Alternativbehandlingar

C

Cecely

Har ni någonsin testat på någon altrenativ benhandling till din häst?

Vad har ni förerfarenheter? Vilket problem hade ni?

Jag har haft kontakt med massörer (kanske inte så alternativt idag men vi tar med det också!), equiterapeuter, equine tuch, AANHCP, homeopater (ja jag tycker det är ganska ql att ta ut alternativbehandlare för att se vad de har å säga! :d ).

Alla har varit bra på sitt sätt tycker jag, en sak bara som jag tycker är synd är att alla inte har så bra kontakt med tex veterinärer eller tex hovslagare. Ett måste egentligen tycker jag eftersom de skulle kunna ge varann så mycket tror jag.

Aja, berätta gärna vad ni tycker och vad ni har varit i kontakt med!

Sv: Alternativbehandlingar

Kanske bara jag som håller på med sånt.....?

Jag har provat Equiteraterapeuter, Homeopatmedicin "hästkotknackare" mm.
Tycker att det bara är homeopatmedicinen som funkat, det andra har jag inte sett några förbättringar av...

Vem av dina alternativare har haft kontakt med veterinärer och evt. hovslagare? Just samarbete mellan de olika grupperna är otroligt viktigt. Alternativare som har fötterna på jorden och inte leker Jesus är att föredra, samtidigt som många veterinärer har börjat att öppna sig lite för det alternativa.

Det behöver öppna sig på båda hållen, faktum är att jag hört flera "Alternativare" döma ut veterinärens arbete och det gör ju inte saken bättre.

Komplementär hjälp och medicin som det borde kallas över lag kommer mer och mer samtidigt som antalet utövare också växer.

Jag tycker att kunden ska vara uppmärksam på och gärna fråga Terapeuten om hur det ligger till, vilken veterinärkontakt man har osv.

Homeopatmedicin, Kiropraktik, laser, akupunktur, alla fungerar olika men med målet att skapa balans. Det beror på vilken metod man som terapeut föredrar att använda och känner sig intresserad av, men själv tycker jag det är bra med en bred marknad.

En terapeut ska arbeta med friskvård, eller tillsammans med en veterinär och på veterinärens inrådan sjukvård.

I Österrike får man inte ens utbilda sig till massör om man inte har veterinärmedicinen i grund och botten, inte helt fel!

Vi har bra kvalitativa utbildningar i Sverige och även den marknaden håller på att växa, det är viktigt att välja den utbildning som vurmar för samarbete grupperna emellan så att man "får det i blodet" direkt, att veterinärer och terapeuter borde samarbeta.

Sen som kund kan man ju såklart ha lite olika erfarenheter, och detta beror ju på en mängd olika saker!

Hur terapeuten närmar sig din häst till exempel! Om terapeuten är ohövlig mot din häst så kommer ägaren inte att tycka att terapeuten gjorde något bra jobb vilket kan leda till att ägaren väljer bort (Omedvetet eller medvetet) att se förtjänsterna.

Är terapeuten otroligt pedagogisk och bra på att prata så kanske man tycker att DETTA! gjorde susen men i själva verket kanske det inte hände så mkt.

Man måste också som ägare vara mkt kritisk och ställa massor av frågor. Ofta vill ägaren gärna att teraputen är den som ska ha ansvaret för hästens tillfrisknande, men riktigt så är ju inte sanningen. Terapeuten ska som sagt innan jobba med FRISKvård och om det är på inrådan av vet så ska terapeuten ändå, fortfarande bara vara ett steg på vägen mot tillfrisknande.

Det är alltid ägaren och ingen annan som har det yttersta ansvaret.

En annan sak man som ägare kan tänka på är att skriva en lista, alla dina frågor som snurrar i huvudet kommer att vara puts väck när terapeuten väl anländer, sen står du där med alla funderingarna kvar. Skriv i stället ner allt och förbered noga med all sjukdomshistoria etc. som terapeuten kan ha glädje av (Måste) att veta.

Vem ni än anlitar, fråga gärna efter referenser! Utbildningar? Skola? Inriktning?

Och, se till att ALLTID få kopia på Journalen samt ett KVITTO på betalning.

*Bara lite tips*

:p

*Kom på*

En annan fråga man som kund kan ställa är om försäkringar! Detta är jätteviktigt! Ni anar inte hur många "Alternativare som jobbar utan försäkringar!

Terapeuten ska minst ha en ansvarsförsäkring. Andra försäkringar finns att köpa till, de är dyra men ja..så otroligt viktiga!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har anlitat massör, fysioterapeft och kiropraktor. Och är helnöjd med det.

Min inställning till alternativbehandlingar är att de kan förebygga skavanker innan de blir skador, samt hjälpa till att påskynda läkningen på ett positivt sätt på en skadad häst.
Men de kan aldrig ersätta veterinär behandling för skador som kräver veterinärvård anser jag.

Jag har också kravet på att de som behandlar mina hästar ska vara utbildade på ngt sätt.
Vet alltför många "laborerare" som varit "kasta pengarna i sjön", och ibland har de till och med förstört hästar!

På vilket sätt har de förstört hästarna?

Jag har då turen att ha en underbar vetrinär som är utbildad kiropraktiker. Det gäller att hålla hårt i dessa och se till att de trivs för de är sällsynta.
Jag har även provat massör, akupunktur,homeopati och ger örter.
Detta har gett jättebra resultat men jag är kritisk och har öppna ögon. Går inte på saker som lovar 100 % bättring.
Det som är det svåra är oftast att hitta orsaken till hästens problem. Har du väl en rätt diagnos så funkar oftast alternativa behandlingar bra. Vill också tro att jag tänker holistiskt och går till botten med mina hästars problem så i och med detta har jag även anlitat equterapeuth ( stavas det så ) sadelinprovare, hästtandläkare.
Alla med utbildning och ett stort intresse för hästar som individer.

Jag har haft ute Equiterapeut till min häst, då jag ville kolla upp henne i förebyggande syfte och hon är mer lättriden i ena varvet.
Det visade sig att hon var sned, när ET visade kunde jag ju se det med blotta ögat. Hon har nu fått 2 behandlingar och jag har faktiskt märkt att hon börjar bli rakare och mer liksidig.

Som du säger så hade det inte gjort något om veterinärerna fick lite små utbildningar i tex massage, örtlära då hade de fått lite mer insikt, då hade de nog kunnat hjälpa en annan mycket bättre.

Förvärrat skador.
Ställt helt fel diagnoser, som lett till att ägaren arbetat hästen fel/för mkt så den gått sönder.
Ställt fel diagnoser som lett till att ägare som behövt veterinär till hästen inte tagit hästen till veterinär.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 737
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 673
Senast: AlmostEasy
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 171
Senast: fijja
·
Trav Har skrivit om henne förut men försöker igen. Har en 07 som jag tränar för fullt nu. Men hon är så "ojämn", full speed och träningsglad...
Svar
4
· Visningar
1 159
Senast: Mauthoria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka