Alternativ till vanliga järnskor?

Rumpnissen

Trådstartare
Vi är nu hyffsat säkra på att det är skoningen som ställer till problem för ponnyn. Hon är ofta lite "knacklig" efter skoning, vill inte ta för sig riktigt men blir sedan bättre och bättre. Nu har hon ju också råkat ut för ordentliga svullnader i benen (gick över på två dagar) som veterinären tror beror på skoningen.

Ska givetvis prata med hovslagaren och funderar också på att kolla upp det på klinik. Men har ni några generella tips, idéer? Är ju kul om man har lite att bolla med när man pratar med hovslagaren.

Har läst 50 poäng hovvård på gymnasiet så jag vet att skoningen är korrekt, men det är ungefär där min kunskap tar slut. Är mycket lite insatt i djungeln av olika beslag. Kanske ni kan komma upp med något bra?

Senast ändrad:
Sv: Alternativ till vanliga järnskor?

Barfota kan kanske vara ett alternativ?

Har provat att ha henne barfta bak och det var inte något väldigt lysande idé. Så jag tror tyvärr inte det fungerar.

Hur länge gick hästen utan skor? Prova i 6-8månader och se. Nu är ju inte snön långt borta heller.Då brukar det gå lättare att ha dom barfota.

Rumpnissen skrev:
Vi är nu hyffsat säkra på att det är skoningen som ställer till problem för ponnyn. Hon är ofta lite "knacklig" efter skoning,

Alltså??? Det här låter ju inte bra i mina öron. Om mina kunder hade varit "knackliga" efter skoning hade jag nog tagit mig en ordentlig funderare. Iofs Exakt vad menar du med knacklig?

Annars, altenativ? Tja, jag brukar säga att allt bör vara så naturligt om möjligt, min filosofi är att det inte finns bättre alternativ, bara mindre sämre alternativ om du förstår vad jag menar. Antingen bara vanliga "bonna-järn" eller så lätta trav/galopp-järn. Inget sånt där skit som öllöv elelr elitskon.
Men som sagt, varför skulle hon inte kunna gå barfota? Vad vad det som inte funkade? Ska man prova det så måste man ofta ha en ganska lång övergångsperiod, upp till ett år är inte alls ovanligt. Vilka underlag går hon på? Vad gör hon när hon rids etc är frågor du behöver ställa dig själv. Man ska inte börja mikla för mycket, så enkelt och naturligt som möjligt, vare sig det är med elelr utan skor...

Bara ett litet tillägg till ett i övrigt bra inlägg.

Easy boot epics :bump:

Jättebra "jympaskor". Har det till båda mina och är supernöjd med modellen (har eftfarenhet av flera olika moideller). Dessutom går de att brodda.

Hade henne barfota hela förra vintern, hon gick att rida men var inte alls lika bra, men vi funderar på det.

Hon är inte knackig som halt utan vill bara inte ta för sig lika mycket. Ingenting som syns men man kan få känslan ibland när man rider henne.

Vi har som sagt provat att ha henne barfota i 3 månader: Det gick att rida henne men hon var inte alls lika bra och det blev tyvärr inte bättre under tiden heller. Eftersom hon tävlas mycket betyder ju det att hon inte kommer kunna tränas/tävlas på ett år. Det är givetvis värt det om det fungerar men gör det inte det så står vi där om ett år med samma problem.

Men som sagt, det tål att tänkas på.

Det är inte så att hon blir lite ömfotad när hon är nyverkad så att det hade räckt att hon fick en sula på också.

Mvh
Camilla

Min gammling har alltid varit öm och stel efter skoning, blivit värre med åren. Testade att ha honom barfota, det funkade inte alls, han kunne knapt röra sig. Men så fick han Boa boots och nu går han som aldrig förr!!! :)

Det är något sådant jag funderar på. På vintrarna har hon ju gått med sulor förut och vad jag kan erinra mig har hon gått bra då! :D

Centaur:

Boaboots? Berätta mer!

om du vill ha extra övertygelse att gå över till barfota kan du kolla in på www.barfotahast.has.it :bow:

prova boots, finns en massa o jag vill inte rekomendera någon speciell modell eftersom jag bara har erfarenhet av boa boots. men något som jag vet är att min häst som ömmar lite helt barfota tog sej fram obekymrat på allt från djup lera till storstenig grusväg med boots. dessutom går dom att hoppa o rida markarbete i. tycker jag iaf :) nåt att fundera över iaf :idea:

Är redan väldigt insatt i det där med barfotahästar. Efter att ha lagt ner 100 timmar på ett projekt om barfotahästar och fång så är jag påläst. :)

Som sagt var, vi funderar vidare. Frågan är om det är värt det.

Ska kolla lite på det här med boots! Låter absolut intresant. har dock hört väldigt mycket dåligt om dem, men som sagt, ska forska vidare!

Tack för tipsen! :bow:

Jaså? Vad för dåligt? Har bara hört gott om dom. Förutom lite skav här och var men det går att ordna med skydd på de flesta modeller :)

Har hört att vanliga järn skor kan kyla hästen med mellan 4-7 grader på vintern om det är kallt. Någon som vet om det stämmer? Det låter ju logiskt.

Att dom lossnar, inte sitter kvar, skav m.m Men precis som du skriver så misstänkte jag att det finns flera modeller som fungerar olika bra! :D

Har hört om en sko som man klistrar på, skulle väldigt gärna veta mer om den, om någon har tips? Jag vet att någon från Buke med en islandshäst? Hade använt dessa och var mkt nöjd, dock hittar jag inte den diskussionen igen... :smirk:

prova med travskor, aluminiumskor, vanliga ridskor är rätt tunga och vissa hästar kan helt enkelt inte gå med det.
jag varvar lite mellan de båda (min låtsaspappa är hovslagare) men min förra häst hade oftast travskor, då han gick mkt bättre med dom.
Har även haft travskor med fasta brodd på vintern (guldskor).

den tyngdskillnaden kan göra enorm skillnad på vissa hästar.

Min häst blir oxå så, men då brukar ja låta henne vila/skrittas ett par dagar efter skoningne tills ja märker att det gått över.

Fasst det har bara blivit värre och värre, nu var hon direkt halt efter skoningen. Men som sagt, ska ta ut hovslagaren så han kan utesluta ev. skadar också.

tack för alla tips! :)

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 308
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 354
Senast: mackan
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 652
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25