Sv: Amatörryttare- jag vill veta allt!!!!
Sigel skrev:
Visst det kan vi göra, men kan man inte rida upp på Täby? känner mig mer hemma där?
Är det ingen som hr ridit lopp som vill säga någonting??
Jag har ridit lopp sedan 96 så jag hoppas att minna svar duger… :smirk:
Självklart kan du rida upp på täby, har du nära hit så passa på att använda ”plastic” om du ändå är inne på banan. Det kan vara värt att be något proffs/före detta proffs/meriterad amatör, om hjälp (kanske får skjuta till lite pengar).
Sigel skrev:
Har hängt med i forumet en tid nu och det kommer fram mycket bra ino om man bara frågar så nu ställer jag min fråga eller snarare mina frågor till er.
Hur blir man amatörryttare?
Du måste ansöka om amatör licens och ”rida upp”, dvs visa att du kan rida inte minst i startboxar. Det är alltid en fördel att ha en tränare i ryggen. Att själv ha amatörtränarlicens gör inte att man skulle ha en fördel. En god tränare är tyvärr automatiskt ingen god ryttare.
Sigel skrev:
Måste man ha all den utrustningen redan från början? jag tänker på sadel, jockeybyxor, små stövlar mm. eller kan man rida i andra stövlar eller chaps, kan man ta sin träningssadel och lägga övergjord om eller hur funkar det?
du måste vara reglementsenligt klädd, men rent teoretiskt så är det ingen som tvingar dig att rida i jockey byxor eller jockey ridstövlar. Dock rent praktiskt är det fördel, dina vita ”vanligga” ridbyxor kommer tex aldrig att bli vita igen efter ett lopp. ”vanligga” läderridstövlar är väldigt tunga, och gummiridstövlar ser väldigt oproffsiga ut. ”vanligga” ridstövlar har dessutom så höga skaft att de blir klumpiga och hindrar ryttaren som rider kort.
Om inte träningssadeln är förtung för din utsatta ridvikt är det en mycket bra sadel att börja rida lopp i, den är stabil och nybörjaren känner sig hemma i den. Men du måste som du påpekar ha en överjord till.
Sigel skrev:
Känns lite motigt att lägga 2000:- på en sadel ytterligare 600:- på byxor 800:- på stövlar, gjordar och antiglidpad mm måste man ju ha det har jag fattat.
Som jag påpekade är det fördel att ha en tränare i ryggen, inte bara för att du fått en gedigen utbildning innan du blir erbjuden att rida lopp. Men även för att du har skapat ett nätverk för potentiella utlånare! Det är sällan som de nya i gemet har hela sin utrustning utan lånar i hopp hela paketet av folk de känner. Ett problem är ofta amatörer av modellen större, de gäller att kunna låna stövlar och ridbyxor som passar.
Sigel skrev:
Tyvärr så är det svårare att rida lopp än vad många tror. Många går in för att göra sitt egna rece, och struntar fullkomligt i at det är folk runt om dem som blir störda. Inte minst så finns de de som rider sin egna häst och bara tycker att det är en kul grej och inte ser alvaret i det hela. Men majoriteten av ryttarna som rider sitter på andras hästar, och måste stå tillsvars för sin ritt inför både tränare och eventuella ägare.
Självklart är det med andra ord svårt och en hel del att hålla reda på, de som påstår något annat har mest varit ute och ”åkt lopp”.
Första upplevelsen brukar för de flesta vara underbar! På gott och ont för oss andra där ute.. Heheh… Men alla var vi barn i början så ryttarna brukar ta hand om nykomlingarna så länge de inte är för obefogat kaxiga…
Jag tycker att du definitivt skall träna mot att själv rida lopp! Men räkna med att förbereda dig noga, har du egen häst så försök att rida med några proffs i träning och be om tips. E dig inte ut i lopp om du tex inte orkar rida riktigt kort i träning. Lopp är många gånger mer krävande än träning och du blir ineffektiv om du sitter med för långa läder.
Lycka Till!