Amatörryttare

cutty

Trådstartare
Såg på nätet att det hålls en kurs i Göteborg för blivande amatörryttare. Vad är att tänka på? På Jägers underkändes visst rätt många...

Sv: Amatörryttare

Att tänka på är ju helt enkelt att du ska vara redo för att rida löp. Dvs klara av alla momenten, ha koll på RG, samt ha en hyfsad fysik.

Sv: Amatörryttare

3 red upp i Stockholm och alla klarade sig teori+fysik+uppridning
- två var heltidsanställda hos tränare (en från BRS) och en rider hos amatörtränare kvällstid på vardagar och åker in till en proffstränare på helger och lov. Alla hade tränare i ryggen som backade upp dem och hade förberett dem inför löpridnning.

10st red upp på Jägers och 6 av dessa klarade alla tre momenten.
- väldigt blandad grupp, från heltidsanställda på Jägersro hos proffstränare, till döttrar till amatörtränare och galopp-gymnasieelever. Förberedelserna in för kursen varierade oerhört och de som inte klarade sig hörde inte till någon särskild grupp, mer än att de inte var riktigt redo ännu.

Jag tycker inte att du skall oroa dig, kommer du förberedd för löpsituationen, ordentligt grundade i startboxarna, har läst igenom reglementet som du får hemskickat när du betalt anmälningsavgiften och följer med i undervisningen så kommer kursen inte att vara några problem.

Vi som godkänner vill inget hällre än att ni skall klara er, det är därför vi har utformat kursen! Men känner man sig osäker så bör man rannsaka sig själv. Att rida lopp är bra mycket mer än att gå i boxarna med Strömsholms skol-fullblod och att rida snabbjobb på unghästar.

Ett bra sätt att se om man troligtvis är redo är att kolla upp om man har någon tränare som vill backa upp dig inför kursen och kan tänkas sätta upp dig i lopp. Det finns massor med licensierade ryttare, så skall man ta ut sin licens är det bra om man redan innan har en tränare att rida för. Tyvärr så är det annars svårt att få sin 1a ritt, även om du har tagit dig igenom kursen... Får man inte den första ritten så spelar det ju tyvärr ingen roll hur bra du än är....

Hoppas att vi ses på kursen!

/Ninni

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 059
Senast: Niyama
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 364
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 441
Ridning Jag har pga psykisk ohälsa haft problem att hålla vikten vilket resulterat i rätt många överflödiga kilon. Problemet är att det även...
Svar
15
· Visningar
1 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka