Hjälp! alla tips är värdefulla!

Sv: Hjälp! alla tips är värdefulla!

Nu förstår jag bättre hur du/ni menar. Veterinärkoll är inte uteslutet, självklart ska en veterinär få ta en koll på honom. ja de är helt sant att jag är orolig, de är jag i högsta grad. Man försöker alltid förtränga saker som man inte vill ska hända. De va förns idag som jag fick se han från marken i rörelse, vilket jag blev chockad och ledsen över. alternativvård ska inte ersätta veterinär, jag ska låta båda delarna få ta en titt på honom. Är det då någon som vet om veterinärkostnaderna går på försäkring?

Självklart täcker försäkringen veterinära kostnader, vad din självrisk ligger på vet jag inte men bör stå i försäkringsbrevet.

okej, min häst har aldrig haft någon skada förut, de är därför jag inte vet något om sådant!=)

SannaBoo skrev:
Nu förstår jag bättre hur du/ni menar. Veterinärkoll är inte uteslutet, självklart ska en veterinär få ta en koll på honom. ja de är helt sant att jag är orolig, de är jag i högsta grad. Man försöker alltid förtränga saker som man inte vill ska hända. De va förns idag som jag fick se han från marken i rörelse, vilket jag blev chockad och ledsen över. alternativvård ska inte ersätta veterinär, jag ska låta båda delarna få ta en titt på honom. Är det då någon som vet om veterinärkostnaderna går på försäkring?
Vilken tur det kom några som förtydligade mig..

Det jag menade var att för att få bästa möjliga vård, så bör du ta en veterinär först och komplittera med alternativ vård. Precis som du nu skriver :D

Ja, de va bra! tack för hjälpen, då jag själv inte är riktigt kunnig på sånt somsagt, eftersom jag inte haft problem med honom förut!
tack!:D jag hoppas för guds skull att han repar sig....

oj det låter allvariligt som att bara för att han inte varit sjuk tidigare så kan inte en veterinär komma lr nåt....äsch låter bara så konsigt...som att folk som inte kan nåt som sina djur/sjukdommar kan ha djur överhuvudtaget jaja....iaf lycka till med hästen hoppas han blir frisk snart med hjälp av en veterinär lr va det blir.

va? somsagt, eftersom att han inte varit sjuk tidigare, är inte jag själv kunnig på sjukdomar, benskador, muskelfel osv så jag frågade efter hjälp, de har väl inte nått att göra med veterinären? om du läser historian så får du nog svar. men tack ivf!

Ta och beställ tid på en klinik...det är nog det bästa du kan göra. Att ta hem en veterinär är inte riktigt samma sak...menas: du får en grundligare utredning på kliniken.

Vis av erfarenhet så skulle jag inte själv beställa tid på klinik utan hellre bli remitterad av veterinär. Det av den orsaken att jag av försäkringsbolaget fick veta att om jag UTAN veterinärs inrådan åker till klinik och om de där utför behandlingar, röntgen etc. så kan försäkringsbolaget vägra betala ut ersättning. Kan bli dyyyyyyrt!

Har aldrig hört talas om, en veterinär har mycket begränsade möjligheter att utföra en behandling på gårdsplan. Därför att det kan bli svårt att veta vad som skall behandlas, ett böjprov berättar ju endast att det finns ett problem men det behöver ju inte ens finnas där reaktionen blir.

Nu har inte jag behövt använda försäkringen särskilt många gånger, men i de fall jag gjort så har det skett direkt på klinik och utan problem från försäkringsbolaget som fö har direktreglerat notan.

Z3:an skrev:
Vis av erfarenhet så skulle jag inte själv beställa tid på klinik utan hellre bli remitterad av veterinär. Det av den orsaken att jag av försäkringsbolaget fick veta att om jag UTAN veterinärs inrådan åker till klinik och om de där utför behandlingar, röntgen etc. så kan försäkringsbolaget vägra betala ut ersättning. Kan bli dyyyyyyrt!

klinik ÄR veterinär.

det ska vara ett sjutusan till kinkigt förs.bolag för att inte betala ut ersättning om man åker till klinik och det är fel på hästen som behandlas.

om man däremot åker till klinik (UTAN nån anledning) och de efter undersökning konstaterar hästen frisk, DÅ kanske det kan bli bekymmer med ersättning.

Vad är de då för skillnad på att tillkalla veterinär, och åka till en klinik? Går kostnaderna på försäkringen?

SannaBoo skrev:
Vad är de då för skillnad på att tillkalla veterinär, och åka till en klinik? Går kostnaderna på försäkringen?

Veterinär = en yrkestitel
Klinik = byggnad som inhyser X antal veterinärer, och som dessutom har en massa utrustning och faciliteter som underlättar veterinära undersökningar.

När det gälelr hältor är det oftast bäst att åka till klinik direkt. Där kan de bedöva, röntga, ultraljuda och så vidare 'direkt'. Dvs du får förhoppningsvis både svar och behandling samma dag. en veterinär på fältet kan inte/brukar inte göra så mycket mer än konstatera. Men vi säger att vet på fältet bedövar och behandlar. Hästen blir inte bättre. Man behandlar igen. Hästen blir inte bättre. Hästen remitteras till klinik för röntgen och en pålagring upptäcks soms kapar problemen. Hade man åkt till klinik direkt hade de kunnat röntga vid första besöket och man hade besparat sig och hästen problem. Dessutom hade man krasst konstaterat sparat pengar iom färre besök.

Försäkringen struntar i om det är veterinär på fältet eller klinik, de ersätter både och sålänge det är berättigat.

Japp, ditt försäkringsbolag täcker klinikkostnaden. Skillnaderna är stora- de har tillgång till röntgen på klinik, många kunniga veterinärer (oftast). Om de dessutom gör en fullständig hältutredning kommer de att bedöva led efter led för att hitta vart felet sitter. Detta tar tid och om en veterinär skulle göra det hemma hade det också blivit dyrt...

Jag tycker absolut att du ska åka iväg med din häst! Min förra häst hade också lite diffus hälta som inte gick att sitta fingret på, det visade sig vara en lös benbit som hade börjat irritera.
Det är hemskt när man inte vet vad som kan vara fel-men tro mig det känns bättre när du vet!

Lycka till!

okej, jo alltså jag förstod ordens menad, de var skillnaden på vad de gör! men nu vet jag, och de låter ju vettigt. Jo precis, de känns hemskt då man inte vet vad man ska göra, om det FINNS nått att göra för att göra det bättre! man vet ju inte ens om han har ont då han bara går? men jag hoppas jag får svar, en veterinär kommer och tittar på han imorrn och sen åker vi nog till en klinik!! :D tack så mycket!

Fiorano skrev:
Japp, ditt försäkringsbolag täcker klinikkostnaden. Skillnaderna är stora- de har tillgång till röntgen på klinik, många kunniga veterinärer (oftast). Om de dessutom gör en fullständig hältutredning kommer de att bedöva led efter led för att hitta vart felet sitter. Detta tar tid och om en veterinär skulle göra det hemma hade det också blivit dyrt...

Jag tycker absolut att du ska åka iväg med din häst! Min förra häst hade också lite diffus hälta som inte gick att sitta fingret på, det visade sig vara en lös benbit som hade börjat irritera.
Det är hemskt när man inte vet vad som kan vara fel-men tro mig det känns bättre när du vet!

Lycka till!

Hur gick de för din häst?

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 702
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 646
Senast: Josofinito
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar