AMEs mineraler

Maléne

Trådstartare
mineralbyte

Har ej fått svar på min fråga å nu testar vi att göra så här.

Måste man vänja in mineraler och så? har nu AME men fundrerar på att gå tillbaka till KRAFFT, vad tycker ni? fördelar nackdelar? Hoppas på många bra svar.

Sv: mineralbyte

Jag tror inte att du kan vänta dig att få svar omedelbart. Men om du gärna vill ha ett svar kan jag skriva ett är dock ej helt säker.

Anledningen till att man måste vänja in olika foder speciellt kraftfoder är att hästens matspjälkningssystem ska anpassa sig för att bryta ner det nya fodret/ökade mängd. Ett mineralfoder behöver nog inte hästen bryta ner så jag tror inte att man behöver vänja in den vid det. Det har jag aldrig gjort själv.

Vilken sort som är bäst kan jag inte uttala mig om.

Sv: mineralbyte

Tack för ditt svar :)
Nej men bara ville ha ett innan jag gick ut till stallet och red och fixade för kvällen. jo jag vet att det är därför men tänkte om det kan störa magen om man byter mineraler.
Jag har aldrig gjort det heller innan men jag vet inte om det stör magen?
Skulle vara intresant att veta vad HelenaHandberg tycker om AME produkterna ;)

Sv: AMEs mineraler

Jag har använt Biopromin till mina hästar, efter att ha blivit rekomenderad av min pappa som också använder Biopromin till sina travhästar och jag är jättenöjd. Jag lovar, mina hästar har den mest glänsande och vackra hårremmen av alla i stallet. Tror att det beror på Bioprominet.

För några år sedan lyckades jag också kurera mitt gamla Connemara sto som hade fått Kvickdrag med hjälp av homopatmedel från AME och akupunktur. Hästen hade blivit utdömd av veterinär och det här var vårt sista halmstrå. Kvickdrag är ju förvisso kroniskt men efter en kur så slutade hon att hosta och vi kunde promenadrida henne igen. Hon levde besvärsfri flera år tills vi tog bort henne på grund av ålderdom, 27 år gammal.

Och i mitt stall är den hästen som inte äter biopromin blankast och finast :rofl:

Jag har haft detta nu men jag tycker det blir väligt mycket spill då jag ska ge hela mängden i betfor så är det mycket som tyvärr blir kvar i krubban.

Har oxå haft deras slemkur till min med bronkit, funkade super.
Mina hästar har alltid blank och fin päls och hårrem.

Jo, mineralerna är ju i pulverform. Det har funkat bra för mig men jag vet att vissa föredrar pelletsform. Jag brukar blanda mineralerna med hel havre och sedan blöta upp det med lite betfor. Det funkar jättebra och krubban brukar vara renslickad efteråt så jag har inget problem med spill.

Jag kom att tänka på att min hovslagare såg stor skillnad på min hästs hovar efter att vi börjat med Biopromin.

Det skulle vara himla kul att höra vad andra som fodrar med Biopromin tycker.

Verkar inte vara så många som har något att säga om detta tyvärr :( skulle vilja veta vad helenahandberg tycker :)

Jag har använt Biopromin i många år. I jämförelse med övriga mineralfoder så är detta överlägset och det enda jag använt som verkligen ger märkbara effekter på hästarna.
Man kan tycka att mängderna av mineraler, spårelement oc vitaminer är låga men hästarna verkar istället tillgodogöra sig dem mycket bra. Dessutom innehåller Biopromin flera livsviktiga aminosyror och andra ämnen för en bra matsmältning.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 900
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 066
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!