Amatörryttarlicens

B

BJÖRKIS

På Måndag bär det av ner mot Skåne för att rida för Alan Jack, jag ska påbörja min amatörryttarlicens. Är faktiskt aningens pirrig, hemma sitter jag och "nöter" i min älskade distanssadel för att plötsligt byta över till galoppsadel, hmm. Jag trivs inte i galoppsadlarna men nu måste jag ju rida i en för att kunna komma nånvart.
Ni andra som tagit ryttarlicens, hur gick det för er? Vad fick ni göra? Ge mig alla detaljer. Har ridit i så många år men ändå får jag fjärilar i magen, förstår inte varför. Nariaat är mig evigt trogen och blir den som får äran att hjälpa till. Något jag skall tänka på? Förutom att hålla rakt spår, titta mig omkring mm.
Kanske är jag lite nervös eftersom jag äntligen ska få göra något som jag velat sedan barnsben, drömmen har alltid varit att få rida mina egna hästar i löp.

Sv: Amatörryttarlicens

Åhh blir oxå sugen!! :(

LYCKA TILL! D går säkert jättebra! Du känner ju din häst utan och innan! ;)

När jag tog mitt licens (ca 1år sen, inne på täby) Fick jag gå jobb från boxarna tillsammans med en annan häst.
Om jag ska va ärlig så va jag väldigt nervös den dan, hade bara hoppat ur boxarna en gång tidigare.... men det gick jättebra jag kände hästen väldigt väl(vilket var en stor fördel!)
Viktiga saker är att du har en bra balans och händerna ska va stilla och låga sådana små detaljer så att du inte stör hästen, han är ju rutinerad och vet väl vad han gör? Det går säkert jttebra, du känner ju honom, Lycka till!

Jo, Nariaat vet ju vad det handlar om så hästen är jag säker på. Och startboxarna ska inte heller vara några problem, det är jag själv som lärt honom dessa. Självklart kommer jag uppdatera er om hur det gick. Jag hoppas att jag inte behöver åka ner alltför många gånger, det tar ju ett par timmar fram och tillbaka. Anna Klaesson behövde bara åka ner en gång, men å andra sidan har hon ridit ponnygalopp så hon har ju varit med en del.

Eftersom du både har dokumenterade resultat på banan som tränare så du liksom är känd inom sporten och har tränat bland annat Nariat i startboxar och jobb så tror jag inte att det kommer att vara några som hälst problem!! Går ”uppridningen” som jag tror att du skall göra bra så tror jag inte att du skall behöva åka ner mer än en gång. Skall jag vara ärlig så brukar inte uppridningen vara problemet, utan de tre första starterna som du gör utan licens. Det är under dessa som det lilla bortfallet dyker upp. Då oftast i form av att vederbörande inte själv känner sig lämplig. En vän till mig, som verkliggen är skitduktig, red två löp, van båda, och konstaterade att det var det värsta hon någonsin gjort och skaffade aldrig någon licens…
Jag vill inte skrämma dig! Bara övertyga dig om att du inte ens behöver vara nervös, Allan e kanon! Han gav mig filmen på mitt förstalopp, som jag red på Jägers, och en stor kram efteråt trotts att han aldrig förut träffat mig innan(”redupp” utan att veta om det på Lansky från i startboxarna på TäbyG)! Även om det var 96, tror jag inte att han har personlighets förändrats allt för mycket… =) När du träffar honom hälsa från mig!
:bump:

Tack! Ni är så rara! Det återstår att se om det blir någon resa ner på Måndag eller om jag väntar två veckor till, råkade ut för en olycka i Tisdags i samband med att jag klippte en bekants häst. Han är ganska nervig och har svårt att stå still, jag är precis färdig med hästen när han "knäar" mig rätt i ögat med spräckt ögonlock som följd, in till akuten och syr ihop det, en gigantiskt blåklocka och megasvullnad! Äckliga tabletter som gör mig illamående :eek: .
Idag känns det väl rätt ok, huvudvärken är mindre och jag kan återigen se med båda ögonen :banana:
Det har varit väldigt ansträngande för skallen att bara se med ett öga, så den enda jag ridit lite smått är Nariaat, känns inte 100 att sitta upp på en busig 2-åring när synen inte är tillfreds.
Men det läker fint och min förhoppning är att jag ska kunna åka ner på Måndag, annars finns det inget att göra mer än att vänta två veckor till.
Red i min nya tävlingssadel igår, och hu vad jobbigt!!! Jag blev grymt trött och behöver sannerligen träna mer på den saken, tur att man är född tjurskallig :D
På Söndag (16:e) gör vi åter ett nytt försök med Nariaat på Täby, samma distans som senast (1350) fast betydligt mindre vikt.
Han är fit for fight igen och jag har nu mycket lättare att rida honom efter att jag bytt bett, red tidigare på 3-delat men har satt på honom ett ringbett, nu är det behagligt att rida honom igen, innan låg han på som en ångvält!
David Delgado har fått uppgiften att rida honom och det ska bli spännande att se vad han kan göra, jag fick nyligen reda på att han ridit araber i Spanien, och eftersom han är en av mina absoluta favoriter blev jag bara tvungen att ge honom en chans med Nariaat, som på senare tid blivit svårriden, han vill göra saker på sitt sätt, annars lägger han av, ibland vill han gå i front, ibland bakifrån, och det är olika från gång till gång, så det gäller att snabbt som attan lyssna på honom.
På Måndag kommer veterinären ut för att ta nya blodprov, jag vill förvissa mig om att alla värden är som de ska innan jag åker upp.
Jag tror på fina vinstchanser då han mött tuffare motstånd än detta fält, men det gäller för ryttaren att hålla honom på gott humör. Hemma går han som en klocka med mig, därför vet jag att hästen har kapacitet, men det hjälper inte om han blir tvär och grinig.

Åh vilken otur med ögat, hoppas det hinner bli bra till måndag:)

Det kommer säkert gå bra med Nariaat den 16:)

Lycka till med allt:bump:

Snälla, snälla, snälla uppdatera oss så fort du kan. Om inte annat så vi vet när vi ska släppa tummarna som nu börjar bli lite lätt blåaktiga!

Måste tyvärr meddela att det inte blev någon resa igår, veterinären som skulle komma och ta nya blodprov på Nariaat blev försenad och va inte hos oss förrän runt 12.00
Eftersom vi har några timmar ner belutade jag att det blir uppskjutet i två veckor, Nariaat hade annars fått vila en timme innan jag skulle ridit och det tyckte jag skulle bli oschysst, dessutom åker vi ju till Täby på Lördag morgon. Det viktiga är dock att proverna togs och imorgon får jag svaren. Är värdena ok blir det start på Söndag, han känns precis som vanligt och mår prima, men det litar jag inte på eftersom han förra gången lyckades dölja det väl för mig, gör inte om samma misstag två gånger!

Har idag varit hos läkaren och tagit bort stygnen efter förra veckans olycka, det har läkt bra och hon va nöjd, tills jag frågade om det är normalt att snyta ut gammalt och färskt blod fortfarande.
Vadå fortfarande svarade hon, fick då berätta att detta började direkt efter olyckstillfället och har sedan dess pågått. Sköterskan blir skogstokig på mig och beställer genast en tid hos röntgen, hon misstänker fraktur! Så nu blir det till att åka ytterligare en gång till sjukan för undersökning, sist tvättade de bara ur såret och sydde ihop det, klämde inte på skelettet eller röntgade, och det gjorde dagens sköterska galen.
Och har jag fraktur blir det ingen ridning alls!!!
Jag mår rätt ok och tyckte hon överdrev men där hade jag inget att sätta emot, det här ska röntgas sa hon, ord och inga visor.

Det komme nog gå jättebra!
Alan är toppen, rider själv på Ung Jägersro.
Uppdatera hur det går!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka