Alternativa skor till Shetlandsponny med hovproblem.

Sv: Alternativa skor till Shetlandsponny med hovproblem.

Som akutlösning just nu kan du prova med liggunderlag som du klipper till hovform och sedan tejpar på med silvertejp endast på hoven. Alltså liggunderlag under hoven och sedan silvertejp (eller gaffa som det också kan kallas) för att få det att sitta kvar.
Bara så att han kan börja röra på sig lite och få igång cirkulationen i hovarna så att han kan bli av med sin inflammation!
Om han ömmar även med liggunderlag, prova något hårt och platt som du tejpar fast. Bara så du får ett skydd för sulan som inte trycker. Det kanske kan hjälpa...

Det finns boots som ser ut som riktiga sneakers som är till för att göra det mjukare för hästen, de heter sabresneaker och inspirerade mig att sy nödboots till min häst när hon hade problem och jag inte hade råd att köpa boots.

Öh... host, host :angel: - tror inte jag vill asfaltera hagen, faktiskt :crazy: . Nog för att jag är halvtokig, men hade jag "cementerat" hagen hade allt grannarna undrat om det inte blivit värre än vanligt :eek: :eek: ( :rofl: ).

Tack för tipset :bow: ! Min veterinär var också inne på det - någon sorts cellplast/liggunderlag och silvertejp för att få det att sitta kvar.
Det känns inte lika hopplöst längre, för det går ju t.o.m. att klistra på vanliga järnskor - om det nu inte skulle gå med något annat alternativ!

Stort tack till alla som tagit sig tid att svara i den här tråden!! TACK!!

/Flash

kan han inte gå i en sandhage?/paddock då?....skulle vara mkt mjukare för hans fossingar

Han går i grushage, och ömmar på det också :cry: ...

det är väl just mjukt som han ömmar på. Ibland är det väl så med plattfotingar att mjukt = för mycket tryck mot sulan.
Plan yta med lagom svikt är väl snällast då...

Ja, precis så har jag också uppfattat det :idea: ! Vi har klämt igenom hovarna med visitertång, för att försäkra oss om att det inte är hovbölder eller så som ömmar, och hovsulan är så tunn att den sviktar lite under tångens tryck :cry: :( på framhovarna. Då är det ganska uppenbart att det gör ont att gå på mjuka underlag, som då grus som verkligen kommer i kontakt med sulan :crazy: .Han har inte dåliga hovar egentligen om du förstår vad jag menar - hårda och fina hovväggar som många hovslagare svurit över när de skulle spika på skor. Asterix har i gengäld svurit över hovslagarna som vred och vinklade ömma bogleden...

Kan inte Pm:a dig ang hovslagare i NV Skåne, då din "PM-box" är full.

Bara ett litet tips som kan underlätta, även om han inte skall skos behöver han ju verkas o bogled som gör ont yaddi yaddi...
Prova att öva så smått att "böja honom med en framhov upplyft, alltså om vä fram är uppe, vrid huvudet till vänster oxå, då böjer han kroppen o flyttar magen till höger, sim salabim kommer man åt hoven bättre, lättare att både sko o verka.

Clintan skrev:
Kan inte Pm:a dig ang hovslagare i NV Skåne, då din "PM-box" är full.

Oj, förlåt :o - ska rensa upp på direkten!

Rude skrev:
Bara ett litet tips som kan underlätta, även om han inte skall skos behöver han ju verkas o bogled som gör ont yaddi yaddi...
Prova att öva så smått att "böja honom med en framhov upplyft, alltså om vä fram är uppe, vrid huvudet till vänster oxå, då böjer han kroppen o flyttar magen till höger, sim salabim kommer man åt hoven bättre, lättare att både sko o verka.

"Yaddi, yaddi"? Ha, ha - det utrycket har jag inte hört förr :D !

Ditt tips ska jag börja praktisera efter i praktiken redan ikväll :bow: !! Jag har stretchat honom enligt lite samma princip, men då utan att hålla upp hovarna en efer en, d.v.s. att böja huvud och hals för att töja hela bogledmuskel-paketet. Jag tackar för tipset!!

/Flash.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka