Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min fråga är: den står nu i en vanlig plastkruka men själva knölen/roten är inte särskilt mycket under jord. Kanske halva? Och väldigt "vinglig" i jorden. Bör jag plantera om den eller ska jag bara sätta ner krukan i en ytterkruka?
Om den ska planteras om, ska jag då inte vattna/blöta jorden jag sätter den i?
....
När den har blommat färdigt ska dom förvaras mörkt och svalt till nästa år, då planterar man om dom i halva november för att dom ska hinna komma upp till jul.
Åh amaryllisarPuttar lite på en gammal amaryllistråd, de förtjänar att ha en egen...
Förra vinterns amaryllisar blev stående alldeles för länge i matrumsfönstret, men med lite ny jord och lite vatten kom det i alla fall några blad i vintras.
Nu klurar jag på hur jag ska göra med årets amaryllissamling.
@tanten please help?
Ska man plocka upp lökarna ur krukorna eller låta dem vara kvar?
Jag läste nånstans om att du tryckt ihop ett gäng amaryllisar i samma kruka och funderar på nåt liknande. Kanske en "lökkorg" eller mindre typ balkonglåda (som får plats på fönsterbrädan...
Åsså får de väl bo ute i nån rabatt nånstans och lapa näring hela sommaren.
Men i vilken ordning gör man vad?
Kul!@tanten jag gör lite annorlunda. Jag behandlar mina som vilka krukväxter som helst. En av dem blommar 2 ggr/ år, en gång mitt i sommaren en gång kring nyår. Jag tror iofs att den kommer hoppa över sommarblomningen i år. På mina vissnar aldrig bladen ner utan de är alltid gröna. Varje år kommer det en ny buske med blad.
Jag ställer aldrig ut dem efter att jag testade en sommar och lökarna ruttnade då sniglarna åt på dem. Helst skulle jag ju vilja ha dem ute men jag har några som är valda med omsorg som kan vara svåra att få tag i.
Det är helt klart en fashinerande blomma som klarar ganska olika skötsel och ändå mår bra. Det jag har märkt som väldigt viktigt för dem är att de får ordentlig plats för rötterna. De där löjligt små krukorna man köper dem i förslår ingenstans utan det behövs en mycket större.
Om man lyckas hitta ett sätt som passar dem så betalar de med en underbar blomsterprakt.