Amma + preventivmedel

KisseNova

Trådstartare
Min svägerska var här förut och vi kom in lite på preventivmedel. Hon ammar ju deras dotter, och enligt bm kan hon då bara äta minipiller.
Spiral fick hon absolut inte eftersom livmodern var annorlunda under amning.

Men är det allt man kan få om man ammar, minipiller ?

Sv: Amma + preventivmedel

jaaa, fast kondom räknas inte. Eftersom dom har en dotter så antar jag att det inte är något alternativ för dom :angel:

Nej, skämt åsido så är kondom alltid ett väldigt bra preventivmedel för allt, ons, efter operation osv. Men jag tänkte mer på annat.

Det beror på vart man bor, i mitt landsting sätter de spiral 11 veckor efter förlossningen. De med motivationen att man får ägglossning innan man har mens, och det är vid den ägglossningen man ska ha ett skydd, och då funkar spiral utmärkt!

Min BM har erbjudit mig spiral på efterkontrollen (typ 8 v efter förlossningen). Väntar barn vilken dag som helst.

K-spiral går att sätta in vid efterkontrollen (om allt är som det ska). Kan tydligen vara lite obehagligt eftersom livmodern drar ihop sig när man ammar, men jag kommer prova med spiral iaf. Har varit nöjd med k-spiral hitills och är inte villig att stoppa i mig hormoner igen.

Man får (iaf här) enbart Cerazette när man ammar. LÄNK
Jag försökte sätta in k-spiral efter ca 16 veckor. Det gjorde ont. De fick vara två för att få in den. När jag kom hem la jag mig för att vila och när jag steg upp igen hade den ploppat ur *suck* Så nu ligger det i badrumsskåpet.

Jag fick kopparspiral isatt på efterkontrollen vid åtta-nio veckor efter förlossning. Det var inga som helst problem med det.

jaaa, fast kondom räknas inte. Eftersom dom har en dotter så antar jag att det inte är något alternativ för dom :angel:

Va? Förstår att du inte var helt seriös, men jag fattar ändå inte skämtet...
Jag har två barn med maken, och kondom är det vi använder. Varit ihop i 15 år. Tycker det är suveränt!

Vi använder också kondom, har hittat några som passar oss perfekt och det har faktiskt hänt att jag fått fråga om kondom är på eller inte för jag känner ingen skillnad :o
Det absolut bästa tycker jag är att slippa allt klegg! Att bara kunna ligga kvar i sängen utan att det blir en massa sperma överallt.

Jag förstår inte heller skämtet men blev ganska nyfiken. Kan man inte använda kondom om man ammar en dotter? Men det går bra med en son? :confused:

Man får (iaf här) enbart Cerazette när man ammar. LÄNK
VARNING för Cerazette! Vanlig biverkning är depression. Det tog 6 månader att komma över och då åt jag det bara 3 månader... Har läst många nyblivna mammor som upplevt detsamma av just Cerazette.

Jag fick min hormonspiral insatt 2 månader efter förlossningen.
Annars är det minipiller eller kondom som gäller vad jag fått förklarat för mig (så efter första förlossningen började jag genast knapra mina Exlutena igen... Har alltid använt bara minipiller eftersom jag inte tål vanliga P-piller)

Min son är 11 v. Var hos bm igår och hon rekommenderade hormonspiral. de sätter in den tidigast 12 v efter förlossning. Jag får min 22 okt

VARNING för Cerazette! Vanlig biverkning är depression. Det tog 6 månader att komma över och då åt jag det bara 3 månader... Har läst många nyblivna mammor som upplevt detsamma av just Cerazette.

Jag åt Cerzette i 1 månad och gick ner mig totalt, slutade "direkt" jag märkte av det men blev aldrig bättre och äter nu anti depressiva sen 4 månader tillbaka :(

Jag menade mer att eftersom dom har barn så använder dom uppenbarligen inte kondom.

Klart det finns undantag att man använder kondom iaf.

Jag tycker faktiskt det är fler som använder kondom efter de fått barn än innan...

Ja, alla är vi olika.

Men allvarligt, vad är det att hänga upp den meningen ? Tråden handlar inte om man använder kondom eller efter förlossning. Utan om man bara får råd att använda minipiller (och kondom) när man ammar.

Det var nog helt enkelt så att man inte förstod riktigt vad du menade med:

Liknande trådar

Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 273
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
568
Senast: FrDrake
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 490
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
818
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka