Amma ofta eller väcka?

misan

Trådstartare
Nu blev det ju en konstig rubrik, menade snarare tvärtom, väcka - ofta, eller vänta tills han är hungrig. Men men...
Vi började på BB / avd 17 att amma var tredje timme, och har fortsatt ungefär så. Han har i princip aldrig visat själv att han varit hungrig och de sa även före utskrivningen att vi gärna kunde vänta lite emellanåt så han fick styra lite själv också. Nu är vi hemma sen i söndags och jag siktar som sagt på mat var tredje timme men så vacklar jag lite i om jag ska väcka honom för att mata eller låta det gå längre tid?! Hur gör ni andra?
Visst är det jätteskönt att slippa amma hela tiden, men jag vill ju inte riskera att mjölken minskar, eller vad som nu ska kunna hända...
Vikten verkar inte vara några problem, han gick först ner 40 gram, sen upp 30, och sen upp ytterligare 50 så han får ju tydligen i sig mat som han ska hittills. Så, frågan är bara hur jag ska fortsätta. Han äter ordentligt varje måltid, bara att jag får väcka honom i princip varje gång.

Sv: Amma ofta eller väcka?

Min kille som blir 2 månader i morgon har jag aldrig väckt för att amma. Han säger till när han är hungrig och det tror jag de flesta friska bebisar gör.

Han har gått från att vara liten på BVCs kurva till att ligga en bit över normalkurvan...

Jag skulle inte heller väcka om allt är normalt i övrigt. Inte efter tre timmar i alla fall. Sover han väldigt länge skulle jag erbjuda honom i sömnen för att minska obehaget med sprängfyllda bröst för min egen del. :)
Du märker om produktionen minskar, olika kvinnor är olika känsliga för hur lång tid det kan gå mellan amningarna och så vidare. Bara för att den går ner lite är det inte kört, amma bara mer i så fall. :)

Ja det tror ju jag med egentligen :) hur ofta äter era? Nu ska jag vänta och se hur länge det tar, tycker det är skönt med någorlunda fasta tider bara för egen del så det blir lite regelbundet.

Vissa dagar äter H varannan timme och vissa dagar kan det dröja fem timmar. Helt olika eftersom han bestämmer själv när han är hungrig. ;)

Fasta tider och regelbundenhet är inget jag har sett en skymt av än i alla fall. :p

På BB sa de till mig att amma minst var tredje timme, men det var för att produktionen skulle komma igång. Sen dess har jag inte haft några problem med för lite mat till honom i alla fall.

Skulle det gå lång tid mellan amningarna utan att han vaknar kan du ju pumpa lite för att lätta på trycket. :)

Första veckan väckte jag mina barn om dom inte ätit på 4 timmar. För mjölken skulle komma igång ordentligt. Sen har jag inte väckt för mat. Det är inte så många gånger dom sovit så länge heller.

Dottern är född i söndags kväll och hon väcks definitivt inte för att äta. Första dygnet gavs hon ersättning var 3:e timme (pga min graviditetsdiabetes) men det märktes att hon inte alls gillade det konceptet. Vi åkte hem efter totalt 1,5 dygn på BB-avdelningen och sen dess får hon äta när hon "säger till". Ibland går det en timme, ibland fem timmar. Så länge hon är pigg och glad så ser jag ingen anledning att väcka henne. Eventuell regelbundenhet bryr jag mig inte om. Jag är rätt säker på att hon börjar gnälla när hon känner sig hungrig.
Mjölken har kommit igång fint hos mig, gjorde det nästan omgående, så jag behöver inte amma för den sakens skull heller. Skulle det behövas hade jag valt att handmjölka lite då och då istället.

Jag fick väcka sonen den första veckan. Han gick inte upp i vikt. Han hade gulsot och kom tidigare, så han var väldigt trött. Och kunde sova 23½ timme/dygn i början. Så om ditt barn inte går upp i vikt så väck det. Nu är han 3 veckor och jag behöver inte längre väcka honom för hans skull. Däremot så måste jag väcka honom om det går för lång tid för min skull. Får fruktansvärt ont i brösten av all mjölk annars. Men det har hänt max 5 ggr senaste 2 veckorna.

Min mjölk räckte inte riktigt till sen när han vaknade själv och ville äta, men nu har jag massor. Så det beror nog helt på din kropp om mjölken sinar eller inte. Vet att när jag slutade amma första barnet så försvann mjölken på bara någon dag!

Jag väckte aldrig E för att amma. Sov han fick han sova. Det gick jättebra. Mjölken försvann inte och han åt och växte ändå. Känn efter. Prova att låta honom sova och vakna av sig själv några gånger och känn hur det känns.

Bra, det var ungefär de svaren jag hoppades på :) han låg ju som sagt inne på neonatalavd några dagar och då matades han med kopp för säkerhets skull ifall han inte orkade få i sig som han skulle.
Inatt väckte jag honom inte, matade vid 23, vaknade strax efter kl 2, och sen blev jag tvungen att väcka vid halv sju eftersom vi skulle iväg tidigt. Kan han följa det hade jag ju varit väldigt nöjd ;) mjölken kom igång bra efter några dagar, sen tyckte jag tryckte minskade och jag var rädd att det skulle sina men han äter sig ju mätt, verkar det som iaf, och nu tycker jag det känns som "lagom" tryck när han inte ätit på några timmar.

Som du beskriver just ert barn skulle jag INTE väcka.

När vi fick första barnet rekommenderades vi att de första dygnen (=BB-tiden) väcka om han typ sov mer än 4-5 timmar i sträck; men också beroende på hur mycket/ofta han ätit innan. Gjorde så, men slutade hålla koll på klockan när vi kom hem efter tre dygn.

Nu med nummer två så fick vi väcka varannan timme inne på BB, men då var hon två veckors prematur med problem första veckan; först låg temp, sen lågt blodsocker och senare gulsot. Och då är ju läget ett helt annat! Vi låg inne på BB en vecka pga dessa problem. Jag fortsatte "ställa klockan" och mata var tredje timme när vi kom hem i ytterligare ca 2 veckor. Nu är hon fem veckor och jag väcker i princip aldrig för mat. Nu vet vi ju att hon går upp i vikt och allt fungerar som det ska.

Sa de på bb att det var ok att låta honom sova och han går upp i vikt som han ska, då kan du inte behöva väcka honom.

Vi väckte var tredje timme i tre veckor tills BF var passerat. Allt enligt BVCs instruktioner, där vi var på besök två gånger i veckan.

Låt honom sova, i alla fall på natten! Det måste ju bara vara bra för både dig och honom med sammanhängande vila!

Kl
Jag väcker min 3 mån dotter var tredje timme på dagtid för att äta och på natten får hon sova så mycket hon vill. Om jag inte väcker så vänder hon helt på dygnet :(

Hur länge väntar bebisen till att äta om han själv får bestämma? Jag fick det i tutat att min dotter skulle äta var tredje timme och väcka henne om hon inte vaknade själv. Men hon vägrade bröstet, hon var helt enkelt inte hungrig, de pratade om lågt blodsocker, men då är ju barnet slött och inte skriker som en stucken gris för att man försöker tvinga i henne mat...
Min dotter sov hela natten vid en månads ålder och på dagarna kan hon ibland sova upp mot 5 timmar och sen äta. Hon är pigg och följer utvecklingen och går upp bra i vikt. Så gör som du själv känner, så länge barnet mår bra!

Runt 5 timmar om jag inte väcker honom. Men nu fick jag ju äta upp att det gått så bra, nu hade han gått ner i vikt... Väldigt lite men de ville ändå att jag skulle försöka hålla 3 timmar igen ett tag. Ska testa lite med 3 på dagen och kanske 4 på natten, svårt att tvångsmata när han inte är hungrig och då tar det bara på krafterna för både honom och mig.

Mina prematurer var det nödvändigt att väcka under de första månaderna, de sa inte till. Den fullgångne har jag dock aldrig behövt väcka.

Jag skulle väcka på dagen, och låta bebisen sova så länge den vill på natten. Annars finns risken att den äter för lite på dagen och blir hungrig på natten, och den vanan skulle jag verkligen inte föredra.

Prova att amma honom i sömnen istället för att väcka honom. Vissa bebisar äter lika bra i sömnen. Stryk honom över kinden så gapar han och om han inte äter så killa honom lite under foten så kan han börja äta.
Min dotter som föddes 6,5 veckor för tidigt sov hela natten när hon var 14 dagar och hon sov nästan hela dagarna också så henne ammade jag ofta när hon sov.

Jag lät honom faktiskt sova inatt, sov 5 timmar efter att vi lagt oss för natten, sen började han smågny efter 3 timmar men då var mamma nöjd så det gör inget efter lite längre sammanhängande sömn första rundan ;) så han missade en matning, men å andra sidan hade han varit vaken rätt länge på kvällen så det kändes bara hemskt att väcka igen.
I sömnen har jag inte provat men har svårt att tro att det funkar med honom, han somnar själv ibland när han äter och då måste han nästan ta upp honom på axeln och försöka rapa eller nåt så han fortsätter suga sen. Vi ska på vägning igen på torsdag så får vi se hur det går.

Liknande trådar

Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
364
Senast: falukorw
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 078
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 576
Senast: mrkarisma
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 356
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka