amningsbh - hur vet man rätt strl?

L

lilla_maaliiin

Är ju ett tag kvar innan sonen ska komma, men jag gillar att vara förberedd ;)

Hur i helskotta ska man veta vilken strl man ska ha på amningsbh? Alla säger ju att boobisarna blir som fotbollar efter födseln, så hur ska man kunna prova ut det innan?

Lr väntar man tills bebis har kommit och provar ut då? Känns som att man kanske inte är så jättesugen på att springa i affärer det första man gör när man kommit hem från BB? :p

Om det är till någon hjälp så har jag alltid haft 70A, nu i vecka 27+6 har jag fått hylla :bow: (för första ggn i mitt liv, jag är överlycklig) och har väl gått upp iaf en strl.

Hjälp tack :angel:

Sv: amningsbh - hur vet man rätt strl?

vänta med att köpa amningsBH tills amningen kommit igång, är mitt råd.
Det finns en sorts töjbara nät-toppar - jättebilliga, enkla, fula :angel: som man använda första dagarna för att kunna fästa amningsinlägg i om brösten läcker (jag läckte MASSOR när mjölken kom igång med ettan)

Ska se om jag kan hitta nån bild på dessa...

Jag köpte en vanligt sporttop (inte för tajt bara, det gör ont), som jag hade i början innan jag kände att jag behövde mer stöd när jag var ute och rörde på mig mer.

Jag hade toppar från apoteket i början. Har köppt ett par amningsBHar på H&M men använder oftast bara amningslinnena jag köpt från samma ställe.
Mina bröst växte inget under graviditeten och har nu kaaaaaaanske ökat från en "normal" Akupa till en liten B så allas tuttar växer ju inte... :)

Jag fick rådet att brösten blev ca två kupor större än normalt. Sen är det självklart individuellt, men vanligtvis två kupor. Mina bröst har redan gått från C till E-kupa, så jag har chansat och köpt behåar i E-kupa, måttet runt (i mitt fall 75) brukar vara detsamma. Brösten kan väl öka ganska mycket i storlek när mjölken rinner till ordentligt, men vanligtvis brukar det gå ner efter några dagar.
Detta rådet fick jag från dels min barnmorska och från en tjej som jobbar med att sälja babyprylar och mammakläder.
Jag hoppas att jag ska klara mig med mina amningsbehåar med E-kupa :cool:

Man vet inte hur stora bröst man kommer få. Jag gick från B till D och har nu efter snart månader gått ner till C. Om du hittar någon billig, köp en som är 2 storlekar större. Om den inte funkar är det ingen jätteförlust (om den som sagt var billig). Passar en kan du skicka ut vem som helst att köpa fler BHar till dig när barnet kommit.

Tuttarna kan bli jävligt ömma i början när mjölken rinner till, så en lös sporttop från Apoteket (kostar typ 80 spänn) funkar jättebra i början. Sen när bebis är ca 4 veckor och sover jättemycket kan du bege dig ut på stan och leta bh.

Mina har också växt två storlekar ungefär, från C till E.

Jag gjorde som det tipsats om här - köpte en amnings-bh på apoteket som är helstretchig med kardborre mellan tuttarna. Den är superskön och praktisk att ha på natten om man ammar bebis i sängen. Några dagar efter att vi kom hem från bb köpte jag "riktig" amnings-bh efter tuttarnas storlek. :)

Jag har dock endast gått från normal c-kupa till fyllig c eller möjligen d.

oh, några sånna har jag inte sett :P Vart kan man hitta dom nånstans? Och vad menas med "jättebilliga"? ;)

Tror det kommer läcka en hel del, har redan börjat :crazy: så vill helst inte stå på BB utan någonting alls att sätta på mig på överdelen :P

*snor första bästa knapp*

Jättetack för alla tips, ska surfa runt lite på H&M och apoteket redan nu ikväll :) Vore himla skönt att iaf ha en Bh med mig redan på BB. Och jättetack för tips om att man faktiskt kan skicka ut någon annan för att handla om man bara vet vilken strl man ska ha... Ibland tänker man inte längre än näsan räcker själv nämligen :D Såg bara framför mig själv hur jag skulle behöva åka förbi skärholmen på vägen hem från BB, med ömma tuttar, skrikig bebis och trött sambo ;) haha skräcksenario :p

Just det! I början stal jag desstom några sexiga nättrosor på BB, klipper man ett hål för huvudet i grenen är de perfekta som topp! Absolut noll i stöd men håller amningsiläggen på plats!!

oh, några sånna har jag inte sett :P Vart kan man hitta dom nånstans? Och vad menas med "jättebilliga"? ;)

Tror det kommer läcka en hel del, har redan börjat :crazy: så vill helst inte stå på BB utan någonting alls att sätta på mig på överdelen :P
Har kollat lite och just nu hittar jag inget alls (möjligen är det såna som går att hitta på apoteket??), jag köpte mina i landstingets personalshop... De kostade då under 50-lappen styck, fast det är ju drygt 7 år sedan - de har sen använts efter alla 4 barnensfödelse, om än mest efter den första.

För mig som aldrig hittar vanliga BHar under 600 kr är allt därunder billigt :p

Jag fick ha sporttop på natten hur länge som helst för jag läckte som en tok i flera månader.

kl

Jag har nätshopat mina amningbh:ar och hittat en solklar favorit! Det är en bh från Cariwell som är mjuk och sömmlös och ger lagom med stöd och är lite lagom snygg. Det är inte direkt en sexig BH, men den är helt underbart skön och fungerar bra! Jag har flera stycken och de kan användas dygnet runt (jag läcker fortfarande om jag inte har BH på natten, fem månader efter att My föddes).

PM:a om du vill veta mer om den!

//Julia

Oh, måste ha sett rätt kul ut? ;) Men tack för tipset, hinner jag inte hitta nån som sitter bra kan det ju vara bra att veta att man har en nödlösning tillgänglig ;) kanske ska packa ner en sax sen i väskan jag ska ta med till BB? haha :D

Ser vansinnigt roligt ut och man känner sig inte snygg någontstans men smidigt var'e!! :D :rofl:

Vänta till ca 1 vecka efter förlossningen, köp en topp som inte är speciellt dyr att ha dygnet runt i början.

Mina bröst växer lika mkt den här graviditeten som när jag väntade Rasmus, startade med mina vanliga 70A och har nu plockat fram 70C, i vecka 14!
I slutet av graviditeten med Rasmus körde jag med topp från apoteket, min mamma köpte dem åt mig från sin doktor. De används till bla de som opererat brösten och ska fixa att hålla allt på plats fast man är svullen och öm.
Har några i medium och några i large.

Jag växte ur mina sista jätte BHar fram mot v.30 och alla BHar, inkl. amningsbehåarna, jag testade på lindex var för små :rofl:

3 dagar efter förlossningen vakade jag och såg ingenting, bara 2 gigantiska jätte bröst, synd att jag inte tog kort på dem. De var säkert större än min mage när jag var höggravid (kändes så i alla fall) som tur var gick de tillbaka sen efter ca 1 vecka. Och då åkte jag in och testade massor av Bhar men de var fortfarande lite för små, men sen kanske efter ytterligare 1 vecka passade de perfekt.

Jag har i normala fall 70D, min största amningsBH är 75H:eek: Den köpte jag iof första veckan efter förlossningen, när mjölken verkligen hade börjat rinna till max.

Tänk på att köpa SKÖÖNA mjuka BH:ar som du kan ha dygnet runt, så du kan ha mjölkuppsamlingsinlägg på dig.
I början tycker jag inte man behöver så mkt stöd direkt, boobisarna är ändå så fulla och hårda och man hoppar inte omkring precis den första tiden.
Efter ett par månader när man rör sig mer så kan man köpa nån som ger mer stöd.

Liknande trådar

L
Gravid - 1år Behöver bara skriva av mig och passar samtidigt på att fråga om nån annan suttit i samma sits? Jag har varit sjukskriven lite till...
Svar
14
· Visningar
1 390
Senast: Nisse
·
Övr. Katt Saxat från SkrattNet (Ni har nog sett den förr... men kul är den!) Att slå in en present med hjälp av din katt: 1. Gör i ordning...
Svar
10
· Visningar
2 294
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka