Ämnesomsättning

Sv: Ämnesomsättning

Frågan blir lite lättare att besvara (i alla fall för mig som inte kan så mkt) om du förklarar vad du menar.

Jag är ingen expert men vad jag har förstått det så kan hästar ha ämnesomsättningsfel. Vi hade en fånghäst som fick något fel på ämnesomsättningen så att fettet började samlas på konstiga ställen osv. Om en häst är lättfödd eller svårfödd beror ju på ämnesomsättningen, precis som på människor. En alltför svår- eller lättfödd häst går ju i kategorin "hästar med ämnesomsättningsfel" enligt vad jag har förstått. Ämnesomsättningen är mätbar, och gränserna har en specifik siffra eller vad man ska säga.

Jag är ingen expert men vad jag har förstått det så kan hästar ha ämnesomsättningsfel. Vi hade en fånghäst som fick något fel på ämnesomsättningen så att fettet började samlas på konstiga ställen osv. Om en häst är lättfödd eller svårfödd beror ju på ämnesomsättningen, precis som på människor. En alltför svår- eller lättfödd häst går ju i kategorin "hästar med ämnesomsättningsfel" enligt vad jag har förstått. Ämnesomsättningen är mätbar, och gränserna har en specifik siffra eller vad man ska säga.

okej. det var bra att veta :)

Ja, en häst kan ha ämnesomsättningsfel. En fånghäst som jag skötte hade det.

En häst kan lida av diabetstyp-2

De depåer du beskriver måste bantas bort- för det kan göra den sjuk.

Motion är A o 0 för en sdn.

En häst kan lida av diabetstyp-2

De depåer du beskriver måste bantas bort- för det kan göra den sjuk.

Motion är A o 0 för en sdn.

Min häst är tvärt om, hon är för smal och äter jättemycket. Alla hästar i stallet blir lite små tjocka men hon blir inte det och på vintern blir hon smal..

Min häst är tvärt om, hon är för smal och äter jättemycket. Alla hästar i stallet blir lite små tjocka men hon blir inte det och på vintern blir hon smal..

Varför undrar du om hon har fel på ämnesomsättningen?
Hon kanske bara behöver mer mat än de andra?
Vad är det för en häst?
Olika hästar behöver olika mkt foder.
Hur mkt äter hon?

Varför undrar du om hon har fel på ämnesomsättningen?
Hon kanske bara behöver mer mat än de andra?
Vad är det för en häst?
Olika hästar behöver olika mkt foder.
Hur mkt äter hon?

Jag har tänkt lite om att hästar kan väl lika gärna ha ämnesomsättningsfel som vi menniskor. Min häst är en Islänning på ca 300 kg. Jag har också tänkt på att alla hästar inte är lika en hon äter ju fem ggr så mycket som de andra hästarna i stallet och det kan väl inte vara bra att äta för mkt på en gång. Hästarna är ju gjorda för att äta lite hela tiden.
Hon får ca 10 kg hö. ett - ett och ett halvt kg luzern och ca1 kg müsli och 1 kg Havre.

Jo, jag vet att dessa depåer behöver bantas bort. Dessa började samlas efter ett kraftigt fånganfall som skadat båda framhovarna så motion var svårt att genomföra. Bantas gjorde hon, så gott det gick, men det behövs ju lite mat för att undvika magsår osv. Hästen, eller ja ponnyn, är död nu i vilket fall, togs bort pga fånget.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Undrar om det är någon tävlingskarens i Equi Jewal?
Svar
1
· Visningar
387
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka