte anser att det är en bra första hund av folk som faktiskt äger hundsorten eller liknande! Kennlarna heter, kullarnas kennel, no pasaran, winning spirits, pretty poison det är iaf dom jag har pratat med.

Och ja varför ska jag skaffa mig å lära mig om en retiver om det ändå inte är en hund jag vill ha, kommer ju inte bli mer intresserad av hunden för att det är en mer accepterad första hund, då är det väl bättre å skaffa en man verkligen vill ha...eller?

En väninna till mig köpte precis en amstafftik. Som första hund. Ett ypperligt val tycker jag. Uppfattar inte denna ras som komplicerad. Men givetvis krävande, som det alltid är att ha hund ;)

Så länge som man har en bra uppfödare (Att ta hjälp av om man stöter på problem), har ambitionen att använda sin hund till det den är ämnad att göra (Olika inom olika raser såklart), har sunt förnuft och är villig att lära sig och ta till sig vad mer erfarna tycker och tänker.. Ja, då kan man skaffa dom allra flesta raser som första hund. Sen får man gå på hur man är som människa, vissa raser passar inte mig exempelvis, och det oavsett hur mycket eller lite erfarenhet jag nu råkar ha.

En Amstaff har inget enormt träningsbehov, men är mycket mer svårmotiverad och envisare att träna än hundar som är lite mer avlade för det. Man får kämpa hårdare för att komma lika långt, som med en enklare ras. Enklare i just det avseendet.
Men jag vet inte särskilt många som köper en hund av liknande ras för att tävla i lydnad med heller så.. ;)

Däremot vet jag att ett flertal uppfödare väljer valpköpare med mer tidigare erfarenhet av just sådana här raser, för att slippa att stå där med en hormonstinn Amstaff-hane som gör bort sig, och således även sin ras. Som är ganska svartmålad som det är.

Har fått uppfattningen att dom flesta väljer lite säkrare kort för det mesta, som en erfaren hundägare OFTAST är. Självklart inte alltid, och någon gång måste alltid vara den första - så även för hundägande.

Jag har haft hund sedan 12 års ålder. Schäfer, boxer/labbe, tibetanskspaniel/tax och Keeshound. Men jag kan lugnt säga att min Staff/pitbull skiljer sig mycket från de andra vad gäller både motivation och envishet. Vill han inte göra en sak så gör han det inte och det krävs mycket övertalning. Men jag kan säga att någon hård hund är han inte. Då var min kees mycket hårdare i psyket.

Jag har två amstaffar- en tik och en hane- och jag personligen tycker att man bör ha haft hund innan man skaffar sig en hund av denna typen. Att hitta rätt uppfödare är A och O för min del, det är en ovärderlig hjälp under i stort sett hela hundens liv...

Vag gäller kennlar som föder upp amstaffar så finns det både bra och dåliga- precis som hos alla andra raser. Är man intresserad av att köpa en amstaff så får man ringa runt till de kennlar man finner intressanta och prata med dom. Kennel lista finns bla på:
http://www.amstaffsidan.com
http://www.amstaffklubben.se

Ingen av våra hundar är speciellt svåra hundar, men dom är kräver en hel del engagemang och testar väldigt mkt- speciellt under trotsperioderna (vilket ju många andra hundar också gör). Hanen är 1 år idag och han är inte rolig alla dagar, han kan vara envis som en åsna (man ska INTE glömma att det är en terrier man har att göra med). Just nu får man ha "tummen i ögat" på honom hela tiden för att han ska vara dräglig. Detta är en av orsakerna till att man nog bör ha lite erfarenhet sedan tidigare. Men visst finns det personer som skaffat sig en amstaff som första hund och det fungerar bra, det handlar nog också om att få rätt individ (här kommer uppfödaren in i bilden igen).

Bör väl påpeka att ingen av våra hundar har några problem med andra hundar eller djur. Vi har varit mycket noga med att umgås med bra hundar och djur redan från start. Detta är något jag tycker är jätte viktigt!

Jag tycker att det är väldigt roliga hundar att ha och arbeta med, våra är väldigt glada i att jobba och att lära sig nya saker- när man väl hittat ett bra sätt att motivera dom på! Samtidigt är dom lika glada i att ligga hemma i soffan och slappa lite då och då :)

Jag själv har växt upp med terrier, draghundar och diverse jakthundar.

Lycka till och hoppas att du hittar en hund som passar dig och ditt behov!

kan bara berätta att min förstahund är en amstaffhanne, go, skitglad o älskar alla människor han möter, men givetvis riktigt stark o fortfarande väldigt flamsig, han har nyss fyllt fyra år. jag tycker nog att du redan tagit ditt ansvar genom att tänka i dessa banor, det tyder på att du vet vad du ger dej in på om du skaffar en amstaff....

Det är säkert en jättebra förstahund. Det viktigaste som jag tycker är att man ska läsa på ordentligt om rasen och prata med uppfödaren om hur dennes tidigare valpar har varit och utvecklats. Lycka till!! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 445
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 461
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 724
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar