American Bashkir Curly-fyra ländkotor?

em76

Trådstartare
I tidningen Land är en artikel om en man som importerat ABC-hästar från USA, i en faktaruta om rasen står "Två ländkotor mindre: Arabhästen har en ländkota mindre, ABC-hästen har två mindre. Det gör hästarna utmärkta för långdistansritter."
Någon som känner till om detta stämmer, alltså om de har fyra ländkotor och om detta gör dem till utmärkta för långdistansritter?

Hej!
Ja, vad jag har förstått så är curlyn byggd på samma sätt som Araben, dvs med en ländkota mindre. Men jag har inte kollen exakt.

Gå gärna in på www.sachf.com/curly.htm för att läsa mer. Där finns b.la. en rasbeskrivning...

American Curly är en mycket uthållig ras, men jag vet inte om de kan mäta sig med araber... De är dock ofta mycket bra lämpade för distans.

Observera också att rasen American Bashkir Curly inte heter så längre utan numer kallas för American Curly. Basjkir är en rysk hästras som tidigare förväxlades med Curlyn. Detta är dock utrett och raserna är inte besläktade med varann, varför "Bashkir" togs bort från rasnamnet.

Hör gärna av dig om du vill veta mer..!

/Ylva

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 577
Senast: Roheryn
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har två olika frågor som jag skulle bli jätte glad om nån kan svara på! :heart Den första frågan är att jag har sett att i...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 985
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka