_86a_

Trådstartare
Någon som vet om halm eller spån har bäst ammoniakbindande egenskaper? Stämmer det att torv binder ammoniak bättre än båda dessa?

Vad kan man mer göra för att minimera ammoniakångorna? Är kalk bäst eller finns det nått som fungerar bättre?

Tacksam för svar! :banana: Skulle bli jätte glad om någon hade en källa, gärna med uppmätta värden för de olika strömedlen.

Sv: Ammoniak

bäst resultat för lukt har vi haft med stalosan i botten. visserligen ganska dyr men dryg och effektivt (använder även kalk periodvis istället för stalosan), har aldrig använt torv men tycker att halm eller spån varit likvärdigt.

hej!
jag har provat det mesta och min bädd ser ut såhär.
jag täcker boxen med vanligt trädgårdskalk sen häller jag på massor med torv, säkert tre-fyra paket. Väter med vattenslangen så det blir ganka blött och därefter stampar jag tunt i boxen ett tag så att det packas, låter det torka ett par dar. när man mockar räcker det att ta bort det som är allra blötast och skiten. det håller ammonak lukten borta jätte bra!
i bland slänger jag på lite spån ovanpå allt så hästen kan "bädda" lite mer.
jag hade problem att ha bara spån eftersom min häst helatiden föste upp det på kanterna och låg direkt på golvet. hon fick sår på hasorna.

MVH

Vart kan man köpa stalosan? Hur mycket ungefär kostar det?

Jag hittade uppgifter på ammoniakbindande förmåga i en av mina egna böcker =) (Hästens näringsbehov och utfodring)

Ammoniakbindande förmåga procent av ts:
Lång kornhalm 0,85
Hackad halm 0,25
Torv 1,0 - 2,0
Sågspån 0,24

Förklarar varför min bronkithäst blev jättedålig av att stå på bädd av spån, men klarade bädden av halm bättre (första i utebox, andra på lösdrift).

En bädd med torv underst, och spån överst kanske skulle fungera bra? Ska fråga stallägarn och andra inackorderingen på lösdriften vad de tycker.

Tack för era svar!

jag har köpt stalosan på granngården eller kvarnen, har kostat drygt 200 kr/säcken.

bronkit hästen här mår oxå mkt. bättre på halm (spånet dammar ju även mer och kutter tycker jag inte om att skotta i), men vi har efter att vi flyttade till lösdrift haft bädd med antingen stalosan eller kalk i botten och spån på det och därefter mycket halm. rullar först ut storbalar som "bottenskickt" och strör mkt. halm från småbalar över som vi gödslar 1-2 ggr/dag

Din häst skulle kanske må bättre utan bädd. Mocka ut kisset varje dag så behöver du inte oroa dig för ammoniakångor.

Senast ändrad:

Jo, visst är det så! Men han ska stå på lösdrift, och det gör det ju lite knepigare.

Vet att han reagerar som bara den på ammoniakångorna eftersom han blev dålig i vintras de månader han stod på bädd i uteboxen, och han blev mycket bättre när vi tog bort bädden och mockade "vanligt". Och gå in i ett stall med bädd kan han knappt, får som astmaanfall ungefär, bara tjuter i luftrören. =(

Men tänkte göra det bästa av situationen. Tror man kan minimera ammoniakångorna mycket om man väljer rätt strö och använder t.ex. kalk underst.

Senast ändrad:

jag har köpt stalosan på granngården eller kvarnen, har kostat drygt 200 kr/säcken.

bronkit hästen här mår oxå mkt. bättre på halm (spånet dammar ju även mer och kutter tycker jag inte om att skotta i), men vi har efter att vi flyttade till lösdrift haft bädd med antingen stalosan eller kalk i botten och spån på det och därefter mycket halm. rullar först ut storbalar som "bottenskickt" och strör mkt. halm från småbalar över som vi gödslar 1-2 ggr/dag

Förlåt att jag är frågvis! Men hur mycket stalosan går det åt? Vet inte hur stor lösdriften är riktigt, säg 30 km? Hur mycket tror du det skulle gå åt till den?

Jag gillar faktiskt spån betydligt bättre än halm om man bortser från de ammoniakbindande egenskaperna. När min häst stod på stall så stod han inte på bädd, och då mådde han mycket bättre när han hade spån än halm. Men det gäller att välja rätt spån, en del är ganska dammig den med.

ingen fara ;)

vi har använt stalosan även utan bädd i stallet (man får bättre luft). för bädd behövs ju ett rikligt lager men du bör klara dig på en säck (och troligen blir det över. det kan man strö över "bädden" under strö lagret när man gödslar)

jo, smaken är som baken - delad ;) jag tycker det är mkt. lättare att skotta i halm än i spån (min ena pålle är en riktig gris som "smular" sönder skiten i monekyler och "rör runt" :crazy:)

jag har lösdrift och har använt halm tidigare. det gäller att skapa en bra bädd då. Kalk i botten och så lägger jag spån/torv i botten som jag plattar till ordentligt. Sen lägger jag halm som "bäddmaterial". Då funkar det ganska bra. Dock funderar jag på torv enbart i vinter då det anses bättre ur dammsynpunkt. någon som har erfarenheter av torv i lösdrift? kan det vara ett tips att ha en "halmhörna" ändå för mysfaktorns skull (de ligger och sover rätt mycket inne har jag märkt.)

Jag tycker att torv kombinerat med kalk är det bästa. Vi har permanentbäddar med kalk underst och sedan torv. När vi mockar tar vi ut genomblöta "fläckar" och ser till att kalka noga där vi tagit bort + på ställen där det är fuktigt. Och fyller sedan på med ren torv. Jag tycker att vi har ett väldigt "luktfritt" stall, med helt OK luft även när man kommer dit på morgonen och samtliga boxar är omockade (14 hästar).

Då var det ju inte så fasligt dyrt :) Ska tipsa stallägarn.

Såg så här i efterhand att jag skrev att lösdriften var ca 30 km... Hehe, hade varit maffigt det! Menade så klart kvadratmeter, men verkade som alla förstod det.

Tack för alla svar! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 870
Senast: Trix
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 479
Hästvård Är det någon som har provat att blanda halmpellets och torv? Eller någon som har någon teori hur det skulle fungera? För och nackdelar...
2
Svar
24
· Visningar
6 582
Senast: JessicaM
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 573
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka