Ammajouren

ameo

Trådstartare
Moderator
NU börjar efterlysningarna spridas på facebook igen. :crazy:
Kan vi inte enas om att det allra bästa är om ALLA föl som söker ammor anmäls på http://www.asvt.se/sok-ammafol.php (länk för anmälan finns på sidan)? HJÄLP TILL att sprida informationen om att ALLA bör anmäla här, så är det lätt för stoägare att kolla om det finns något föl i närheten och snabbt kunna sammanföra dem, om olyckan är framme!
Det är självklart bra om även stona anmäls hit, men de sinar ju ganska fort om de inte har något föl så jag ser det som viktigast att åtminstone fölen anmäls här. Och att stoägarna vet om att de ska kolla där också....

• Gilla
Reactions: via
Sv: Ammajouren

Håller med du och nålar tråden!

Systemet är fantastiskt när det fungerar vilket det gör om alla följer det.

Viktigt också att påminna om att ammajouren är gratis och öppen för alla raser!
Att det är asvt som administrerar är bara en formalitet.

Jag har klippt och klistrat in i min fb-status, samt i en hästdiskussionsgrupp där också som jag är med i. Då det redan dimpit ner ett par efterlysningar och jag känner på mig att det kommer bli ett par telefonkedjor också.

Senast ändrad:

Min erfarenhet i bekanstskapskretsen är faktiskt att det är mkt mkt effektivare att hitta ammor/fostermammor genom efterlysningar än via ammajouren tyvärr. Vet faktiskt inte en enda som hittat lösningen genom ammajouren men däremot många genom efterlysningare genom bekanskapskretsen och vänners vänner. Alla jag vet har anmält sina föl till ammajouren men ytterst få har fått napp den vägen. Fölägaren ligger ju gärna på och går också in där men stoägarna har lite att vinna på det så många skiter helt enkelt i det, men hör de att bekanta eller någon deras vänner känner har drabbats är det ofta en helt annan sak då ställer de upp med sina ston. Eller ställer upp det där stoet som går där hemma som adopterar alla föl osv dessa ston kommer ju aldrig till kännedom genom ammajouren, det är många som inte skulle drömma om att lämna iväg sina ston till fullkomliga främlingar osv det blir en helt annan sak när det finns referenser på människan genom gemensamma vänner tex. Finns ju även flera exempel på att ett sto som redan har föl tagit till sig ett till, sådana hamnar ju aldrig på ammajouren utan de hittas i bekantskapskretsen.
Så jag tycker faktiskt man tvärtom förstör chanserna för fölen genom att inte utnyttja alla tänkbara vägar för att hitta en lösning, det ena utesluter ju inte det andra men att både anmäla dem till ammajouren och efterlysa via alla tänkbara kanaler ser jag mer som en självklarhet när man vill nå så många människor som möjligt för att hitta en lösning.

men om ALLA anmäler till ammajouren så behövs inga andra kanaler för efterlysningar...

men om ALLA anmäler till ammajouren så behövs inga andra kanaler för efterlysningar...

Alla kommer aldrig att anmäla till ammajouren det är bara att inse, föl anmäler de flesta dit men alla ston kommer aldrig att hamna där och som sagt som jag skrev innan så finns det andra lösningar som du aldrig hittar den vägen tex ett sto som tar till sig ytterligare ett föl eller adoptivmammor utan mjölk som i alla fall kan ge uppfostringsbiten osv. Sen är det som sagt så att många lånar inte ut sina ston till okända de har liksom inget att vinna på det bara risker men det hamnar i ett helt annat läge när det rör sig om bekanta människor. Dessa ston kommer du aldrig heller att hitta på ammajouren.

Jag kan acceptera att stoägare inte anmäler sina ston dit, stona är ju egentligen bara tillgängliga i några få dagar innan de sinat. Men om alla föl amnäls och alla stoägare (som kan tänka sig att låta stoet adoptera) tar för vana att kolla där så skulle inga fler vägar behövas.
Om vi alla hjälps åt att sprida den informationen så är jag övertygad om att det blir bäst för alla parter.

Det är ju mer än en som tvingats byta mobilnummer efter efterlysningskedjor via SMS eller facebook, där det liksom inte finns något slut.

Har själv stått i situationen "sto som förlorat föl" och jag förstår att man tar till alla medel som finns. Anmälde mitt sto till ammajouren och och kollade där aktivt själv oxå, tyvärr dök inget föl upp....

Just nu ligger fler ston än föl ute. :)

Felet med alla dessa efterlysningskedjor på FB och SMS är att de ofta inte har uppgifter om datum eller ort. OK att man kan åka en bra bit för att rädda liv, men kanske inte HUR långt som helst.

Har själv varit med om att få samma SMS med någon månads mellanrum, och då är det ju troligen lite sent att göra något.

Jag vet att tråden är från 2013 men..bekant till mig fick problem vid fölning imorse och fölet dog. Han försökte lägga upp på hemsidan men den låg nere o sedan försökte han kontakta dem via det nummer han hittade. Nada! Har de lagt ner? Jag tänker för egen del om man råkar illa ut vad tusan gör man då? Jag har inte supermånga uppfödarkontakter..

Jag vet att tråden är från 2013 men..bekant till mig fick problem vid fölning imorse och fölet dog. Han försökte lägga upp på hemsidan men den låg nere o sedan försökte han kontakta dem via det nummer han hittade. Nada! Har de lagt ner? Jag tänker för egen del om man råkar illa ut vad tusan gör man då? Jag har inte supermånga uppfödarkontakter..

Det verkar som om hela ASVT's sida är nere

Sidan fungerar nu.

Det finns ett föl på Ultuna som behöver en amma.

Dessutom så är ASVTs sida uppe nu, men väldigt tom

Jag pratade nyss med ASVT i ett annat ärende och deras hemsida ska nylanseras nästa vecka. Så det är nog lite struligt. Lite dålig tajmning...

Ja, jag såg också det! Jag googlade och där fanns info om en ny sida. Väldigt dålig tajming.

Det ligger ett sto på ammajouren nu. Jag undrar om det som fanns innan sidan var nere är borttaget? För jag har varit in tidigare i vår och då fanns det i allafall något enstaka sto/föl

Ja, jag såg också det! Jag googlade och där fanns info om en ny sida. Väldigt dålig tajming.

Det ligger ett sto på ammajouren nu. Jag undrar om det som fanns innan sidan var nere är borttaget? För jag har varit in tidigare i vår och då fanns det i allafall något enstaka sto/föl
Jag sms:ade faktiskt till den som är kontaktperson igår efter lunch eftersom sidan låg nere. Tänkte han kunde ha hört av sig om mer fakta men jag har fortfarande inte fått något svar.

Liknande trådar

Avel Har redan uppmärksammat ett par efterlysningar av föl eller ammor på Facebook, och snart börjar väl SMS:en komma också. De...
Svar
4
· Visningar
1 234
Senast: Spirit
·
Avel Det har redan börjat trilla in ammaefterlysningar via SMS och jag måste säja att jag tycker det är komplett vansinnigt! SMSet sprids...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 540
Senast: fotogalen
·
Avel Detta gäller för avelssidan: Ammor finnes/efterlyses hör INTE hemma här, hur behjärtansvärt det än må vara...
Svar
3
· Visningar
22 760
  • Låst
Avel Detta gäller för avelssidan: Ammor finnes/efterlyses hör INTE hemma här, hur behjärtansvärt det än må vara! Föl- och ammajouren...
Svar
6
· Visningar
5 586
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023