Ammor-ersättning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rafaella
  • Startdatum Startdatum
R

Rafaella

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att ha lånat ut sitt sto som amma eller fått låna ett sto till sitt föl, och min undran är då om den som äger stoet brukar få någon ersättning?
Om man har lyckats med att få ett sto att acceptera en moderslös fölunge är ju det mycket värt både i tid och pengar för fölungens ägare. I detta fall så står stoet hos fölets ägare och får mat och omsorg av denna men jag undrar ändå om stoägaren "skall" bli erbjuden något mer?

Någon som vet eller har erfarenhet?

Mycket tacksam för svar!
Rafaella

Jag skulle aldrig kräva någon ersättning för att låna ut ett sto som mist sitt föl till någon om den som lånar henne står för allt under tiden hon är där. Möjligen om fölet skulle komma till mig, men troligen inte ens då, förutom hovslagare o dyl.
En dag står jag där själv och behöver en amma...

För några år sedan fick vi låna ett sto som amma och vi betalade inget för det förutom att stoet stod hos oss i 6 månader. Husse fick en whiskey som tack! :)

Vi lånade ut ett sto som amma för ett par år sen. Fick hem en häst som såg ut som ett lik....
Undrar om vi ens fick ett tack?
Ska jag låna ut ett sto nån mer gång kommer jag att kräva att fölet går här, och att jag får erättning för de utlägg som härrör till fölet.

Jag har en adoptivfölis hemma hos mig. Vi lät fölis komma till stoet i stället eftersom det finns fler ston och föl här hos mig. Dessutom skulle stoet ombetäckas och då var det smidigare att jag hade hand om dem.

Jag kommer ej att ta en krona extra för fölungens uppfödning eftersom mitt sto mår alldeles utmärkt med "sin" fölunge. De kostnader som är direkt riktade till fölet som hovslagare, vaccinationer, veterinär och avmaskning står naturligtvis fölets ägare för men jag kommer inte att ta något för stoets foder som krävs för att bibehålla mjölkproduktionen.

Lill / Stall Nöbbeled (adoptiv mormor)

Jag hade en fölis hemma hos mig för några år sedan när mitt ena sto förlorat sitt föl. Allt gick jättebra från första stund och jag kände verkligen att mitt sto mådde bra av att få ha en bebis som det var tänkt. Jag och ägaren till fölet kom överens om från början att vi skulle dela på de kostnader som blev extra på grund av fölet när det gällde foder. Verkningar och annat ev veterinär till fölet skulle hon stå för.

Piggy

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 312
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
1 552
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur