Amerigo Dressyrgjord med tryckplatta & smal midja

S

__Stilett__

är det ngn som har den sadelgjorden?
(Amerigo Dressyrgjord med tryckplatta & smal midja)

min häst gillar inte dressyrgjordar, inte heller vanliga långa gjordar.
nu får jag rida med dressyrsadel med korta stroppar och hoppmagplattegjord. Det tycker han om! funderar nu på om denna Amerigo gjord kan vara ngt, (eller ge gärna tips på andra också..) den kostar ju typ 2000 spänn så det är ju inte bara o beställa o kasta in i skåpet lixom...era erfarenheter?

Sv: Amerigo Dressyrgjord med tryckplatta & smal midja

Jag har en sådan..Och den har hängt med sen -00 tror jag .har används flitigt i alla år.Jag kan inte säga om den gör bu eller bä för din häst eftersom jag själv inte har en häst som är känslig på det viset.

plattan är ju inte alls särskilt bred, det är sidorna som är extremt smala... om din häst vill ha störra yta på gjorden är det tixerant du ska ha. :d

Ett annat tips är Wintecs nya gjord med stor magplatta fylld med luft (cair-systemet), med smalt vid armbågarna helt gjord i sympatec för att motverka skav. Såg extremt genomtänkt ut. Kostar ca 1500 så det är väl ingen direkt vinst i pengar. En sådan står på önskelistan, har en häst som får skav av allt och som ogillar att få gjorden spänd.

Senast ändrad av en moderator:

Budget alternativet kan ju vara en equiguard anatomisk dressyrgjord från Hööks som kostar 389kr. Jag har den till min häst (både lång och dressyr) och jag tycker att de är kanon. Hon (hästen) blir lätt skavd av andra gjordar då de glider fram och klämmer hudvecken. Jag har även provat anatomisk svängd lädergjord med samma resultat. Men denna sitter som en smäck och har en mycket bred anläggningsyta.

Jag har en som nog är liknande men det är Jaguars, inte bred som en hoppgjord, självfallet, men med bredare yta under magen och smalare vid armbågarna.

Den gillar hästen som är lite känslig med gjordar. Mjukt stoppad, i läder. Den är ju väldigt dyr ny också, men jag köpte den begagnad, var jättefin och såg knappt använd ut, dessutom bytte jag in en annan lädergjord så det kändes som en väldigt bra affär:idea:

Så kolla efter begagnat, kanske hos ri*-*n tex? De har väl begagnat, kolla deras hemsida!

Sympatex gillar den här hästen inte alls, men det är olika förstås.

Jag har provat en del olika gjordar och är klart mest nöjd med amerigogjorden. Hade en svängd gjord förut som jag har lagt undan. Hon rör sig mycket friare i amerigogjorden. Sen har jag visserligen inte provat några av de andra gjordarna som nämns i tråden.:)

Min häst fick näst intill sadeltvång av den beroende av att spännena sitter för nära den tjocka änden. Han fick då kanten in i sidan.
Sålde den- billigt:crazy:

Det VAR rätt längd:p

den gjorden är värdelös. :crazy: min mamma köpte den och resåren var så klen att den gick at dra hur mkt som helst med händerna. det ska inte gå! den går liksom inte ens att jämför med tixerant gjorden, är som att jämför lada och rolls royce...:p

tack för alla svar.

det går att rida min pålle med kort vanlig dressyrgjord men jag upplever det som han finner det lite obehagligt. just nu har jag min gamla dressyrsadel på. Sätter jag på vanlig lång gjord så får han exakt samma känsla som när jag sätter på en annan dressyrsadel med vanlig kort dressyrgjord. När jag sätter på långa magplattegjorden så rör han sig bättre, tar ut stegen mer fram och känns mer "fri"...känns nästan som han "håller andan och kniper ihop benen fram" med andra gjordar. Han får inga utbrott eller så, utan man bara känner att det är ngt som stör honom. Eftersom han känns så toppenbra med magplattegjorden så vill jag hitta en liknande i dressyr. Jag vill inte ha en gjord där resåren är så elastisk så man kan dra hur mkt som helst. Upplever då att sadlarna svajar på hästryggen (bara jag som tycker det? att det känns ostabilt om resåren är för elastisk på en gjord?)

Senast ändrad av en moderator:

det finns ju hoppgjordar för långa stroppar också, prestige har tex. men dom är ännu dyrare än tixerant. och fördelen med den är att plattan är så mjuk. min håller också andan och är mkt känslig bakom frambenen. upplever skillnad med denna gjord.:)

vilken gjord är der exakt du har? vill du inte länka här så kan du pm:a
tack!

Jag har en men den är knappt använd då den är för lång. Nu får jag kanske bassning men den är till salu.

eric le tixerant heter den. finns hos enstaka svenska affärer. tror ryttare .com har den!

sympatex gjord har vi nu,,,fast inte wintecs variant med luft dock.
den har jag aldrig sett

Jag har amerigo-gjorden. Den funkar bra på min häst som har sadelgjordsläget ganska långt fram. Har provat en del andra gjordar, men med denna finns det bra med plats vid armbågarna.

köpte en orgo equester idag.
kostade typ 1700....
har inte provat den men den va mkt mjuk och fin att ta på.
stog länge o höll i den innan jag bestämde mig.
kollade även på wintec cair (luftfylld) men den va ganska tjock.
den kan kanske vara bra, hade beslutsångest,,,men han är ju så van med lädergjord med vanlig magplatta o funkar bra på det så jag vågade inte chansa för mkt

ngn som testat orgo??

globus%20gjord%20ordo%20dressyr.jpg

gissar att det är denna hon menar

Senast ändrad:

ja precis, den är det :-)
OrDO hette den, råkade skriva OrGo

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 983
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag vill ha en dressyrsadel till foderhästen och funderar över vad som kan fungera, hon har en enkel rygg som tur är och normal bomvidd...
Svar
13
· Visningar
2 167
Senast: Buck
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 192
Senast: Lavinia
·
Utrustning På min häst åker sadlar bak. Han har liksom inget som "håller dem kvar" och känslan man får är att han "springer ur" dem. Han får aldrig...
2
Svar
33
· Visningar
4 299
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar