Alternativ till Welpan vet?

Targa

Trådstartare
Uppfödaren vill att jag ska avmaska valpen med Welpan vet när hon är 11 veckor gammal. Och det hade jag väl kunnat göra om jag bara kunde hitta medlet i liten förpackning. Men vad jag kan se så finns det bara i 50 ml förpackning - och dosen är 1 ml per kg kroppsvikt, dvs då behöver jag bara 2 ml. Känns lite overkill att köpa 50 ml då!

Vad bör jag välja istället som ger samma effekt som den kombinationen (febantel+pyrantel)

(moderator får korrigera tråden om det inte är ok med produktnamn!)

Uppfödaren vill att jag ska avmaska valpen med Welpan vet när hon är 11 veckor gammal. Och det hade jag väl kunnat göra om jag bara kunde hitta medlet i liten förpackning. Men vad jag kan se så finns det bara i 50 ml förpackning - och dosen är 1 ml per kg kroppsvikt, dvs då behöver jag bara 2 ml. Känns lite overkill att köpa 50 ml då!

Vad bör jag välja istället som ger samma effekt som den kombinationen (febantel+pyrantel)

Det finns inget preparat som bara innehåller se två substanserna men däremot flera som innehåller prazikvantel mot bandmask också. Man ska dock inte använda breda preparat i onödan med tanke på resistensutvecklingen.
Avmaska med Axilur, det räcker gott och väl (är dock ändå alltid stora förpackningar, blir många tabletter över alternativt lösning över).
Banminth är också ett alternativ för att avmaska valpar.
Om det är så viktigt för din uppfödare att hon avmaskas med Welpan hade hon ju kunnat skicka med dig 2 ml?

Det finns inget preparat som bara innehåller se två substanserna men däremot flera som innehåller prazikvantel mot bandmask också. Man ska dock inte använda breda preparat i onödan med tanke på resistensutvecklingen.
Avmaska med Axilur, det räcker gott och väl (är dock ändå alltid stora förpackningar, blir många tabletter över alternativt lösning över).
Banminth är också ett alternativ för att avmaska valpar.
Om det är så viktigt för din uppfödare att hon avmaskas med Welpan hade hon ju kunnat skicka med dig 2 ml?
Tack för bra svar!
Jag tror inte uppfödaren tänkte på förpackningsstorleken, hon rekommenderade nog bara det hon själv använde.
Men då vet jag att jag kan använda Axilur eller Banminth istället. Superbra!

Angående Banminth så fick vi till oss redan för över ett år sen när vi hade C-kullen att det upphört (appoteket sa detta) men de kollade då i datorn och såg att i Trollhättan fanns några tuber kvar så vi drog dit och köpte de fyra som de hade kvar. När D-kullen kom blev det ju bara två valpar så vi använde resten då för då fanns medlet inte öht häromkring. Jag ringde var enda apotek.

Finns det något annat medel som är i pastaform?

Angående Banminth så fick vi till oss redan för över ett år sen när vi hade C-kullen att det upphört (appoteket sa detta) men de kollade då i datorn och såg att i Trollhättan fanns några tuber kvar så vi drog dit och köpte de fyra som de hade kvar. När D-kullen kom blev det ju bara två valpar så vi använde resten då för då fanns medlet inte öht häromkring. Jag ringde var enda apotek.

Enligt fass finns den kvar.

Enligt nätbutiken, som jag brukar beställa från, så är Banminth "tillfälligt slut". Men det står inget om när det kommer in igen. Jag kör på med Axilur istället.

Det var samma när jag hämtade hem Lemmy, och det är ju lite drygt ett år sen. Fanns inte att få tag på häromkring. Hursom så hade uppfödaren typ köpt det som fanns kvar i hennes stad så jag fick av henne. Men jag tvärkollade nu och det verkar fortfarande vara slut.

Jag har Welpan om du ångrar dig angående Axilur :)

Min whippetvalps mage kraschade totalt av axilur. Det är väl starkt? Diarréer som aldrig gick över, otaliga besök till vet. osv. Jag kommer aldrig mer köpa axilur efter den händelsen

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 277
Senast: isafore
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
D
Övr. Hund Jo, jag har avmaskat min valp nyss och jag har väl gjort rätt? Såhär står de på bipacksedeln. Normal dosering är 50 mg fenbendazol...
Svar
2
· Visningar
795
Senast: villi
·
Hästvård Har gett Elvira en dos pyrantel nu, och det blev Banminth-varianten. Vet att jag läste här för ett tag sedan att det numera anses...
Svar
10
· Visningar
1 891
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka