amma-efterlysningar via SMS-kedjor

ameo

Trådstartare
Moderator
Det har redan börjat trilla in ammaefterlysningar via SMS och jag måste säja att jag tycker det är komplett vansinnigt!
SMSet sprids med vinden och visst, första två dagarna kanske det är bra. Men sen är det INGEN som har minsta aning om varken om när SMSet urpsrungligen skapades eller om det hela kanske har fått en lösning för länge sedan. Det finns ju inte heller några möjligheter att stoppa kedjorna, eftersom hästägarna inte kan nå ut till dem som skickat. Det är kanske inte så himla kul om det trillar in amma-tips i månader efteråt....
Själv skickar jag ALDRIG något sånt vidare.

om ALLA i stället kunde hjälpa till att sprida information om ammajouren och alla ston och föl anmäldes dit så skulle det nog underlätta för alla parter och vi behöver inte sponsra telefonbolagen med en massa avgifter...

Sen passar jag på att ÄN EN GÅNG påminna om att efterlysningar av ammor inte är tillåtna på detta forum, hur behjärtansvärt det än må vara!

Sv: amma-efterlysningar via SMS-kedjor

Jag tycker också det är underligt. Förra året gick en likadan. Bägge gångerna har jag vidarebefodrat till ammajouren. Förhoppningsvis så kanske nån amma/föl som kanske hamnar där då.

anger man bara ett datum för ytskicket tycker jag det e ett bra sätt...hittar man ingen direkt genom ammajouren förstår jag att man söker alla alternativ!

Det är ju väldigt tidigt på säsongen nu för fölningar. Är Ammajouren tillgänglig året runt? Måste vara väldigt svårt att hitta en amma nu, däremot surrogatmammor kan ju finnas. Man hoppas ju iallafall att allt ska gå bra.

Står ju på ammajourens hemsida från mitten av februari till mitten av augusti.

Och nu går det även runt på FB. Samma meddelande kommer från vänner i Piteå och Halmstad.
Om alla skulle kontakta ammajouren så skulle det vara enklare för alla.

Jag blev vansinnig igår, jag fick 12 sms innan midnatt. Jag svarade direkt till det nr som sades vara till fölägaren att de skulle kontakta ammajouren. Det är betydligt större chans att de kan hjälpa till än någon som finns i min telefonbok, även om jag pga hingstarna har ovanligt mycket uppfödare i den.

Jag skickar inte vidare. Punkt slut!

kl

Kan bara hålla med.
Och ibland undrar jag hur mycket sanningshalt det finns i alla dessa SMS och inlägg på FB.

Jag sprider inte vidare i alla fall då det många gånger påminner om en hoax.

Som exempel är den som far runt nu.
Fölmärr död och man söker amma..i februari :crazy:
Ägaren har sån "tur" att dom får tag på amma samma dag och allt fungerar jättebra..

Själv har man varit med i ganska många år och vet vilket j-a jobb det kan vara att först få tag på en amma och sedan se till att hon accepterar den lille. Vi har då aldrig varit med om att ett sådant problem löser sig på några timmar..men, men...

Och då har man ett urval på kanske 10 ammor spridda i landet, i maj månad då det är högsäsong i fölboxarna.

Förra året fick jag fler upprop om moderslösa föl än vad som fanns på ammajouren..men jag tänker som Ameo, varför sponsra Telia med pengar på nåt som man inte ens vet är sant?

Vi vet ju alla här hur varningarna fungerar. För jag antar att ni här var många, som fick sms om marodörer som for runt i beteshagarna, överallt i hela Sverige..och det hela rullar på till hysteri.

Så ett gott råd till alla stoägare:
Lägg in på ammajouren.
Gå ut i radion och efterlys ammor till moderlösa föl.
Hör själv med dom stora stuterierna om det finns någon tänkbar märr.

Se till att ungen får råmjölk i sig, på ett eller annat sätt.

Lycka till alla ni som nu står inför en förhoppningsvis lyckad fölsäsong!!

AM

Jag är kluven. Jag tycker att det kan finnas fördelar med SMS/Facebook/whatever också. Det är ju inte alls säkert att just det stoet/fölets ägare som skulle matcha vet att Ammajouren finns?

Det som cirkulerade igår (fölet som hade mist sin mamma) fick jag på mail från en kompis i Karlskoga. Hästen stod enligt honom mellan Kalrskoga och Örebro, och det stämde också med det telefonnummer som senare började cirkulera. Men det var kanske inte sant?

Jag blev vansinnig igår, jag fick 12 sms innan midnatt. Jag svarade direkt till det nr som sades vara till fölägaren att de skulle kontakta ammajouren. Det är betydligt större chans att de kan hjälpa till än någon som finns i min telefonbok, även om jag pga hingstarna har ovanligt mycket uppfödare i den.

Jag skickar inte vidare. Punkt slut!

Jag skickar inte heller vidare och jag blir vansinnig på dessa sms. Det dräller fortfarande in. Ammajouren är det som gäller, där samlas allt både ston o föl.

Som bekant med ägaren till fölet kan jag säga att hon är upplyst om ammajouren, men om dem har kontaktat det vet jag inte i dagsläget.

Sista budet är att fölet fort saknar amma.

Om man nu förlorat ett sto så borde man kontakta en veterinär, och en veterinär borde väl rekomendera ammajouren? Har man ett sto som förlorat fölet och får reda på att det finns en ammajour och inte kontaktar dem som borde ha bäst koll på läget så undrar jag ännu mer.

Dessutom så har jag under dagen fått indikationer på att det mamma-lösa fölet bor både i Örebro-området och Skåne...

Fölet bor i Örebro området.
Som sagt,jag som är bekant med ägaren,gick in här endast för att dementera rycktet om att det är ngt skämt.

kl.
Jag fick mitt första amma-SMS idag. Det var sänt från en bekant på orten som inte håller på med avel själv.
Enligt SMS:et var det en av mig känd veterinär som sökte amma.
Jag skickar inte vidare men håller öronen öppna om jag hör talas om något amma.

Det finns med stor sannolikhet en massa människor här i landet som inte känner till ammajouren men som kanske står där hemma med ett sto som förlorat sitt föl. Vi som vet att ammajouren finns får sprida det vidare så gott det går.

Det finns med stor sannolikhet en massa människor här i landet som inte känner till ammajouren men som kanske står där hemma med ett sto som förlorat sitt föl. Vi som vet att ammajouren finns får sprida det vidare så gott det går.

Ja precis!

Och nu fick vi dessutom bekräftat att gårdagens cirkulerande mail/SMS inte var fejk. Men jag tror att det är svårt att hitta amma den här årstiden.

Men återigen så vet ju veterinärerna om ammajouren, och dör stoet så lär man väl kontakta veterinär?

Jovisst. Men den som står där med ett nyfölat sto, med ett dött föl, kanske inte gör det? Jag vet inte.

Lånar en rad fr inlägg ovan.

Enligt SMS:et var det en av mig känd veterinär som sökte amma.

*KL*

Hej alla!
Det här är en sann historia.
Det är mitt nummer :-(
Min vänninnas föl saknar verkligen sin mamma.
Min väninna har ju naturligtvis kontaktat ammajouren men när det inte fanns hjälp där så försöker man ju natuligtvis på annat vis.
Vi bad INTE om sms-kedja. Det började på Facebook... och någon annan fortsatte med sms...

Om ni blir tokiga på alla sms så kan ni ju tänka er hur det är hos mig. Det kommer ca 15 sms VARJE minut och det ringer OAVBRUTET.
Igår hade fölet fått en amma så jag trodde att det hade löst sig och säger det på mitt mobilsvar.
Men det funkade inte med stoet... och nu kan jag inte ens byta medd. på mobilsvar för jag har 382 meddelanden där och de orkar jag inte lyssna på eftersom det mest handlar om strunt och inte om någon som verkligen HAR ett sto.
Ville inte ställa till det för någon.
Ville bara hitta hjälp.

Nu kommer jag nog att få byta nummer som straff ;-)

Kan bara instämma med ovanstående,vi känner som sagt ägaren till fölet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka