amningsfrågor

Status
Stängd för vidare inlägg.

elbereth

Trådstartare
Jag har nu ammat i drygt två månader och det går fint! Men i ala böcker står typ att man ska ge ena bröstet tills det är tomt och sen det andra om barnet vill ha mer. Hur vet man att bröstet är tomt? Och hur vet man om barnet är nöjt? Dum fråga säkert:o :D
Min dotter somnar alltid vid bröstet och då antar jag att hon är nöjd. Ibland äter hon dock väldigt ofta så jag funderar på om hon borde äta mer varje gång istället?
Mina bröst verkar inte ta slut heller, jag brukar alltid mjölka fram lite när hon slutar suga för att kolla liksom. Fast hon vill byta bröst ibland ändå.

Hur ammar ni?

Jag ammar nog ca 1-1,5 timmar emellan, mindre om hon är pigg och mer om hon skulle sova. På natten ca 3-4 timmar emellan.

allmänt förvirrad och mosig elbereth
 
Sv: amningsfrågor

Brösten blir aldrig helt tomma, däremot så känns de mindre fulla om du förstår hur jag menar... ;) Om hon somnar och sedan sover en stund så är hon säkert nöjd. Jag har gått lite på känsla när det gäller om jag ska erbjuda mera eller inte... Har han ätit nyligen och vill snutta igen så lägger jag honom först till "samma" bröst igen och är han inte nöjd med det så byter jag bröst, men det är väldigt sällan det behövs. Det är på slutet den riktigt feta mjölken kommer, men sen är det oxå väldigt individuellet hur barnen äter, en del ungar blir klara på fem minuter medans andra ligger och små snuttar upp åt halv timme timme...
 
Sv: amningsfrågor

Hur vet man om de har sugit tillräckligt för att komma åt den feta mjölken? Tänk om det är så mkt mjölk i bröstet att hon blir full i magen innan den kommer? Jag fattar nog inte riktigt hur det funkar:confused:

Ofta brukar hon behöva rapa efter ett tag, det är nog mest efter det som jag inte vet om hon vill ha mer och i så fall, om det blir det gamla eller nya bröstet hon ska få. Jag gör som du, går på känsla och hon är ju frisk, pigg och lagom tjock så det är ju inget problem men jag tycker det känns lite olustigt att inte riktigt veta, eller om jag kan göra det bättre på något sätt!

En bekant berätade att hennes barn hade ätit 10min var tredje timme, det låter helt otroligt lite för mig. Måste varit turbotryck i de boobisarna!
 
Sv: amningsfrågor

Ett tecken på att barnet bara får i sig den "tunna" mjölken är orolig bebis (magont typ), äter ofta, grönaktigt bajs.

Ge så länge det går på ena sidan, när bebisen ratar bröstet så erbjud det andra. Nästa amning börja på det du erbjöd sist.
 
Sv: amningsfrågor

Madick skrev:
Ett tecken på att barnet bara får i sig den "tunna" mjölken är orolig bebis (magont typ), äter ofta, grönaktigt bajs.

Ge så länge det går på ena sidan, när bebisen ratar bröstet så erbjud det andra. Nästa amning börja på det du erbjöd sist.
Jag har alltid hört att nästa amning ge det andra bröstet...
 
Sv: amningsfrågor

Madick skrev:
Ge så länge det går på ena sidan, när bebisen ratar bröstet så erbjud det andra. Nästa amning börja på det du erbjöd sist.

Hon ratar aldrig direkt bröstet. Ibland kan det vara lite kinkigt att hitta rätt ställning eller så men att hon ratar det för att hon inte får i sig nåt har nog aldrig hänt. Det är det som gör mig lite förvirrad.
 
Sv: amningsfrågor

oz_joj skrev:
Jag har alltid hört att nästa amning ge det andra bröstet...

Alltså, om du ger helt klart ena sidan, och så äter bebisen bara lite på andra, då blir det ju lite slagsida att ge på det som det åt klart på förra gången igen.
 
Sv: amningsfrågor

Jag har också ammat i två månader nu..
Linn brukar också få ett bröst, på kvällen när det är lite tunnare kan hon dock få båda, då äter hon oftare med, nån gång per timme.
Dagtid brukar det gå 2-4 timmar mellan gångerna och hon äter sig mätt fort, tar runt 10 minuter sen är hon färdig. På kvällarna är det mer snuttande. Nattetid sover hon runt 7-9 timmar innan första målet, var tredje dag eller så vaknar hon efter 6 timmar =) Brukar inte vara särskilt häftig på morgonen efter den långa pausen, får oftast pumpa ur åtminstone ett bröst för annars känns dom som det ska sprängas.
 
Sv: amningsfrågor

Tack för allas hjälp! Inte för att jag blev så väldigt mkt klokare, men jag fortsätter väl som hittills.
Ksnske får hon för lite av den tjocka mjölken eftersom hon äter rätt ofta och är ganska gnällig sista tiden och lite orolig mage, med gas och så.

Jag har funderat på att pumpa ut ibland, men blir det inte lätt så att man stimulerar produktionen ännu mer då?
 
Sv: amningsfrågor

Den mjölken jag pumpar ur på morgonen är tjock och mättande, brukar spara den i kylen över dagen och ge på kvällen när det är tunnare så hon inte blir grinig över att hon inte bli mätt. Tror inte att om man pumpar ur nån gång om dagen ökar produktionen märkvärt, har dock inga fakta om det :p
 
Sv: amningsfrågor

Låter smart! Det ska jag nog oxå pröva. Var det svårt at få henne att dricka ur flaska?
 
Sv: amningsfrågor

Nej inga problem alls, snarare för lätt. :crazy: Dagarna efter hon föddes hade jag så ont i bröstvårtorna att hon bara fick urpumpat i flaska ungefär en vecka, det var svårt att vänja av henne vid det. Nu funkar det hur fint som helst när vi är mer hajj på amningen och stör inte :)
Avent har nappar som är mer utformade som bröstet i sättet de får suga, de använder vi åt Linn för hon inte ska tycka det är för lätt ;)
 
Sv: amningsfrågor

Titta på bajsets färg...
Gult bajs = hon FÅR i sig tillräckligt av den feta goda mjölken
Grönaktigt bajs = hon får mest i sig av den tunna mjölken

Lycka till!
(och var glad för att amningen funkar! :))
 
Sv: amningsfrågor

Vi har oxå köpt aventpump och flaskor. Har du minsta hålet eller nästa storlek? Ikväll ska jag pröva att ge flaskan så får vi se!
 
Sv: amningsfrågor

Har det minsta hålet, tycker de större hålen gör att det kommer för fort. :) lycka till! :bow:
 
Sv: amningsfrågor

Ni som har bebisar på två månader, hur mycket äter de per mål ungefär? Jag funderar på att pumpa ur och gå på fest, men vet inte hur mycket jag ska pumpa ur för att det skall räcka under kvällen och natten.
 
Sv: amningsfrågor

Linn kan få i sig hur mycket som helst när det är på flaska.. 2dl har hon ätit som mest, annars brukar jag ge henne 120 ml och vill hon ha mer efter det blir det bröst som gäller :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 768
Senast: __sofia__
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 927
Senast: Bapelsin
·
Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
18 037
Senast: Sar
·
Gravid - 1år I lite mer än två veckors tid har vi haft projektet sluta nattamma, det blev avbrutet två nätter förra veckan när Cornelis var magsjuk...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 518
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp