Gabbi

Trådstartare
Har fått tre amaryllisar av en vän, och de är knastertorra. Han säger att de absolut inte ska vattnas, men det riktigt kliar i mig att få göra det ändå.
Är det bättre att låta bli?

(Tillägg, jorden är knastertorr, själva plantorna ser fina ut.)

Sv: Amaryllis

Vattnar man dom så blir det lätt så att dom skjuter i höjden. Jag brukar ge en skvätt vatten när dom blommar, det funkar finfint.

Vill lyssna på "gulkiwi" :) dom levar bra utan för mycket vatten, min för mest vatten när den blommar.
Men sikken vacker blomma!

Jag tror knappt ens att jag vattnar när de blommar. Jag är så rädd för att den ska bli hög och spretig med en massa blad...

Jag fick en sån av svärmor på min födelsedag för ganska precis ett år sen,hon sa att jag enbart skulle ge en skvätt när den blommade,vilket glömdes bort,men den blommade fint,och kvar vart bladen. För ca en månad sen så tänkte jag att det kanske skulle vara dags att ge den lite vatten så kanske den kommer kunna blomma till jul igen,men i stället så ruttnade den! :cry: Måste ha gett för mycket!

Observera att det inte fått den minsta droppe alls sen den kom in i hemmet vid jul 2010,endå så var den kanonfin! (Förutom att den inte blommade,men den hade fina gröna blad)

SÅ vattna inte!

Blommorna är underbara. Men dom är ju så otroligt tråkiga när dom inte står i blom, typ som orkidéer. :p

Lånar tråden lite, hoppas det är ok ts?

Fick precis hem en amaryllis från en julklappsaktion. Två knoppar som är mellan 5 och 10cm höga i dagsläget. Lite lagom fuktig i jorden.

Min fråga är: den står nu i en vanlig plastkruka men själva knölen/roten är inte särskilt mycket under jord. Kanske halva? Och väldigt "vinglig" i jorden. Bör jag plantera om den eller ska jag bara sätta ner krukan i en ytterkruka?
Om den ska planteras om, ska jag då inte vattna/blöta jorden jag sätter den i?

Aldrig haft amaryllis tidigare.. :o

En del av knölen skall vara ovan jord :) 1/3 till 1/2 brukar jag ha.

Aldrig vattna på knölen - utan vattna i ytterkrukan så kan rötterna leta sig ner och ta vattnet där.

Står den ostadigt hade jag planterat om den (innerkrukan är lagom stor när det är ca 1-3 cm ledigt utrymme runt om knölen), och sen vattnat lite lite lite, bara precis så att jorden blir fuktig i botten.

Min fråga är: den står nu i en vanlig plastkruka men själva knölen/roten är inte särskilt mycket under jord. Kanske halva? Och väldigt "vinglig" i jorden. Bör jag plantera om den eller ska jag bara sätta ner krukan i en ytterkruka?
Om den ska planteras om, ska jag då inte vattna/blöta jorden jag sätter den i?

Amaryllis precis som alla andra lökväxter har nästan alla näring i löken och kan därför i princip klara sig helt utan jord. Den kan stå kvar i krukan du har inga problem.

När det gäller vattning kan dom få en liten skvätt när dom blommar, om man tycker dom växer dåligt så kan man placera dom på ett varmare ställe.
När den har blommat färdigt ska dom förvaras mörkt och svalt till nästa år, då planterar man om dom i halva november för att dom ska hinna komma upp till jul. :laugh:

....
När den har blommat färdigt ska dom förvaras mörkt och svalt till nästa år, då planterar man om dom i halva november för att dom ska hinna komma upp till jul. :laugh:

Nej, nej nej! :eek:

Näringen i löken måste komma någonstans ifrån. När blomningen är över vattnar man och sköter löken så den får mängder av riktigt frodiga och stora blad.

Sedan lägger man den i vila, DÅ ställer man den svalt och mörkt. Den drar ner näringen från alla bladen i löken och bygger upp ny blomning.

Efter ett par månader i vila tas löken upp och ställs ljust. När den börjar visa knopp/blad så planterar man och ställer i fönstret.

Jag försöker ha mina ute under sommaren, skyddat och i fet jord. För mig har squashlandet funkat utmärkt. Gräver ner lökarna mellan plantorna. De får skydd av squashens stora blad och står i den fetaste av jord (massor av dynga :-) ) Tar upp dem i augusti och låter vissna ner. I början av november tar jag fram dem och ställer i rumstemperatur. Planterar några veckor senare och vips har jag fina blommor till jul!

Jag har en stor kruka fullpackad med lökar som står med fina knoppar och blommor just nu :D

jag köpte 2 amaryllisar den 27 nov, vattnade dem en liten skvätt, den ena fick något mer än den andra av någon anledning, då jag skulle ut o resa i 9 dagar, när jag kom hem hade den vuxit bra mkt mer än den andra, igår fick jag skära av stängeln då den blivit så lång att inte plantan klarade bära upp sig. så nej låt du jorden vara torr, kanske spilla på en liten liten skvätt väldigt sällan.

jag köpte 2 amaryllisar den 27 nov, vattnade dem en liten skvätt, den ena fick något mer än den andra av någon anledning, då jag skulle ut o resa i 9 dagar, när jag kom hem hade den vuxit bra mkt mer än den andra, igår fick jag skära av stängeln då den blivit så lång att inte plantan klarade bära upp sig. så nej låt du jorden vara torr, kanske spilla på en liten liten skvätt väldigt sällan. jag har inte vattnat mina sen den 27e och de är inte in på gång att att sloka alls.

En släkting har numera löst problemet då hon utan att fråga tog sig friheten att dränka dem alla tre. Tur att julafton är imorgon för nu öppnar de sig! :crazy:

Måste bara få fylla på tråden med min lycka!

Jag hade en gång en Green Godess. En vit amaryllis med tydligt grön botten och lite lätt ådrad i grönt. Oerhört vacker. Men vissa år dör lökar och andra gånger missar man att ta upp dem inför hösten. En amaryllislök untan blomma är ju omöjlig att skilja från en annan. De ser likadana ut allihop.

Så min gudinna försvann. Trodde jag! För nu har en stängel med vit blomma öppnat sig och där är hon!!! Nu ska jag vara noggrannare med att märka henne. Och se till att hon får den bästa skötseln.

Kärt återseende - vi har inte mötts på kanske 3-4 år.

Puttar lite på en gammal amaryllistråd, de förtjänar att ha en egen...
Förra vinterns amaryllisar blev stående alldeles för länge i matrumsfönstret, men med lite ny jord och lite vatten kom det i alla fall några blad i vintras.

Nu klurar jag på hur jag ska göra med årets amaryllissamling.
@tanten please help?
Ska man plocka upp lökarna ur krukorna eller låta dem vara kvar?
Jag läste nånstans om att du tryckt ihop ett gäng amaryllisar i samma kruka och funderar på nåt liknande. Kanske en "lökkorg" eller mindre typ balkonglåda (som får plats på fönsterbrädan...
Åsså får de väl bo ute i nån rabatt nånstans och lapa näring hela sommaren.
Men i vilken ordning gör man vad?

Puttar lite på en gammal amaryllistråd, de förtjänar att ha en egen...
Förra vinterns amaryllisar blev stående alldeles för länge i matrumsfönstret, men med lite ny jord och lite vatten kom det i alla fall några blad i vintras.

Nu klurar jag på hur jag ska göra med årets amaryllissamling.
@tanten please help?
Ska man plocka upp lökarna ur krukorna eller låta dem vara kvar?
Jag läste nånstans om att du tryckt ihop ett gäng amaryllisar i samma kruka och funderar på nåt liknande. Kanske en "lökkorg" eller mindre typ balkonglåda (som får plats på fönsterbrädan...
Åsså får de väl bo ute i nån rabatt nånstans och lapa näring hela sommaren.
Men i vilken ordning gör man vad?
Åh amaryllisar :love:

Grunden är samma som alla lökar.
De blommar, sedan ska de resten av säsongen växa till med fina blad som när de vissnar transporterar ner näring i löken.

För amaryllis resonerar jag så att när de blommar färdigt ska de vattnas och ges näring för att få så stora och gröna blad som möjligt. Läste någonstans att fyra blad ger en blomstängel.

Mina bor ute sommartid. I trädgårdslandet där de bor under squashen i fetast tänkbara jord. Alltså inte i full sol utan lite skuggigt, fuktigt och näringsrikt. När sommaren lider mot sitt slut (augusti) låter jag dem torka. Jag tar upp dem och skakar av precis all jord. När bladen torkat lägger jag dem i en papperskasse, svalt och ganska mörkt.

I början av november ställer jag kassen varmare och ljusare. När det börjar titta fram grönt i löken planterar jag. Blomknoppen brukar komma först. Har flera stora krukor som jag packar fulla med lökar. Det blir maffigt när de blommar tillsamans sedan.

De som är små och inte verkar vilja blomma ställer jag i en annan stor kruka och pysslar om tills det är dags för sommarkollo även för dem.
Så - många stora blad borgar för blomning nästa vinter:)

Och nej, jag tänker inte räkna hur många jag har.:angel:

@tanten jag gör lite annorlunda. Jag behandlar mina som vilka krukväxter som helst. En av dem blommar 2 ggr/ år, en gång mitt i sommaren en gång kring nyår. Jag tror iofs att den kommer hoppa över sommarblomningen i år. På mina vissnar aldrig bladen ner utan de är alltid gröna. Varje år kommer det en ny buske med blad.
Jag ställer aldrig ut dem efter att jag testade en sommar och lökarna ruttnade då sniglarna åt på dem. Helst skulle jag ju vilja ha dem ute men jag har några som är valda med omsorg som kan vara svåra att få tag i.
Det är helt klart en fashinerande blomma som klarar ganska olika skötsel och ändå mår bra. Det jag har märkt som väldigt viktigt för dem är att de får ordentlig plats för rötterna. De där löjligt små krukorna man köper dem i förslår ingenstans utan det behövs en mycket större.
Om man lyckas hitta ett sätt som passar dem så betalar de med en underbar blomsterprakt.

@tanten jag gör lite annorlunda. Jag behandlar mina som vilka krukväxter som helst. En av dem blommar 2 ggr/ år, en gång mitt i sommaren en gång kring nyår. Jag tror iofs att den kommer hoppa över sommarblomningen i år. På mina vissnar aldrig bladen ner utan de är alltid gröna. Varje år kommer det en ny buske med blad.
Jag ställer aldrig ut dem efter att jag testade en sommar och lökarna ruttnade då sniglarna åt på dem. Helst skulle jag ju vilja ha dem ute men jag har några som är valda med omsorg som kan vara svåra att få tag i.
Det är helt klart en fashinerande blomma som klarar ganska olika skötsel och ändå mår bra. Det jag har märkt som väldigt viktigt för dem är att de får ordentlig plats för rötterna. De där löjligt små krukorna man köper dem i förslår ingenstans utan det behövs en mycket större.
Om man lyckas hitta ett sätt som passar dem så betalar de med en underbar blomsterprakt.
Kul!

Ja, jag tror också att det funkar bra bara de får chans att göra tillräckligt många och stora blad. Håller med om rötterna. När de står ute får de massor av stora rejäla rötter (jag har tack och lov inga sniglar!)

Att jag har mina ute är ett praktiskt sätt att ha plats i fönstret åtminstone halva året. De tar en del plats och jag har få och pyttesmå fönster..... :)

Och visst bli man alldeles salig när de blommar!:love:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
421
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 243
Senast: Red_Chili
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 639
Senast: Acto
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka