I
Idaholm
Jag undrar om en häst kan ha ämnesomsättningsfel??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är ingen expert men vad jag har förstått det så kan hästar ha ämnesomsättningsfel. Vi hade en fånghäst som fick något fel på ämnesomsättningen så att fettet började samlas på konstiga ställen osv. Om en häst är lättfödd eller svårfödd beror ju på ämnesomsättningen, precis som på människor. En alltför svår- eller lättfödd häst går ju i kategorin "hästar med ämnesomsättningsfel" enligt vad jag har förstått. Ämnesomsättningen är mätbar, och gränserna har en specifik siffra eller vad man ska säga.
Jag är ingen expert men vad jag har förstått det så kan hästar ha ämnesomsättningsfel. Vi hade en fånghäst som fick något fel på ämnesomsättningen så att fettet började samlas på konstiga ställen osv. Om en häst är lättfödd eller svårfödd beror ju på ämnesomsättningen, precis som på människor. En alltför svår- eller lättfödd häst går ju i kategorin "hästar med ämnesomsättningsfel" enligt vad jag har förstått. Ämnesomsättningen är mätbar, och gränserna har en specifik siffra eller vad man ska säga.
En häst kan lida av diabetstyp-2
De depåer du beskriver måste bantas bort- för det kan göra den sjuk.
Motion är A o 0 för en sdn.
Min häst är tvärt om, hon är för smal och äter jättemycket. Alla hästar i stallet blir lite små tjocka men hon blir inte det och på vintern blir hon smal..
Varför undrar du om hon har fel på ämnesomsättningen?
Hon kanske bara behöver mer mat än de andra?
Vad är det för en häst?
Olika hästar behöver olika mkt foder.
Hur mkt äter hon?