Amatörryttare- jag vill veta allt!!!!

Sigel

Trådstartare
Har hängt med i forumet en tid nu och det kommer fram mycket bra ino om man bara frågar så nu ställer jag min fråga eller snarare mina frågor till er.:bow: :bow: :bow:
Hur blir man amatörryttare? Måste man ha all den utrustningen redan från början? jag tänker på sadel, jockeybyxor, små stövlar mm. eller kan man rida i andra stövlar eller chaps, kan man ta sin träningssadel och lägga övergjord om eller hur funkar det? Känns lite motigt att lägga 2000:- på en sadel ytterligare 600:- på byxor 800:- på stövlar, gjordar och antiglidpad mm måste man ju ha det har jag fattat. är det sen sårt att rida lopp? är det inte mycket att hålla reda på? hur är första upplevelsen. själv sattsar jag på att rida min arab i vår om det blir några amatörlopp. Vad säger ni är jag ute och cyklar eller kan min dröm bli verklighet???:confused:
Tack för svar. :banana: :bow: :bow:

Sv: Amatörryttare- jag vill veta allt!!!!

Frida! Jag skulle tagit min amatörryttarlicens i höstas men tiden räckte inte till, så det blir nu till våren istället. Vi kan göra det tillsammans om du vill, de brukar ju vilja att araberna går mot araber. Ring och prata med Alan Jack, en gó gubbe som har svar på alla dina frågor.
När du väl bestämt dig så slå en pling, så rider vi tillsammans. Jag har redan inskaffat det mesta i klädväg, stövlar, byxor men krage återstår, men det är ju inte så bråttom ännu.
Självklart vore det toppen att få rida sina egna hästar i löp! Men hu så pirrigt, mina nerver skulle lätt vara utanför kroppen :crazy:

Visst det kan vi göra, men kan man inte rida upp på Täby? känner mig mer hemma där? har du fixat allt i utrustning?? vet inte om min ekonomi pallar det ska se om man kan låna åtminstånde sadel....
Är det ingen som hr ridit lopp som vill säga någonting??:crazy: :bow:

Jo, jag har för mig att man ävan kan rida upp på Täby, det bör man kunna göra. Vart är Annika när man behöver henne? Skratt ;)

Sigel skrev:
Visst det kan vi göra, men kan man inte rida upp på Täby? känner mig mer hemma där?
Är det ingen som hr ridit lopp som vill säga någonting??:crazy: :bow:
Jag har ridit lopp sedan 96 så jag hoppas att minna svar duger… :smirk:
Självklart kan du rida upp på täby, har du nära hit så passa på att använda ”plastic” om du ändå är inne på banan. Det kan vara värt att be något proffs/före detta proffs/meriterad amatör, om hjälp (kanske får skjuta till lite pengar).

Sigel skrev:
Har hängt med i forumet en tid nu och det kommer fram mycket bra ino om man bara frågar så nu ställer jag min fråga eller snarare mina frågor till er.:bow: :bow: :bow:
Hur blir man amatörryttare?
Du måste ansöka om amatör licens och ”rida upp”, dvs visa att du kan rida inte minst i startboxar. Det är alltid en fördel att ha en tränare i ryggen. Att själv ha amatörtränarlicens gör inte att man skulle ha en fördel. En god tränare är tyvärr automatiskt ingen god ryttare.

Sigel skrev:
Måste man ha all den utrustningen redan från början? jag tänker på sadel, jockeybyxor, små stövlar mm. eller kan man rida i andra stövlar eller chaps, kan man ta sin träningssadel och lägga övergjord om eller hur funkar det?
du måste vara reglementsenligt klädd, men rent teoretiskt så är det ingen som tvingar dig att rida i jockey byxor eller jockey ridstövlar. Dock rent praktiskt är det fördel, dina vita ”vanligga” ridbyxor kommer tex aldrig att bli vita igen efter ett lopp. ”vanligga” läderridstövlar är väldigt tunga, och gummiridstövlar ser väldigt oproffsiga ut. ”vanligga” ridstövlar har dessutom så höga skaft att de blir klumpiga och hindrar ryttaren som rider kort.
Om inte träningssadeln är förtung för din utsatta ridvikt är det en mycket bra sadel att börja rida lopp i, den är stabil och nybörjaren känner sig hemma i den. Men du måste som du påpekar ha en överjord till.

Sigel skrev:
Känns lite motigt att lägga 2000:- på en sadel ytterligare 600:- på byxor 800:- på stövlar, gjordar och antiglidpad mm måste man ju ha det har jag fattat.
Som jag påpekade är det fördel att ha en tränare i ryggen, inte bara för att du fått en gedigen utbildning innan du blir erbjuden att rida lopp. Men även för att du har skapat ett nätverk för potentiella utlånare! Det är sällan som de nya i gemet har hela sin utrustning utan lånar i hopp hela paketet av folk de känner. Ett problem är ofta amatörer av modellen större, de gäller att kunna låna stövlar och ridbyxor som passar.

Sigel skrev:
är det sen sårt att rida lopp? är det inte mycket att hålla reda på? hur är första upplevelsen. själv sattsar jag på att rida min arab i vår om det blir några amatörlopp. Vad säger ni är jag ute och cyklar eller kan min dröm bli verklighet???:confused:
Tack för svar. :banana: :bow: :bow:
Tyvärr så är det svårare att rida lopp än vad många tror. Många går in för att göra sitt egna rece, och struntar fullkomligt i at det är folk runt om dem som blir störda. Inte minst så finns de de som rider sin egna häst och bara tycker att det är en kul grej och inte ser alvaret i det hela. Men majoriteten av ryttarna som rider sitter på andras hästar, och måste stå tillsvars för sin ritt inför både tränare och eventuella ägare.

Självklart är det med andra ord svårt och en hel del att hålla reda på, de som påstår något annat har mest varit ute och ”åkt lopp”.

Första upplevelsen brukar för de flesta vara underbar! På gott och ont för oss andra där ute.. Heheh… Men alla var vi barn i början så ryttarna brukar ta hand om nykomlingarna så länge de inte är för obefogat kaxiga…

Jag tycker att du definitivt skall träna mot att själv rida lopp! Men räkna med att förbereda dig noga, har du egen häst så försök att rida med några proffs i träning och be om tips. E dig inte ut i lopp om du tex inte orkar rida riktigt kort i träning. Lopp är många gånger mer krävande än träning och du blir ineffektiv om du sitter med för långa läder.

Lycka Till!

Har haft lite för mkt att göra...

Det går att rida upp på Täby, men det senaste är att Henrik anordnar kurser på Strömsholm där man kan bli gdk för amatörryttarlicens. Det tror jag kan vara ett bra alternativ då han kan hjälpa till med att fila lite på sits m.m.

tack för ett utömmande svar.:bow: :banana: anledningen till att jag vill rida är för att rida min egen arab i lopp. fullbloden får vänta tills jag fått mer rutin av galoppen i helhet. Vet inte om det är till någon nytta men tränar på gym, spinning, pump och step up 4- 5 ggr i veckan för att bli starkare har bara en häst i träning och jag anser att inte det räcker för att få den styrka man behöver. har jag rätt?:confused: andra saker man ska tänka på? :idea:

Du tänker rätt! Men det som är allra viktigast är att känna sig säker och avslappnad när man rider kort för det är när man spänner sig och tappar den naturliga positionen i sadeln som man blir som tröttast. Men alla som rider sina första löp brukar ha gelében när de hoppar av efteråt, skillnaden med de som har tränat/ridit för lite är att de TRILLAR av efter mål (har hänt flera gånger)...

De "övningar" som är bra för att stärka galoppmusklerna är att stå med bena i 90 graders vinkel och ryggen mot en vägg samt att cykla med en för låg sadel. Men spinningen är bra den med!

Det du kan träna på hemma när du rider är att byta tygeltag, skifta piskhand och byta glasögon, kan du allt det smidigt så är det enklare när du måste i löp. Även att kunna hitta stigbyglar i farten är bra att kunna för det händer att man tappar en eller båda byglarna ur boxarna ibland och kan man ta dem lite kvickt igen så slipper man rida ett helt löp utan byglar!

Vill du ha lite hjälp så hojta till när du ska till Täby så kan nog jag eller Ninni visa hur du ska göra.

Lycka till!

Bara att hojta, våra nummer hittar du bland annat i ”hästar i träning” infon.

Om du tänker envisas med att träna på gym så är rodd-maskinen bra om den används rätt. Ett annat tipps (som kanske får dina med gymmare att titta lite konstigt på dig) är att hakapå en såndär hake med två repstumpar (typ) på ett ”latsdrag” (tror att det heter så) och helt enkelt ställa dig i ”jockeysits”. Använd vikten som en motvikt så att du kan träna på att reglera din tyngdpunkt framåt och bakåt, tyngre vikt = hårdare pullande häst, och byt tygeltag då och då… :smirk: Tänk på att din rygg skall vara horisontell.

Ärligt talat så hade även en annan (och MÅNGA med mig) behövt träna lite extra sånt här… :o Men framför allt spinningen gör att man sätter en satansmassa muskler som man blir tung av, men egentliggen inte behöver. Men har man inte problem med vikten kan man ju träna allt som man tycker är kul! Personliggen är jag tyvärr livrädd för gymlokaler! :crazy:

Tack för alla tipps, det är nog inte alla som tänker på detta med tygeltag osv. håll tummarna och hål utkik efter en gröngöling med stjärnor på, Vi kommer någon gång, och för hoppningsvis ska jag hålla mig i sadeln. ;)

MVH/Frida

Vad ska man träna för at träna de musklerna man behöver, och inte de onödiga som väger? Jag står ofta i 90 grader eller i jockeysits bara på golvet..

Sigel skrev:
Tack för alla tipps, det är nog inte alla som tänker på detta med tygeltag osv. MVH/Frida

De flesta som börjar rida lopp har en tränare i ryggen och genom detta fått hjälp med hur det hela går till. Med andra ord har de definitivt fått lära sig tygeltag mm… Tyvärr så är det lite för lätt att gå igenom uppridningen och då och då så ser man tyvärr ryttare som borde undervisas mer innan de blir utskickade i lopp igen. Jag antar att det är just därför som de har startat upp den kurs som Hendrik håller i. Alltså just för att de som är intresserade och vill bli amatör ryttare, men kanske inte fått chansen att kontinuerligt rida på banan, skall kunna ges en fär chans. Utan att det skall gå ut över sportens kvalitet…

Som amatörtränare, framför allt om man har få hästar, är det sällan man rider i hopp med ryttare som tar sig tid att undervisa. På ett sätt vet jag själv hur det är eftersom det händer att jag hjälper amatörer som kommer in till banan, samtidigt som min pappa är amatör och tränar utanför banan. Han har haft flera ryttare som har velat börja rida amatörlopp, men inte förstått att det krävs helt andra saker av en ryttare att bara cantra på banan, jämfört på ett fält. Ryttare som inte riktigt velar höra på det örat utan använder samma teknik när de kommer in till banan, utan att tänka på att hästarna beter sig annorlunda.

Träningen på landet förutsätter helt andra kvaliteter hoss en ryttare än träningen och löpridningen på banan. Många gånger är det svårare att träna på landet, där finns grannens moppe ungar ;) (helt hopplösa ute hoss oss), kaninhål på stubbåkern mm. Men helt enkelt på ett annat sätt.

Jag säger inte detta för att avskräcka någon, utan bara vara helt ärlig. Det är ett klart handikapp att inte ha en fot inne hoss en proffstränare eller en amatörtränare med många hästar. Så att man får chansen att förbereda sig så mycket man bara kan. När du väl kommer till arabloppet, måste jag dessutom erkänna att de få jag har ridit har varit rena indian överfallen. Orutinerade ryttare på sina egna hästar fladdrandes över hela banan. Har du tränat som faan då har du många extralängder att hämta…

Jag tycker definitivt inte att du skall oroa dig, men bor du i närheten av någon annan som tränar så kanske ta dig tid att rida lite extra på helger om du ändå funderar på att ta med din häst in till banan. Att sedan testa på Henkes kurs är kanske inte heller någon dum ide. Det är alltid nyttigt att ha någon som står och ropar saker som ”svanka i ryggen”! ”ner med hälarna”! ”inga raka armar, där är du som svagast”! Mm

Oj nu blev det så där långt igen, men jag tycker faktiskt att det är viktigt att alla som funderar över amatörlicens även tar sig en funderare på att det kräver förberedelse. Bara för att man tex såg någon som såg ut som en hösäck förra löpningsdagen :o , betyder det ju inte att man skall vara sådan själv! :crazy:

Ha högre krav på er själva gott folk!

:love: Jag blir så imponerad över att du orkar sitta och skriva långa kloka inlägg som dessutom är lättförståliga. Du är helt grymt bra att ha här tycker jag. :)

Jag har faktiskt funderat på att åka till min gamla tränare och vara där ens stund om det lämpar sig för honom vill säga. Att jag inte tagit tag i detta tidigare beror just på att jag fått påbackning på att rida lopp krävs oerhört mycket av dig som ryttare och det räcker inte med en eller två hästar om dagen utan 4 - 5 för att man ska få den träning som behövs. Alex är mycket noga med att inte göra någonting halvdant utan man ska vara väl förberedd innan man kommer till banan. Tyvär har tiden satt stopp för mina konternueliga besök hos den gamle räven:cool: , men man får väl helt enkelt ta sig tid.
min favorit är ju fortfarande kvar lille Tricken :love: (Eagel Trick) vi får se.
Tyvärr bor jag på ostkusten i småland så det är enbit men det har ju inte hindrat mig förut.

Tränaren jag rider hos har bara en häst just nu, då den andra är skadad.. men jag tror att hon kommer åka in till täby (16 mil bara :o ) och jobba hästen eller hästarna så småningom och då med någon tränare som står där. Så att man blir lite fler.
Själv hoppas jag få ta amatörryttarlicens i framtiden, fast jag har inte ridit så mycket, så det dröjer nog..

Mysaan skrev:
:love: Jag blir så imponerad över att du orkar sitta och skriva långa kloka inlägg som dessutom är lättförståliga. Du är helt grymt bra att ha här tycker jag. :)

Tack! jag tycker att det är jättekul om jag kan hjälpa till! :banana:

Att rida två hästar om dagen är ju dubbelt så mycket som en! Att rida en häst 5dagar i veckan är mycket mer än inte alls. Problemet ligger ofta i att när man bara rider sin egen, eller för all del fler om man har, att man känner hästarna så väl att man tex inte kortar upp läderna ordentligt. Själv vet jag att när jag är ute hoss mor och far så låter jag hästarna jobba, men själv är jag en riktig latmask! :angel: På banan kortar jag upp, men mest för syns skull, medan på landet blir det mest åka häst. Men det man egentliggen skall göra är ju att träna att rida kortare i träning, men sedan när det kommer till lopp ta ner ett par hål bara för att veta att man orkar.

Många som rider lopp är däremot lite fåfänga, när det är lopp på gång tar man i stället upp ett par hål för att det skall se snyggt ut, men blir i stället trött på upploppet. :crazy: Jag har suttit och tittat på gamla filmer som jag har ridit i o shitt vad kort jag red i lopp i början! Så fort kameran riktar in sig på en så oj vad byglarna dras upp… Inte minst i galoppvinjeten rider jag ordentligt kort, men tusan så snyggt det blev! :)

Passa på om ni ändå tar er tid att åka så himla långt, och rid på plastic, eller sätt er ner och titta på hur folk rider. Det klan vara ganska kul, med en kopp kaffe i handen, att granska andra människor och hitta fel i deras ridning… :devil:

Du inspirerar mig att verkligen försöka ta tag i galoppen igen. *saknar*

Du är en ren inspirationskälla och jag önskar att jag kan komma med kloka inlägg snart jag oxå. :)

men en grejj bara, hur hittar man en tränare som är villig att hjälpa en ? inet alla som är det. :/

Man tillbringar all sin lediga tid där. Visar sig intresserad och hoppas på d bästa... :angel: :D

Haha nej men (nu slutar min radera knapp att fungera så svaret blir kanske lite konstigt...) det är svårare, vet inte riktigt vad jag ska svara men tror att med engagemang kommer man långt! Samt tålamod om att det kanske kommer att dröja ett tag, men den som väntar på nått gott....

Lycka till

jag vet :( men grejjen är att jag har lite dåligt tålamod och jag har hängt hoss ett proffs kasnke i 1 ½ år nu, och nu inser jag att han har inte tid :cry: då blire lite så här vart ska man ta bägen egentligen :crazy:

lite svårt att hitta någon om man inte har en fot i galoppen sedan man föddes :(

:bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka