Alternativträning

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare windsong
  • Startdatum Startdatum
W

windsong

Jag har en nybliven 4-åring som snart är startklar. Men kan ngn tipsa om bra longeringsövningar eller kanske dressyr övningar? Vill ha in lite smidighetsträning samt styrka mellan snabbjobben

Sv: Alternativträning

Jag har en nybliven 4-åring som snart är startklar. Men kan ngn tipsa om bra longeringsövningar eller kanske dressyr övningar? Vill ha in lite smidighetsträning samt styrka mellan snabbjobben

Jag är ju lite anti-longering även om jag kör en del sånt på min ena häst. En häst som är fräsch och hel utan några specifika problem kan man dock gott och väl longera ibland.

Vill man träna smidigthet föredrar jag tömkörning. Då kan du variera dig mycket mer än du kan när du longerar. Du kan tömköra mellan koner eller träd så att hästen får träna på att böja kroppen och samtidigt lära sig var den ska sätta benen. Sånt är mycket tacksam träning.
Du kan även tömköra över små cavalettihinder för att träna smidighet.
Tömkörning i skogen utan stig är också perfekt. Det är jäättejobbigt för hästar som är vana att gå på plan mark. De tränar både smidighet och styrka.
Har man ytterligare möjligheter kan man ju gärna testa att löshoppa hästen. Det är också en perfekt smidighetsövning. :laugh:

Vill du longera kan du ju även sätta på snodd (halsförlängare), ganska lång i början, för att få hästen att sänka huvudet och jobba mer med ryggen. På så sätt blir den ju också smidigare.

Men tömkörning är tacksamt eftersom man kan göra så mycket. Det är bara fantasin som sätter gränser! ;)

Tömkörningsövningarna går ju med fördel även att göra uppsuttet och man har en stark häst som är mycket riden.

Senast ändrad:
Sv: Alternativträning

Hurpass bra är du som ryttare själv?
Allmänt lösgörande dressyrarbete gör hästen mer mjuk och smidig. Jobba på att få den liksidig och att bli mjuk och följsam i sidorna. Rid slalom mellan träd i skogen och se till att hästen är ställd och böjd åt rätt håll när du rundar träden. Klättra i backar för lite extra styrka och låt den skritta över stock och sten i skogen för att bli mer kroppsmedveten.
Detta är vad jag själv gjorde med en bekants häst, som fick sista chansen hos mig efter att tränaren gett upp med den som 4-åring, då han var både sned, svag och omusklad. Efter några månader var han startklar igen (om man nu kan anse att han var startklar när han gjorde sina 3 första starter i livet, tveksamt enligt mig med tanke på hur han såg ut när han kom...) och tävlade i några år innan han till sist blev ridhäst på heltid.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
972
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Textilåtervinning
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering