Alternativ till vanliga järnskor?

Sv: Alternativ till vanliga järnskor?

åke skrev:
Har hört att vanliga järn skor kan kyla hästen med mellan 4-7 grader på vintern om det är kallt. Någon som vet om det stämmer? Det låter ju logiskt.
Hur menar du nu? :confused: Skulle de få lägre kroppstemperatur med skor än utan och hur funkar det om en barfotahäst går ute vid -25 grader på jämfört med en skodd, skulle skon kyla mer än underlaget? :confused:

Hon kanske menar att järn drar åt sig kyla i kombination med sämre blodcirkulation?

Men jag tror inte det, Göran Åkerström berättade för mig om ett projekt han hade varit med om att genomföra vilket gick ut på att mäta hovens temperatur i olika förhållanden. Han nämnde i alla fall inget om att hästar som var skodda med järnskor hade lägre temperatur.

Rumpnissen skrev:
Hon kanske menar att järn drar åt sig kyla i kombination med sämre blodcirkulation?

Men jag tror inte det, Göran Åkerström berättade för mig om ett projekt han hade varit med om att genomföra vilket gick ut på att mäta hovens temperatur i olika förhållanden. Han nämnde i alla fall inget om att hästar som var skodda med järnskor hade lägre temperatur.

Japp det var så jag menade. Jag fryser mer om fötterna om jag har skor mrd stålhätta tex.

funderar på det jag, när du läst hovvård så kan du säkert slå på skor själv.. varför inte prova med aluskor ett tag? dom slits förvisso fort men om det inte innebär några problem för dig att själv dra av sko och slå på en ny så kanske det är värt att prova :idea:

Men om du står barfota på is jämfört med om du står barfota på en plåt, vad tror du att du fryser mest av? :D

Hm, bra fråga. Är man van vid barfota gång så är det nog skillnad. Titta på alla supersnabba afrikaner som springer utan skor.

Jo, jag kan iof sko själv men jag slipper helst det. :D Tar sån tid och dessutom är jag lite paranoid när hon är som hon är i hovarna just nu.

men tack för tipsen!

Visst kan man vara snabb även som barfota, men att man sänker temperaturen med flera grader med järnskor jämfört med barfota, om temperaturen i marken är densamma, har jag lite svårt att förstå. :confused: Förklara gärna. :)

Det skule väl vara sömmen då...att en skodd hov är nån grad kallare är ett faktum. Men faktum är nog så att en oskodd hov snarare är varmare än att en skodd skulle vara kallare.

Jag vet bara att jag har läst detta någonstans. Kommer tyvärr inte ihog var. Kan ju ha med blodcirkulationen att göra kanske.

*lånar knapp*
Vad tror ni om den här varianten av sko?
Det ska tydligen vara som att ha hästen barfota - slitaget som blir på hoven pga att det sitter typ en sko där...
http://www.softlife.se/

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 308
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 354
Senast: mackan
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 652
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25