Amningen funkar inte.

Comfort

Trådstartare
eller jo, på sätt och vis..
Redan från början förstod inte lillskruttan att man var tvungen att gapa stort för att äta, vilket resulterade i att hon bara sög på vårtan. Vilket såklart gjorde svinont efter nån dag.
Barnmorskorna gav mig då en amningsnapp, vilket fungerade kanon!
Nackdelen är att hon har fortfarande inte lärt sig att äta utan, även att vi försöker vid nästan alla amningstillfällen. Hon gapar bara för vårtan eller puttar bort sig och blir ledsen.
Jag vill verkligen att hon ska lära sig utan, för det är så himla krabbigt att hela tiden greja med den. Antingen fäster den inte, eller så viftar hon till och smäller bort den. Det läcker utanför med nåt sjukt - måste ha en handduk under som ändå blir riktigt blöt.
Nån gång ibland har hon tagit ett sugtag som känns och ser rätt ut, men sen slutar hon även om hon får stimulans.

Tror ni det kommer lösa sig till slut, att hon kan ta bröstet bättre desto större hon blir?
Eller har ni något annat tips?

Sv: Amningen funkar inte.

Du kan prova att klippa ett lite större hål i toppen av amningsnappen och sedan klippa bort lite mer för varje dag tills bebisen suger på bara bröstvårtan och då slutligen ta bort den. Har inte testat detta själv men läst tipset flera gånger så det måste ju ha funkat för någon iaf.

Förresten, om du testar tipset ovan bör du ha en hel napp i reserv ifall bebisen genomskådar tricket och vägrar...

Såhär står det på Amningshjälpens hemsida:

När du vill sluta med amningsnappen

Om du brukar sticka in nappen i munnen på ditt barn - börja med att låta barnet TA nappen istället - så som barnet måste göra för att få tag om bröstvårtan. Det gäller att stimulera rootingreflexen igen - något som du kanske inte gjort då du använt amningsnapp. Den är nödvändig för att barnet ska kunna ta bröstet. Du kan aldrig stoppa in bröstet i munnen som man kan med nappen. Låt barnet känna nappen mot läppen så att barnet gapar och tar nappen. När barnet gapar kan du föra barnet mot bröstet.
När barnet vant sig vid det kan du pröva att ta bort nappen efter en stunds sugande. Bröstvårtan har då blivit lite "utsugen" och barnet är inte fullt så hungrigt som i början av måltiden. Utdrivnigsreflexen är redan igång och barnet får svar på sitt sugande med en gång det får bröstet i munnen. Låt inte barnet bli ledset och gråta utan om det inte fungerar så sätt på nappen igen och låt barnet suga i lugn och ro en stund - pröva gärna att ta bort nappen ytterligare några ggr innan du ger upp. Du ser själv hur ditt barn reagerar - verkar det inte bra att ta bort nappen flera gånger, så gör inte det.Men försök vid varje amningstillfälle.

Läs även mer om amningsnapp i Amningsnytt nr 3/06

Vi körde amningsnapp i typ 6 veckor och sen efter en del träning så funkar det nu utan. Sonen är 10 veckor.
Gjorde så att jag tränade lite vid varje amning de tider jag visste att han hade som mest tålamod dvs på morgonen för vår del. Handmjölkade ut lite för att inte bröstet skulle vara stenhårt och sprängfyllt utan faktiskt gå att få tag på. Sen kom utdrivningsreflexen igång också. Medans jag handmjölkade lät jag sonen ligga och skrika (hu vad elakt det låter) för att han skulle vara ordentligt vaken samt att han då gapade ordentligt när jag väl la honom till bröstet.
Sen provade vi ett tag utan amningsnappen och blev han helt hysterisk och inte ville alls så satte jag på nappen som jag hade förbrett. Vänster bröst hade vi enklare med. Höger hade han svårt med i säkert en vecka längre. Kan bero på att det blir så jäklarns mjölkfyllt att det knappt går att få tag på bröstvårtan.

Det där med klippandet lät ju smart. Passa så det inte blir vassa kanter bara.

Mvh Miks

Inga tips, men jag har läst att det tar 6 veckor i snitt för en bebis att lära sig suga rätt. Så jag tycker du ska ta det lugnt ett tag till. Testa lite olika nappar om någon annan funkar bättre. Alla bröst ser ju inte likadana ut.

Jag tog bort amningsnappen efter ca2 månader på ena sidan och efter 3 månader på andra. Då gick det kanon :) Ge inte upp! Hon suger och du har mjölk som rinner, det kommer gå bra!

För oss fungerade det bättre när han fick större mun... I början var ju mitt bröst större än hans huvud :angel:

jag hade samma problem, dessutom jätteskör hud så den sprack varje gång så det blödde även med amningsnapp, tyvärr lossnade det aldrig ordenligt med amningen för mig pga detta men han fick iaf bröstmjölk fram till 10v.
men jag hoppasd et löser sig för dig:)

tack för era svar.

Hon får själv ta nappen, så hon vet fortfarande att hon ska söka själv.
ja det är väl bara att försöka på, en vecka är väl inte så lång tid att ge upp efter ;)

Jag har fortfarande amningsnapp och han är 10 veckor nu.. Samma problem som du har men jag får helt enkelt stå ut för han vill ha den

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka