Amdvända sporrar så blödande sår...

L

Linabebis

Va på en regiola tävlinga i helgen, i 1.20 så va det en ryttare som tryckte in sporrarna på hästen rejält, efter hans ritt(han va emgelsk) så ropade domaren ut att han häst blödde från sidorna...

Eftersom det va en reg klass, va händer efter en sån sak, kollar vet...kan man bli utesluten efter en sån sak?
:crazy: Man kan ju bara tänka på hur hästen behandlas hemma?

Eftersom der va uppmärksammat av domarn så kände jag att jag inte ville gå fram o "skälla", men tror ni att de gör nått???

Sv: Amdvända sporrar så blödande sår...

tror han får en varning, evt blir han utesluten, och tappar sin evt placering. Har sett domare säga till om ovettig spö-anv. Man får inte uppträda hur som helst mot sin häst på en tävling.

vet inte vad som händer.. men hoppas det blir uteslutning eller nåt liknande.
så tråkigt att se sånahär saker.. har själv sett hur hemska vissa är mot sina hästar på tävling, och då undrar man ju, hur illa beteer de sig inte mot dem hemma då?
tråkigt för sporten när det blir såhär!

Vad som händer beror på vad domaren och medtävlandena gör. Domaren kan varna, och det kan anmälas till disciplinnämnden och då fattar de beslut. Men det beror på om någon anmäler alltså.

Jag VET faktiskt inte om överdomare eg har RÄTT att utesluta ekipage och frånta redan tagna placeringar på den tävlingen etc, men jag har sett ett ponnyekipage bli uteslutet från alla fortsatta klasser i aktuellt meeting (fick dock behålla redan tidigare tagna placeringar) då ryttaren trots två tillsägningar om 'var försiktig med spöet!' under pågående ritt fortfarande använde spöet olämpligt. Ryttaren blev skitsur och åkte hem och sen hörde jag inte mer om saken, men jag vet inte om det egentligen är rätt av överdomare att göra så, om det är det så finns ju det alternativet.

aj. Jag skulle aldrig göra så mot min Kotte.Han skulle bli jätte arg på mig.

Ja jag vet ju en ryttare som är i toppen som har gjort lika dant med sin/a hästar :crazy:

Det snackas mycket om ponnyryttare som beter sig illa men när vi hade regionala hoppningar på klubben var det faktiskt hästryttarna som betedde sig mest illa. Inte så många gick på med spöt utan det var "straffsporrning" som gällde...

Finns inte ord att beskriva vad folk gör med sina djur....... :cry:

Skäms!!!!!!

camelot skrev:
Det snackas mycket om ponnyryttare som beter sig illa men när vi hade regionala hoppningar på klubben var det faktiskt hästryttarna som betedde sig mest illa. Inte så många gick på med spöt utan det var "straffsporrning" som gällde...
Nej nu har du missförstått!!! Dom förfinade sina hjälper : :D

Stackars häst...
Sånt där gör mig så :devil: arg ta i så häst stackarn blöder från sidorna...
Skönt att det blev uppmärksammat hoppas bara han får ett straff så han får lite mer än hästen gjort.

Stackars häst!!! Hur kan man göra så egentligen?? :crazy::(

Liknande trådar

Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
9 257
Senast: lilstar
·
J
Hästvård Min häst har känts knackig när jag har ridit i ca 1 vecka, inte halt eller nått. Men jag tog det lugnare med honom då men han gick ändå...
Svar
5
· Visningar
895
Senast: Jaag
·
N
Hästmänniskan Hej! måste få skriva av mig, vet inte om detta hamnar rätt eller om de finns någon tråd alls för detta. Men det börja me att jag hade...
Svar
7
· Visningar
1 624
Senast: åke
·
S
Hästvård Hjälp mig! Behöver så många tips som möjligt! Efter tre år i min ägo har nu min valack fått någon slags sjukdom/skada som jag inte vet...
2
Svar
35
· Visningar
2 666
Senast: SannaBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV