Amatörjockeylicens..

Memmis22

Trådstartare
Ja, planen är att jag ska ta det till våren.. och jag är livrädd, skräckslagen, nervös, förväntansfull, hysterisk och tokglad.. :bump: :eek:
Drömmer redan mardrömmar om första gången jag ska starta.. :cool:

Och allt det där på en gång, men mest av allt ser jag framemot det och tycker att det ska bli riktigt riktigt skoj!! :D :D
Planen är också att jag i februari/mars nångång ska åka ett par veckor till någon tränare på typ Täby eller Jägersro för att få lite rutin på att rida på banan och rida olika hästar..

Det är verkligen med skräckblandad förtjusning jag ser framemot våren och känner att jag verkligen borde sätta igång och träna på allvar.. ut och springa och sådär.. men det är ju så förbaskat tråkigt så jag har svårt att pallra mig ut.. :angel:

Ingen mer som är på g med licens? :D

Sv: Amatörjockeylicens..

Jodå, får jag fortsätta med att rida aktivt under vintern och våren samt klarar mig utan några allvarliga kracher så tänkte jag försöka någon gång under sommaren. Handlar mycket om väder och träningsförhållanden samt att det finns hästar att rida. Får väl försöka ta mig upp till Täby några veckor om förhållandena blir för besvärliga här nere på västkusten.

Strömsholm har en tvåveckorskurs med startboxträning. Tänkte att den skulle visa mig lite var jag står. Känns det ok efter det så gör jag ett försök om jag får låna en bra häst. Annars får man väl fortsätta träna. Sen får man ha lite klart för sig att det inte är säkert att man tar licensen på första uppridningen. Men siktar man mot en stjärna så kanske man klarar av att landa på månen...
:angel:

Va kul! :D
Jo det är klart att det är mycket som man ska klara av och det krävs ju att man kan hålla i gång med ridningen och får den träning man behöver.. Men jag jobbar just nu extra som ryttare i ett galoppstall så jag får lite träning, men dom har ju ingen stor bana så det blir ju inte riktigt så mycket "jockey-träning".. Men ett par veckor hos någon tränaren till våren gör nog susen! :D

Oh, vad är det för kurs och när är den?

Jag rider för några tränare i Kungsbacka men de har inte så många hästar igång. Känner lite att man behöver toppa sig när det börjar närma sig allvar. Så behöver väl möjligheten att kantra ett par, tre gånger om dagen minst samt några snabbjobb i veckan. Är bara hos de större tränarna med många hästar som man kan göra det...

Kursen brukar vara i början på juni. Colin Rayner från BRS brukar hålla i den. Förutom rent galopp och hästkunskap får man möjligheten att kantra och göra startboxträning. Möjligheten finns att ta med sig egen häst finns med. Gå in på ung galopp så kan du nog länka dig fram till Strömsholm...

Ja det behöver man nog verkligen.. samma i stallet jag jobbar, inte alls så mycket hästar igång nu.. inte i tävlingstränings, men blir väl mer efter vintervilan igen.. Men ja, det är ju därför jag satsar på att åka ett par veckor till någon tränare på Täby eller Jägersro till våren.. :)

Okej, det låter ju lite spännande faktiskt! Fast jag hoppas och satsar på att jag ska ha klarat av att ta licensen innan dess, det var väl sikta mot stjärnorna man skulle? :D

Jag red min första galopphäst idag på nya jobbet... tränaren ville se hur jag red så jag fick en "avdankad" galoppis, nu mera avelshingst...

Var ute i typ 15 minuter och jisses vad jag känner att jag har oanvända muskler i min kropp :D Jag vill nog inte kliva upp ur sängen imorrn!

Jag visste att man måste vara stark och ha bra eget flås men nu har jag fått en helt ny respekt för jockeys!! :bow:

*ler*
Jag var så glad i lördags över att jag för en gångs skull inte var trött efter ha varit ute och kantrat. Brukar inte bli fysiskt trött men däremot väldigt trött av adrenalinet och den höga graden av koncentration...
Så visst ligger det något i vad du säger... *s*
För vem har du börjat rida?

Kantrade du verkligen ? Det var ju inte så kul.

Skämt åtsido. Lämna adrenalinet hemma och hitta lugnet.

Haha eller hur, jag kände samma i våras när jag började jobba i stallet jag är.. jag insåg att jockeys måste vara bland dom mest vältränade människorna som går i ett par skor.. :D :bow:

Och jag kan garantera att du nog inte vill gå upp imorn.. :D Första gången jag red jobb på ett fullblod fick jag sån mjölksyra så jag trodde jag skulle dö..

Men oj, vilken känsla.. och första snabbjobbet, som bara va på en arab, oj oj vilken kick!! :D

Kantrade du verkligen ? Det var ju inte så kul.

Skämt åtsido. Lämna adrenalinet hemma och hitta lugnet.

Mmm...
Stora fartyg kantrar. Segelbåtär lägger sig eller slås omkull och jollar kappsejsar. På det området har jag stora erfarenheter. Speciellt när det handlar om att kappsejsa efter många år som jolleseglare. *s*

Det var det som var så skönt i lördags. Jag fann lugnet och hade en trevlig resa medan mitt sällskap på banan fick kämpa för fullt med hålla sin häst...
Var inte otrevligt alls att komma hem pigg till stallet. Hade lätt tagit några varv till...
:angel:

Jag har en urstark herre, en liten spattig dam o en överpigg konvalecent. Välkommen till mig:D

Jag har en urstark herre, en liten spattig dam o en överpigg konvalecent. Välkommen till mig:D

Vet du att jag så gärna gör. Bor ju inte så långt bort. Hoppas bara man har ett bra formtal när... :angel:
Kan bara säga att varje gång jag sitter upp på en häst jag inte ridit tidigare tycker jag är ruskigt spännande. Är det en som man kommer att klarar av eller är det en som sticker?
Hade väl lite flyt i helgen då jag fick rida Sigge. Han brukar bocka och springa på sidan i början. Men sen brukar det flyta på när man hittat knapparna. Mikaela red Myran och fick kämpa bra för att hålla henne. Hade jag suttit på Myran hade vi väl kantrat runt i Asserdal fortfarande...
;)

Nu får du allt hålla dig på rätt köl. :D
Bilden jag får av dig hängande i 90 graders vinkel är för god.

Cantra med "c". Engelskt låneord.

Ligger tätt bakom dig! ;-)
Att få börja rida på Täby betyder oerhört mycket. Stöd och råd från en bra tränare, fler hästar att rida och möjligheten att rida på banan...
:d

Du ligger nog före mig nu, med tanke på att rider på Täby och jag haft vinteruppehåll med hästarna nu 1 månad ;)

Men jag har börjat motionera på allvar utan hästarna iallafall, så när hästarna börjar komma igång ska jag förhoppningsvis vara lite igång :P

Ligger knappast före dig. Har kanske tagit in några längder men är inte före. Hade ett uppehåll på nära en och en åkt månad hemma innan jag kom upp till Täby. Visst finns det fördelar med att rida här uppe. Men jag har inte många timmar i sadeln totalt och det gäller att jag håller mig kvar nu. Inte störtar eller något annat dumt. :angel:

Är annars en ganska bra tid att komma in och rida på Täby. Man hinner lära känna hästarna och banan innan våren. Kan förhoppningsvis lägga mycket tid på teknik nu innan det börjar handla om högre tempo nere på banan. Tänker försöka lägga lite tid på the plastic wonder med...
Vi får väl se vad som händer när det börjar gå fort sen... :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 238
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka