Amningshjälp

Svartfot

Trådstartare
Jag vet att det blir dubbelpostning (inlägget finns även i vårtråden). Men jag hoppas att moderatorerna har överseende med det för jag behöver verkligen hjälp och jag misstänker att fler ser det såhär.

När T föddes föredrog hon vänsterbröstet där bröstvårtan har varit piercad och är därför betydligt större. Hö bröstvårta är väldigt liten och försvann in i bröstet. När vi besökte amningshjälpen ett par veckor efter förlossningen var vänsterbröstet redan då betydligt mindre. De sa till mig att tänka på det och amma mer på vänstern.

För någon vecka sedan har vi börjat få bekymmer som stadigt eskalerar. Hon vill inte amma på vänstern. Inte alls. Det märks att det är lättare för henne på högerbröstet. Hon sväljer stora klunkar varje gång hon ”suger”. Hon har även stora munrörelser. På vänstern behövs det kanske tre sug per sväljning och munrörelserna är betydligt mindre. O nu skiljer det minst två kupstorlekar emellan brösten.

Jag försöker alltid börja på vänstern. Men snart kastar hon sig bakåt och börjar gråta. Hon är spänd som en fiolsträng och bakåtböjd. Då vrider jag henne så bröstvårtan kommer in i den skrikande munnen och oftast tar hon tag igen suger lite och kastar sig bakåt. Hon suger kortare och kortare stund för varje gång och hon skriker mer och mer. Jag klämmer på bröstvårtan o det kommer mjölk. Så fort hon får högern funkar det hur bra som helst.

Sv: Amningshjälp

Först kanske jag ska säga att det går alldeless utmärkt att amma bara från ett bröst, om du står ut med storleksskevheten. Du kommer få tillräckligt med mjölk från det bröst som ammas från.

Men nu kanske det inte var det du ville höra (ville bara informera att det är möjligt) utan du kanske ville ha hjälp att få henne att ta det andra bröstet också. Får jag gissa att hon är ca 4 månader?

Har du en pump? Du kanske kan pumpa igång lite produktion på vänstern i så fall? Om hon får bra tag så växer bröstvårtan i hennes mun så det borde inte vara något problem. Jag har också en bra och en inte lika bra tutte.

Här har vänster alltid varit favorit, för alla tre barnen. Höger har inte lika stark utdrivningsreflex och känsligare produktion.

Svarar alla

Nja. Höger bröstet spänner en hel del redan nu så helamma på bara det bröstet känns inte superlockande. Ja, hon är snart 4 månader.

Har ingen pump, men har funderat på att inhandla en bara för att hålla produktionen uppe.

Idag har det varit väldigt stökigt. Flera gånger så har hon börjat gråta så fort jag har lagt ner henne mot vänsterbröstet. De gångerna hon har tagit vänsterbröstet ha jag berömt och försökt klia henne försiktigt på ryggen, något som hon brukar tycka mycket om.

*reserverar mig på förhand mot stavningsfel, jag fyller år och har druckit vin :D*

Vid fyra månader får de ett intensivt neurologiskt utvecklingssprång, som gör dem otåligare i största allmänhet. Om du ammar från det högra bröstet, kommer då utdrivningen igång på det vänstra också? Isåfall kan du prova att byta bröst när utdrivningen kommit igång på vänster, och låta det högra spruta i en mjölkuppsamlingskopp eller i en handduk. Du kan också prova att växla fram och tillbaka mellan brösten tills hon tar vänster, om hon inte blir för förbannad.

Ibland kan det funka bättre att liggamma från ena bröstet, har du provat det med vänster?

Ett grepp du kan prova kallas "fotbolldsgreppet" och innebär att du lägger dottern vid vänster bröst, precis som du skulle lägga henne till det högra, dvs med benen pekande åt vänster. Du har henne som en amerikansk fotboll, med hennes kropp runt din vänstra sidan under din arm. Det var vad som funkade för mig för att få dem ta höger bröst.

Grattis! Vin lät ju inte helt fel.

Nej jag tror inte utdrivningen på vänster kommer igång när jag ammar på höger. Brukar näml inte behöva BH inlägg i vänsterkupan men jag ska dubbelkolla.

Liggamning på vänster har faktisk funkat då och då. När hon inte har varit alltför frustrerad. Men det känns inte som om det kan tömmas ordentligt om jag ligger ner. Fast det är ju trots allt bättre än hur det blir när jag sitter. Så det ska jag nog försöka lite mer med.

Tror jag förstod fotbollsgreppet. Ska försöka och återkomma.

Tack

Hadde samme problem,men har fått lånt pumpe på sykehuset og pumpet mitt venstre bryst,for å holde produksjonen oppe.
Og nå tar hun stort sett begge bryst uten problem.
Sjekk om ammehjelpen har pumper til utlån.

Det är ju så att bröstvårtan vänjer sig och barnet vänjer sig så ju mer du "tjatar" desto enklare kommer det att bli. Du fick jättebra tips av Pallas.

Det amningssättet är jättebra, brukar varva med det jag också, dels för att det är en rätt vilsam ställning, och sen för att motverka mjölkstockning. Bebisen suger bättre med hakan än med överkäken, och ammar man med hakan mot armhålan ibland så motverkar man mjölkstockning i de körtlarna.

Tilde vägrar vänster bröst på dagtid, jättesvårt att få henne att ta vänster som var favorit när hon var nyfödd. Men på natten äter hon bara ur vänster, eller om jag ligger ner under dagen så kan jag amma henne från vänster.
Annars är det bara höger som gäller. Speciellt om vi är borta, vilket jag tycker är konstigt för det upplever jag som det tröga bröstet med mindre mat.

Jag har inte lyckats få till fotbollsgreppet. Det är dock en ganska stor flicka ca 6,5 kg. Försökte palla upp med kuddar men då hon redan var upprörd blev det inte bra. Men vi ska försöka när hon är på lite bättre humör och så får pappa hjälpa till.

På lördagskvällen försökte jag liggamma men då bröt helvetet lös. Hon blev vansinnig och skrek nog en halvtimme. Trotts att pappa gick runt med henne.

Men igår tog hon faktiskt vänsterbröstet flera gånger. Inte så att det blev tömt men betydligt längre än innan. Peppar peppar ta i trä :).

Skulle man kunna använda tråden även till andra frågor angående amning???

Till dig har jag inte mycket att tillföra då jag inte har några liknande bekymmer. Eg inte några som tur e. Men så är inte min Skrabba 4 mån heller ;)

Här funkar de bäst om jag byter bröst om hon blir arg eller är vrålhungrig, så får hon snutta på vänster när hon är nöjd.

Behöver snabba rekommendationer om vilken pump som är bäst för att öka produktionen (åker om några timmar). Samhället som vi ska köpa pumpen i har en halvstor ICAbutik och ett mindre apotek.

Amningen på vänsterbröstet har fungerat till och ifrån. FFa har hon accepterat den nattetid. Men sen några dagar tillbaka totalvägrar hon att ta vänsterbröstet. Nattetid så äter hon 2 snutt kastar sig bakåt och gnäller. Får hon inte högerbröstet så somnar hon efter ett tag för att vakna en liten stund senare ännu hungrigare. Högerbröstet som i värmen får jobba på högvarv börjar göra ganska ont. Så jag tror att jag måste pumpa och ge på flaska.

Jag har en medela mini electric som fungerar bra. Men den är bara till för att pumpa då o då. Misstänker att nästa modell är perfekt till att pumpa alltid, tror den heter Swing.

Handpumpa blir kanske jobbigt om man ska göra det ofta men annars finns det ju många där.

Handpump; Avent, utan tvekan! Enkel och bra. :) Den vi fick låna på bb var värdelös, men med Aventen gick det superlätt, man fick in tekniken snabbt.

Dom borde ha Mam´s pump, eller Avent´s på Apoteket. Mam´s har jag, perfekt då den går att skruva på vilken av deras flaskor som helst.

Liknande trådar

S
Gravid - 1år det kanske är för tidigt att börja känna sig uppgiven pga detta, men jag börjar få slut på ork. redan från start så ville inte lillen...
2
Svar
27
· Visningar
3 402
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar