Ambulanshelikopter i hästhage?

WaterLily

Trådstartare
Vad säger lagen om ambulanshelikopter som landar i hästhage? Får man ersättning som djurägare om det uppstår skador till följd av att hästen blivit skrämd av att ambulanshelikoptern?

Bakgrunden till min fråga, är att vi nyligen köpt hus, med utsikt över en hästhage (inte vår egen). Flertalet gånger har ambulanshelikopter kommit, och landat i hästhagen. Där går en ensam häst (med en till häst inom synavstånd i en större hage en bit bort). Hästen har blivit ordentligt skrämd av helikoptern och bland annat sprängt staketet och tagit sig ut på bilvägen flera gånger.
Efter det har jag börjat fundera - vi som har dräktiga avelsston, får vi ersättning för alla våra utlägg (seminstation, hingst, veterinär, utebliven försäljning av föl etc), om våra ston blir skrämda och kastar, till följd av en ambulanshelikopter? Våra hästar går mer avsides, så hittills har det inte landat någon helikopter hos dem (hoppas jag!).

Hur funkar det?
(Och den som undrar varför ambulanshelikoptern är en flitig besökare hos oss istället för vanlig bil-ambulans, så är det för att vi bor på en ö.)

Vad säger lagen om ambulanshelikopter som landar i hästhage? Får man ersättning som djurägare om det uppstår skador till följd av att hästen blivit skrämd av att ambulanshelikoptern?

Bakgrunden till min fråga, är att vi nyligen köpt hus, med utsikt över en hästhage (inte vår egen). Flertalet gånger har ambulanshelikopter kommit, och landat i hästhagen. Där går en ensam häst (med en till häst inom synavstånd i en större hage en bit bort). Hästen har blivit ordentligt skrämd av helikoptern och bland annat sprängt staketet och tagit sig ut på bilvägen flera gånger.
Efter det har jag börjat fundera - vi som har dräktiga avelsston, får vi ersättning för alla våra utlägg (seminstation, hingst, veterinär, utebliven försäljning av föl etc), om våra ston blir skrämda och kastar, till följd av en ambulanshelikopter? Våra hästar går mer avsides, så hittills har det inte landat någon helikopter hos dem (hoppas jag!).

Hur funkar det?
(Och den som undrar varför ambulanshelikoptern är en flitig besökare hos oss istället för vanlig bil-ambulans, så är det för att vi bor på en ö.)

Finns det någon annan stans för helikoptern att landa? Tänker på det att den flera gånger landat i hagen.

Och kan man bevisa att skadorna beror på att helikoptern landat i hagen får man ersättning ja.

Jag skulle börja med att tala med sjukhuset helikoptern utgår ifrån och förklara problemet och höra om de kan landa någon annanstans. Det är ju möjligt det inte är medveten om problemet, och det räcker med lite kommunikation och dialog för att de ska sluta landa där.

Ambulanshelikoptern har gått ner här några gånger, inte i hästhagen men på en åker bredvid, och ett av tillfällena så flög den in (lågt) över hästhagen. Jag vet inte om den tänkt landa där men ändrade sig när den såg hästarna (andra gången flög den in från annan vinkel). Det fanns även får och kossor i intilliggande hagar. Inga av djuren brydde sig om helikoptern mer än att hästarna och korna var nyfikna. Naturligtvis hade det nog varit skillnad om den gått ner I hagen. Men det är ju inte säkert att era hästar blir skrämda för att den landar en liten bit bort tänkte jag =)

Håller med @Sassy, kontakta de ansvariga och prata om var det är lämpligast att helikoptern landar.

Det är såklart trist om hästar och dess ägare påverkas negativt av ambulanshelikopter, men det är även resursslöseri att behöva använda skattepengar för att ersätta hästägare pga en livsviktig samhällsservice. Ni kanske istället kan hjälpas åt att hitta en bra landningsplats.

Jag tänker som så - om hästen i sin tur orsakar en olycka. Vem är ansvarig då?

Man är inte ansvarig för skador som hästar gör så som man är för hundar där det är strikt ägaransvar. Så rimligtvis borde dom få skylla sig själva om hästen tex sparkar på helikoptern.
Går någon tex in in min hästs hage så är inte jag ansvarig för sjukhusräkningen som om det var min hund som bitit någon. Då är det min skyldighet att betala den.

Det stod att den sprang igenom staketet och ut på vägar...kan orsaka allvarliga olyckor. Så inte bara strikt juridiskt utan hur känner ambulanspiloten om han genom att landa där dödar fler människor?

Det stod att den sprang igenom staketet och ut på vägar...kan orsaka allvarliga olyckor. Så inte bara strikt juridiskt utan hur känner ambulanspiloten om han genom att landa där dödar fler människor?

Troligtvis lär han ju inte må bra om han gör så att hästen orsakar olyckor.
Han vet ju inte heller om hästen är farlig och kan anfalla honom, så jag tycker att det är rätt korkat att landa inne i en hage. Det måste ju finnas någon bättre plats. Tycker synd om både ägaren och hästen som blir rädd. Psykisk misshandel för hästen.

Borde man inte se när man håller på att landa att djuren blir alldeles skräckslagna som är i hagen?
Om man har vett i huvudet då så avbryter man ju landningen.

Är hästen redan panikslagen hjälper det knappast att avbryta landningen. Så beror ju på i vilket skede den blev så rädd

Men det hjälper ju knappast att fortsätta landningen.
Hur som är det ju bara att inse att jag är blödig av mig som kan tänka på djurens bästa medans någon människa kanske håller på att dö.

@Matmissbrukaren Ditt barn har andningsstopp och du väntar kanske en halvtimme på att ambulansen ska ta sig ut. När den närmar sig landning avbryter den och landar istället 10 min längre bort för att det fanns kossor nära som kanske skulle bli rädda och kanske vara en skaderisk. Tycker du på allvar att det är en sund prioritering?

Ambulansen nöjeskör inte, ffa inte helikoptern. Den är där för att rädda liv.

@Matmissbrukaren Ditt barn har andningsstopp och du väntar kanske en halvtimme på att ambulansen ska ta sig ut. När den närmar sig landning avbryter den och landar istället 10 min längre bort för att det fanns kossor nära som kanske skulle bli rädda och kanske vara en skaderisk. Tycker du på allvar att det är en sund prioritering?

Ambulansen nöjeskör inte, ffa inte helikoptern. Den är där för att rädda liv.

Jo jag fattar. Jag är en hemsk människa. Låt mig tycka som jag vill.

Men det hjälper ju knappast att fortsätta landningen.
Hur som är det ju bara att inse att jag är blödig av mig som kan tänka på djurens bästa medans någon människa kanske håller på att dö.

När helikoptern kommer räknas varje minut. Måste man välja människa eller djur finns bara ett val.

Men som jag skrev inledningsvis - med en dialog borde man kunna hitta en lösning som tillgodoser både djurens och människornas behov. Problemet löst.

Ena gången helikoptern gick ner här låg en motorcyklist och förblödde på landsvägen. Han efterlämnade två barn och en fru. Han klarade sig alltså inte, helikoptern åkte tom tillbaka. Han var själv skuld till olyckan, han körde i 130 km/h på en kurvig 70-väg. Grannen som körde ut hade inte en chans att undvika att han satt i fronten på bilen.

Om helikopterpiloten hade behövt välja mellan att skrämma skiten ur mina hästar eller att rädda mannen hade jag hoppats de struntade i mina hästar. Jag hade självklart inte ryckt på axlarna åt det - men människor måste gå före djur när det handlar om liv och död. När varje minut räknas.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka