Amputera svansen

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare _karlsson_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 5 101
K

_karlsson_

Min jakthund har stora problem med svansen då han sökt fågel, av rörelsen blir den överansträngd på nolltid och blöder längst ut efter fem minuter ibland.
I fjol härdade vi ut säsongen ut, och det gick an med någon Magnecyl och vila mellan jaktpassen. Krokig var den länge, tror det hann bli vinter innan den såg helt normal ut igen. (kan tillgäggas att hunden är av den smärttåliga sorten och inte led av det så länge man använde sunt förnuft i träningen;))

I år var det dags för vår andra jakthöst, och jag hoppades att problemet skulle vara mindre, endel påstår att det kan "gå över" med åldern. Och det tog 9 jaktdagar innan det hände denna gång.
Symtomen ser ut som vattensvans, svansen hänger som ett slappt snöre och ser allmänt eländig ut. Med vila och värme blir det bättre efter ett par dagar.

Nu är vi inne i en mindre hektisk period, lövfällning osv, och jagar 2-3 dagar per vecka ungefär. Han klarar det bra och visar ingen smärta, men svansen är krokig än och jag känner att jag inte kan köra lika hårt med honom. Det är fruktansvärt tråkigt med en unghund, och med tanke på den övriga fysiken skulle han gott kunna gå mycket hårdare än såhär. Känns trist!

Har pratat med veterinären om amputation, och de är inne på att utföra det. Jag ska åka till kliniken och visa upp svansen med jämna mellanrum i höst, för att sedan eventuellt operera efter säsongens slut. Vilket jag tycker är en strålande idé genom att vi på så vis inte förlorar så mycket av jaktträningen. Skadan måste dokumenteras p.g.a. försäkringsbolagets skull, de brukar tydligen tjorva annars...

Nu till min fråga - Är det någon fler som låtit amputera en hundsvans? Hur pass stort ingrepp är det, mår hunden dåligt/har ont och hur lång tid tog det innan den var återställd? Täckte försäkringen kostnaden?

Tacksam för svar!

Sv: Amputera svansen

Jag har amputerat många svansar varav en på en hund i den egna familjen. Den egna hunden vaknade upp gladare en han hade varit på länge! Om allt går bra har man frisk läkt hud över snittet på ett par veckor men jag tycker nog att man bör vara försiktig 1-2 mån.
PL

Nu till min fråga - Är det någon fler som låtit amputera en hundsvans? Hur pass stort ingrepp är det, mår hunden dåligt/har ont och hur lång tid tog det innan den var återställd? Täckte försäkringen kostnaden?

Tacksam för svar!

Min gammeldam fick amputerad svans för att hon klämde den i en dörr. Inte helamputerad visserligen, utan bara ca 10cm kortare.
Jag tror att hon gick med tratt på svansen och skulle vara försiktig med den i ungefär 1½-2 månader. Hunden var väl inte allt för lycklig över att ha tratt både på huvud och svans (det var dock en ganska rolig syn :p) men i övrigt mådde hon utmärkt och så fort stygnen var bortplockade var hon helt som vanligt igen.

Jag har amputerat många svansar varav en på en hund i den egna familjen. Den egna hunden vaknade upp gladare en han hade varit på länge! Om allt går bra har man frisk läkt hud över snittet på ett par veckor men jag tycker nog att man bör vara försiktig 1-2 mån.
PL

Åh, det låter ju jättebra. :)

Känns som mitt beslut att försöka vänta till efter jaktsäsongen är rätt ändå. Att låta honom få den tid han behöver för att bli återställd, utan stress över uteblivna dagar i skogen...

Min gammeldam fick amputerad svans för att hon klämde den i en dörr. Inte helamputerad visserligen, utan bara ca 10cm kortare.
Jag tror att hon gick med tratt på svansen och skulle vara försiktig med den i ungefär 1½-2 månader. Hunden var väl inte allt för lycklig över att ha tratt både på huvud och svans (det var dock en ganska rolig syn :p) men i övrigt mådde hon utmärkt och så fort stygnen var bortplockade var hon helt som vanligt igen.

Härligt att höra!

Vet en vorsteh som fick ta bort sin svans av precis samma anledning och han var en mycket gladare hund efteråt. Precis som andra har sagt så var det lugnt tempo i ca 2 månader efteråt.

Roligt att det går att fixa relativt enkelt!

Hoppas bara det brukar sparas en stump, ungefär i stil med kupering. Någon som vet?

Jag har för mig att när det kuperas i sådan stil som du nu ska göra (ta bort en bit som hunden lätt skadar) så tar veterinären bara bort precis så mycket som det behövs.

Ni som vet kan ju rätta mig om jag har fel.

Vorstehn jag såg ut ungefär som en kuperad Weimarner i längd. Kortare svans än så kan bli lite problematisk om hunden har haft svans tidigare eftersom svansen ska kunna fjädra undan när de sätter sig. Simmar hunden mycket så behöver den ju lite svans.

Vet en annan stor hund som bara hade en kort stump men den fick tas bort eftersom hunden satte sig rakt på stumpen med obehag som följd när man körde lydnad.

Stackarn som satte sig på stumpen.:crazy:

Har aldrig tänkt på det.

Men det blir nog bra. Skönt den dagen detta är gjort, för det är verkligen ett elände.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka