• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sighttosee
  • Startdatum Startdatum
S

Sighttosee

Vad jag sett betäckte eller fanns det 21 dräktiga ston med honom från förra året, finns det några på buke som har dräktigt?? Erfarenhet gällande seminkvalitet på det frysta??svårt att få dräktigt eller inte??

Sv: Ampere

Om du menar Holländska Ampere så har jag.
Hon är beräknad till 15 Maj och tog sig på första dosen.....

Spännande värre nu är det :idea:

Såg nu på Blup att det är 24 st betäckta 2009.
Skulle vara kul att föra statistik vad det blev så småningon.....

Spännande ja såg att det var 24 på blup, men måste ju finnas fler här på buke......puttar lite...

Vi har ett sto dräktigt med Ampere som beräknas föla i slutet av månaden.
Den erfarenhet vi har är att sperman fungerar mycket väl!
Villkoren beträffande användningen av honom är ju att Du köper en dos (idag 5 strån) och sedan får tillverka så många föl Du kan på den dosen.

Vårt sto som snart skall föla tog sig på första försöket och vi använde då tre strån. Hon hade resorberat på 30 dygn och vi seminerade om och hon tog sig igen - även då på 3 strån.
Vi seminerade sedan ett annat sto - som är ett riktigt krångelsto - och hon tog sig inte, vilket inte beror på hingsten i det här fallet.

I år har vi hittills använt honom till ett sto (som gick tom förra året för första gången). Hon seminerades också med 3 strån och är nu konstaterad dräktig på 14 dygn.
Jag vet att erfarenheten runt om i landet ser ut som den jag beskriver - med något undantag.
Det gäller naturligtvis att som vanligt se till att man anlitar en veterinär som verkligen kan det här med fryst sperma.

Jag försökte två ggr på ett sto utan dräktigt samt ett sto en gång utan dräktigt. Ett annat sto från samma stall två ggr utan dräktigt och min sista dos gick till ett annat sto i stallet som faktiskt tog sig! Så för mig var det inte så positivt... Köpte fyra doser och en dos funkade fast inte till mitt eget. Kanske provar i år igen på annat sto och annan station. Håller iallafall tummarna för alla er som lyckades få dräktigt med honom förra året och jag väntar spänt på bilder!!! :laugh:

Å jag väntar spänt på att hon snart ska föla,15 Maj är det beräknat och hon har mer juver men genomskinlig "mjölk" än så länge.....

Både spännande och nervöst är det ju!

Ok då är det tre som har tagit sig och två inte , borde ju finnas fler här inne,, hmm spännande får ev ett eller två ston som jag funderar prova på....hmm jag har ju inga dressyrston hittills =)

Mitt sto tog sig på på andra hela dosen ,så båda mina doser gick åt till mitt sto , dock var hon väldigt stressad första försöket på station samt hade *normala* bakterier som behandlades till andra försöket .

Vet fler som inte fick dräktigt på 2 doser och olika ston .

Simmarna är tydligen väldigt aktiva i mikroskåpet så vad som händer sen vet man ju inte ?

Väntar Ampere bebis 24 Maj .

Mia

Märkligt att uppfattningarna skiljer sig så väldigt...

Vår vet hade uppfattningen att sperman inte såg så vidare imponerande ut just vid okulär besiktning men att det visat sig att den fungerar alldeles utmärkt då han fått samtliga ston förutom vårt riktiga krångelsto dräktiga på första försöket..
Nu rör det sig inte om en hel massa ston på denna station men jag tror i alla fall att fem-sex stycken är seminerade där.

Tilläggas kan att det vid inget av dessa tillfällen använts full dos (6 strån) utan istället antingen 3 eller 4 strån.

Senast ändrad:

Har ett veckogammalt föl efter Ampére. Stoet tog sig på första försöket 4 strån.
Väntar ytterliggare ett i juni. Det stoet tog sig också på första försöket då med 3 strån. Hade försökt med annan hingst och färsk transportsperma först men det gick inte alls.
Instämmer med tidigare talare. En skicklig "frysveterinär" är guld värt. :bump:

Har ett veckogammalt föl efter Ampére. Stoet tog sig på första försöket 4 strån.
Väntar ytterliggare ett i juni. Det stoet tog sig också på första försöket då med 3 strån. Hade försökt med annan hingst och färsk transportsperma först men det gick inte alls.
Va kul men det hade varit kul att se bilder på den lilla/e,kunde inte se bild i föltråden.
Nyfiken är man ju:rofl:

Kanske inte världens bästa bild men.....

30873588.jpg

alltid nåt. :angel:

Konstigt jag kunde ju se den alldeles nyss. Försöker igen. Det är ett litet stoföl förresten.

30908258.jpg

Man är ju inte direkt opartisk i den här frågan och jag avgudar henne så det kanske inte är så konstigt att jag tycker hon rör sig som en gudinna. Ska man komma ner mer på jorden och försöka vara lite objektiv så har hon en super galopp, rund, i uppförsbacke och med stora språng. Traven har jag inte sett så mkt av men det lilla hon visat bådar gott och skritten behöver jag aldrig vara orolig för. Mamman lämnar i stort sett alltid avkommor med nior på skritten. Fölis har en jättefin hals ansättning och eftersom hon är tänkt att bli nästa generation avelssto här på gården så kan jag inte vara annat än nöjd. Får väl linda in henne i bomull så hon inte gör sig illa på nåt.
Konstigt, det känns fortfarande som jag svävar lite ovan marken.:angel:

Ska bli spännande och se din lilla bebbe när den kommer. Bilder ut på Buke så fort han/hon är född tack.:D

Gud va kul och avis blev jag när du fått ett stoföl,det har jag oxå beställt,hoppas hoppas!
Kan du inte lägga in en film så småningom på den,är jättenyfiken på Amperebebisarna.
Klart bilder kommer så fort allt är över och gått vägen,hm!
Nervöst nu!!
Idag va hon inte så villig att gå ut utan stod mest och tittade åt ett annat håll när jag skulle ta på henne grimman,kanske snart dax?
Hon har haft vaxproppar de andra gångerna samma dag hon fölat men ingen såna va där idag så några dagar till är det nog innan hon klämmer ut den.
Tycker det är jobbigast och vänta nu när det närmar sig.
Vill såååå gärna ha ett sto!!!

Detta måste jag ju defenitivt hålla med om, var för nyfiken så jag ringde hingsthållaren direkt för några svar och enl. hans fakta så vart 24 st betäckta, varav 18 dräktiga , tycker jag är bra procent. dessutom påtalade han vikten av bra vet, rek en som hade i princip 100% förra året. Så blir det ston tror jag att jag chansar faktiskt.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 833
Senast: Kajsalisa
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 629
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare