Sv: Amatörryttarkurs i Göteborg 19-20 maj
Jag har svarat på liknande vad de gäller de andra licens-kurserna, söker du runt lite så hittar du massa tipps och ideer. Och hur strängt det än kan låta så är det meningen att man skall vara färdig för att rida lopp i allt vad det innebär när man anmäler sig till en licenskurs som denna.
Det är alltså inte meningen att man skall lära sig att rida ur startboxarna under kursen, osv.
Har man inte god uppfattning om hur man rider ifrån startboxarna, eller har stor vana av att rida i grupp i tempon från hackecanter till snabbjobb så är man inte redo för att rida lopp. 15st hästar i en klunga är inte som att cantra 2 och 2 på en rundbana, tyvärr...
Jag rekommenderar varmt att inte stressa. Ta hällre och avvakta några månader innan ni rider upp! Är ni inte redo är det ju risk för att ni verkligen gör illa er i en löpsituation!
Saker som jag rekommenderar:
- Sök upp en tränare som är stationerad PÅ en tävlingsbana, rid ut hos denne för att få rutin (inte för att få betalt utan FÖR ATT FÅ RUTIN) på att rida på banan där det händer mycket runt om kring. Du lär dig massor som du behöver i löpsituationen. Det går inte att tänka ”jag kommer endå inte att få rida”, är du redo för lopp kommer tränarna gärna ha dig i stallet och se dig som en tillgång. Tycker han inte du är redo för att rida, är du troligtvis inte redo för att rida lopp heller...
- Öva startboxar, det kan kännas lite läskigt de första ggrna och då är det viktigt att det känns bekvämt redan när du rider upp. Inte minst eftersom ni är 5-6 deltagare i uppridningsloppet och säkerheten kommer alltid främst.
Hoppas att vi ses!
Med vänlig hälsning Ninni Westerlund