Alternativa modeller för delad vårdnad

patsy02

Trådstartare
Hej!

Jag och barnens pappa separerade under sommaren och barnen bor nu 50 % hos oss var. Vi har en modell med fasta dagar och varannan helg som ser ut enligt följande:

v 1 må pappa ti pappa on mamma to mamma fr pappa lö pappa, sö pappa
v 2 må pappa ti pappa on mamma to mamma fr mamma lö mamma sö mamma

Barnen är 8 och 6 och tycker det är jobbigt att byta då de bara är 2 dagar hos den ena föräldern varje vecka.

Min fråga är nu, hur har ni löst ert växelvisa boende? Tanken från början var att vi skulle få ha fasta dagar till våra aktiviteter för att kunna ägna oss åt barnen när de var hos resp förälder. Jag vill inte heller att barnen bor hela veckor hos sin pappa då hans psykiska mående är dåligt och det inte funderar så bra med läxor, mat, hygien osv. Jag vill helt enkelt att det inte går för lång tid där.

Alla tips mottages tacksamt.

/Patsy

Sv: Alternativa modeller för delad vårdnad

Mina 2 äldsta bodde växelvis hos mig och sin pappa.
Vi hade alla möjliga varianter på temat och ibland olika för de olika barnen.
Man får följa hur barnen tar det och så det rent praktiska för föräldrarna.
Att barnen är hos den andra föräldern vid egna aktiviteter är ju självklart.
Förklara det för barnen.
Ni som föräldrar måste ju också ha era liv.

För oss så slutade det med att det ena barnet bodde på heltid hos mig och det andra på heltid hos sin pappa.
Och så hade de alltid tillgång till sitt hem hos den andra föräldern om de ville.
Barnen har en mycket bra pappa som utan vidare skulle klarat av att ta hand om dem på heltid på ett utmärkt sätt.

Jag förstår dina barn, att byta hem så ofta med så få dagar hos vardera förälder blir bara hattigt och ett flackande.

Jag och mitt barns pappa har växelvis boende med en vecka emellan, byte på måndagar i samband med förskola (en lämnar så hämtar den andra). Det fungerar bra nu, men det kan ju komma att ändra sig längre fram. Det viktigaste är at vara lyhörd för barnens känslor, mina känslor som vuxen och förälder få stå tillbaka.

Det är ju svårt att få någon mer hållbar långsiktig fördelning av antalet dagar om dina barns pappa inte är lämplig förälder och för barnens skull (om det förhåller sig på det vis du beskriver) så kanske det är med lämpligt att dom bor permanent hos dig?

Alltid svårt att komma med mer konkreta råd när man inte har insikt i hur barnen tänker, men ett exempel:

vecka 1 (mamma)
vecka 2: mån-tors (mamma) tors-mån (pappa)

Tack för era svar.

Jag ska försöka prata med pappan och hoppas att det blir bra. Ett alternativ är ju att de bor mer hos mig än hos honom, om han nu går med på det. I min värld är det bättre att han jobbar med sitt mående istället för att använda barnen som snuttefilt.

Vi ska också till barn och ungdomshälsan och kanske de kan komma med lite råd.

/Patsy

Jag skulle nog föreslå att barnen bor mer hos dig så länge pappan mår dåligt och inte riktigt klarar av att hjälpa barnen i deras vardag.

Sedan kan ni ju ha som mål att barnen ska kunna bo hos er en vecka åt gången, men att vägen dit kanske får tas successivt i takt med att pappan mår bättre och i samråd med barnen. Hur vill de bo? När mina föräldrar skiljde sig ville jag inte bo hos pappa. Jag var väldigt nöjd med att bara vara hos honom varannan helg.

Ni måste prata med varandra, och de kan ju va bra att göra med någon från kommunen, de har gratis samarbetssamtal. Inte för ni är osams, utan för en som kan de här kan komma med bra saker att tänka på osv.

Sen pappans dåliga mående, jag har mått psykiskt dåligt länge och för mej är barnen superviktiga! Att du har dom mer kan vara helt fel också.
Nu är mina barn hos sin pappa bara varannan helg iom avståndet. Men de händer ju att de är borta längre. Och är jag då ensam hemma, så kommer jag knappt upp ur sängen. De blir ingen ordning på maten osv. När barnen är här måste jag kliva upp, vi äter frukost, lunch, middag = jag mår bättre.

Fast i det här fallet verkar det ju inte som att pappan klarar av att sköta barnens vardag och då spelar det ingen roll om han mår lite bättre när de är där. Det är barnen som ska stå i fokus, är det för deras bästa att bo hos en pappa som inte orkar med dem?

Svarar både Sol och Jersyko. Pappan har precis som J uttrycker att han mår bättre när han har barnen, eller att det är egentligen bara då han mår hyfsat. Jag tycker dock att lägsta nivån är för låg och att barnens grundläggande behov inte riktigt tillgodoses (mat, hygien, stimulans och trygghet ). Barnen lider ingen nöd hos honom, men framför allt det större barnen uttrycker att hon inte vill bo hos pappa, men träffa honom. Det är också hon som tar ansvar för sin två år yngre syster. Han gör nog så gott han kan... Det är himla svårt det här.

Jag ska försöka prata med honom iaf, och hoppas att det landar rätt. Jag vill ju att mina barn ska ha fungerande relation med en pappa som mår hyfsat bra.

Tack för era svar.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Crossline
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 134
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar