Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

T

Tuva-Li

Jag klurar och klurar på om jag ska byta "proteintillskott" i krakens foderstat. Har under hösten och vintern använt sojamjöl, råkade bara bli så och det var billigt och bra och fanns i affären.

Eftersom vi i stallet ALLTID verkar ha hö och hösilage med helt kassa värden (kvoter kring 2-4 :mad: ) så räknar jag med att för evigt få knacka runt foderstaten med kraftfoder och proteintillskott.

*drömmer om eget stall där jag kan köpa in från början analyserat hö*

Nåväl.


När jag läser i trådar lite här och var på fodersidorna ser jag att några är helt anti mot sojamjöl. Även att häst inte kan ta upp proteinet optimalt i sojamjöl. Tack och lov har jag inte märkt av gallor och sådant på min häst, men man blir ju fundersam och intresserad av "vänligare" alternativ.

Men vad finns det för vettiga alternativ, och vad får man för positiva/negativa bieffekter med just det fodret?

T ex linfrö är väl mkt protein i också, hög kvot. Negativt är att det verkar bökigt att behöva stöpa och härja med kokande vatten. (OM man nu behövde göra det... :angel: )
... och när jag kikade i affären i höstas minns jag att det var ruggigt dyrt (minns bara inte vilket märke det var, och om det var linfrö eller linfrökaka, ska kolla upp det igen). Positiv bieffekt är ju glansig päls om jag förstått det rätt.

Bryggerijäst t ex - som jag inte får tag på här någonstans - verkar ju jättebra. Någon som har någon åsikt? Bra/dåligt? Och var i fridens namn får ni tag på det?

Foderjäst?

Krafft protein känns också onödigt dyrt. Någon som tycker det är prisvärt eller super-bäst?

Några fler alternativ på fodermedel med monsterhög kvot, som man kan använda tillsammans med skrutt-hö (och kraftfoder)?

:bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Att använda nya Groov som kraftfoder är bra. det innehåller 125g smältbart protein/kg. Om det behövs ännu mer använder jag krafft protein. Det blir inte så dyrt eftersom du endast behöver 0,3 kg för att få 100 g protein. En säck räcker ganska länge då. Nu finns också krafft plus som innehåller 200 g protein/kg.
Soja är inte farligt att ge hästar men det är inte protein som är anpassat speciellt för hästar så de har inte lika lätt att tillgodogöra sig det proteinet, jämfört med specialfoder som innehåller protein som hästar lätt tar upp.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Jag använder HippoAlfa och pållen verkar trivas bra med det (135 smrp /10 MJ). Jag behöver bara en side-kicker typ sojamjöl för att nå en bra kvot.

När jag räknade var det tyvärr inte bara att öka kraftfodergivan tills jag nådde proteinbehovet, eftersom jag då blev tvungen att minska grovfodret för mycket för att hitta balansen någorlunda (kvoten). Om du förstår vad jag menar :)

Jag vill inte sänka grovfodret för mycket.

Krafft plus har jag inte sett, tycker du det är bra? Har du använt det? Är det kraftfoder eller tillskott?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Kan försöka svara dig på några av dina frågor i alla fall...
Personligen gillar jag inte soja eller hela linfrö. Det är för mycket risker med dessa fodermedel. Och när det gäller hela linfrö så SKA de stöpas, det är inte nyttigt med vätecyanid...

De fodermedel jag förespråkar är:
1. Lucern hackat strå
2. Lucernpellets
3. Kraftt protein
Varför? Jo lucern är grovfoder och ju mer grovfoder ju gladare mage på hästen. KP för att det är ett proteinfodermedel som hästen lätt tillgodogör sig.

Prismässigt är KP billigare än det lucern jag köper. KP = 12 kr/kg och Lucern = 5 kr/kg. För att få lika mycket protein som i 1 kg KP måste jag ge 3 kg lucern = 15 kr... KP innehåller 330 gr smbrp/kg och lucernet 110 gr smbrp.

Linfrökaka? Nja, som tillskott för att få blank och fin häst men inte som proteinfodermedel. Jag är inte helt hundra på att hästen kan tillgodogöra sig allt proteinet.

Bryggerijäst/foderjäst har jag aldrig använt men har inte det också begränsningar i givan?

Vad finns det mer? För att räknas som proteinkraftfoder ska det innehålla mer än 175 gr smbrp/kg enligt C. Planck.
Krafft pluss grön 200 smbrp
D&H Suregrow 280 smbrp
D&H Foal Creep Pellets 180 smbrp
D&H Stud Balancer 200 smbrp
Racing Balancer 200 smbrp
Det här vad vad jag hittade i mina listor förutom de fodermedel vi redan talat om...
//marti
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

marti130 skrev:
Personligen gillar jag inte soja eller hela linfrö. Det är för mycket risker med dessa fodermedel.
Jo jag har väl landat där också, att det inte känns bra att fodra med sojamjölet. Jag undrar om det inte var i ett av dina inlägg jag läste det första gången...

marti130 skrev:
De fodermedel jag förespråkar är:
1. Lucern hackat strå
2. Lucernpellets
3. Kraftt protein
Varför? Jo lucern är grovfoder och ju mer grovfoder ju gladare mage på hästen. KP för att det är ett proteinfodermedel som hästen lätt tillgodogör sig.

Prismässigt är KP billigare än det lucern jag köper. KP = 12 kr/kg och Lucern = 5 kr/kg. För att få lika mycket protein som i 1 kg KP måste jag ge 3 kg lucern = 15 kr... KP innehåller 330 gr smbrp/kg och lucernet 110 gr smbrp.
Jag räknade på Lusern, och landade ungefär som du i tankarna. Det blev alldeles för stora mängder (minns inte antal kilo, men det var många) och därför ohållbart i längden, både ekonomiskt och volym-mässigt :cool: .
Hade inte diffen varit så stor så hade jag valt lusern i första hand (hack), just för att det räknas som grovfoder. När jag räknade på sojamjöl vs KP så gav ju sojamjölet mest protein för pengarna - men nu spelar ju annat in, så jag kanske ska räkna på KP igen.

marti130 skrev:
Linfrökaka? Nja, som tillskott för att få blank och fin häst men inte som proteinfodermedel. Jag är inte helt hundra på att hästen kan tillgodogöra sig allt proteinet.
Intressant :bow:

marti130 skrev:
Bryggerijäst/foderjäst har jag aldrig använt men har inte det också begränsningar i givan?
Alldeles riktigt, minns dock inte exakta siffran.

marti130 skrev:
Krafft pluss grön 200 smbrp
D&H Suregrow 280 smbrp
D&H Foal Creep Pellets 180 smbrp
D&H Stud Balancer 200 smbrp
Racing Balancer 200 smbrp
Krafft får jag tag på, men var hittar jag det andra? Rackarns elände att jag inte bor nära någon stor foder-metropol där man kan välja och vraka :cool: . För tillgängligheten är ju också avgörande för fodervalet.

Tack för du ville dela med dig av dina funderingar :bow:
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

I en artikel om proteinfodermedel (av agronom Cecilia Müller) i Hästmagazinet nr 10/2005 står detta om SOJA:

"Soja är ett ganska "skarpt" proteinfodermedel och har en hög halt av lättsmält protein"

Med tanke på diskussionen i denna tråd om att sojans protein är svårsmält eller inte... Jag tolkar ovanstående som att det är LÄTTSMÄLT protein och att hästen kan tillgodogöra sig det bra.

För övrigt nämns dessa fodermedel som "proteinfodermedel" i artikeln samt några har jag tagit ifrån boken Hästens näringsbehov och utfodring (kvoterna har jag tagit ur boken ):

* Lusern - kvot 12-13
* Linfrö - kvot mellan 11.5 / 17 (frön/expeller)
* Sojamjöl - kvot 33.4
* Rapskaka - kvot 9.3/ 20.5 (frön/expeller)
* Bryggerijäst - kvot 32.4
* Foderjäst - kvot ca 20? (foderjäst är som bryggerijäst men har tillsatser av kalkstensmjöl och vetefodermjöl som sänker kvoten)
* Potatisprotein - kvot 52.5 :eek:
* Vetegroddar - kvot 17.3
* Ärtor - kvot ? , innehåll 200g smbrp/kg ts, MJ? (ska krossas eller stöpas)
* Vetekli - kvot 12
* Rågkli - kvot 11.4
* Vetedrank - kvot 26

Potatisprotein finns i Krafft protein men för övrigt har jag aldrig sett att man kan köpa det - vet någon var man kan få tag på det?

För övrigt är det ju BRYGGERIJÄST som har nästan exakt samma värden som soja och har samma maxgiva (100g/100kg kropsvikt).
Det är betydligt bättre att ge och jag tycker det är konstigt att det inte är KÄNT hos hästfolk att det är ett så starkt proteinfodermedel!
Skulle mycket väl kunna användas istället för soja. Jag kan inte se några nackdelar med det iaf, rätta mig om jag har fel.
I boken står såhär:
"Det är ett känsligt fodermedel med ett mycket koncentrerat innehåll av protein oh framförallt olika B-vitaminer. Till högpresteande hästar som står på mycket kraftfoderrika foderstater ger bryggerijäst ett bra B-vitamintillskott. En alltför fiberfattig foderstat utarmar grovfodertarmens mikrobflora och minskar dess förmåga att försörja hästen med B-vitamin. Jäst är då en bra B-vitaminkälla."
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

milly skrev:
För övrigt är det ju BRYGGERIJÄST som har nästan exakt samma värden som soja och har samma maxgiva (100g/100kg kropsvikt).
Det är betydligt bättre att ge och jag tycker det är konstigt att det inte är KÄNT hos hästfolk att det är ett så starkt proteinfodermedel!
Skulle mycket väl kunna användas istället för soja. Jag kan inte se några nackdelar med det iaf, rätta mig om jag har fel.

Jag är av samma uppfattning - jag tror att det är bra för magarna, bra b-vit källa, och vad jag vet en bra proteinkälla.

Jag skulle gääärna fodra med bryggerijäst om jag bara får tag på det någonstans :crazy: .

Foderjäst finns lite här och där, men bryggerijäst :confused: .
Kvoten är sämre i foderjäst, och då har jag än så länge valt att stå kvar på sojamjöl.

Är det någon som fodrar med bryggerijäst, som vet var man kan få tag på det? :bump:

"Inte ens" granngården hade det när jag var och kikade där, endast foderjäst.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Jag brukade köpa ren bryggerijäst på Svenska Foder i Skövde. Vet ej nåt annat ställe.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Vi har en återförsäljare av svenska foder i stan, men hon är värdelös på att ta
hem "rätt foder". I princip har hon Hippo Champ, för det äter hennes egen häst...
Visst låter hon "välsorterad" :angel:

Men då borde jag kunna be henne ta hem bryggerijäst, kanske.
Ska kolla upp det i morgon, tack för tipset :bow: .
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Ja då kanske hon kunde ta hem det också? Ni kan ju ringa till dom i Skövde och fråga var dom får tag på det? :)

Är ej säker på om han går under namnet "Svenska Foder" nu längre, tror det heter PG:s foder eller nåt sånt........
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

milly skrev:
I en artikel om proteinfodermedel (av agronom Cecilia Müller) i Hästmagazinet nr 10/2005 står detta om SOJA:

"Soja är ett ganska "skarpt" proteinfodermedel och har en hög halt av lättsmält protein"

Med tanke på diskussionen i denna tråd om att sojans protein är svårsmält eller inte... Jag tolkar ovanstående som att det är LÄTTSMÄLT protein och att hästen kan tillgodogöra sig det bra.
......
Potatisprotein finns i Krafft protein men för övrigt har jag aldrig sett att man kan köpa det - vet någon var man kan få tag på det?

Foderrådgivaren på Krafft pratade förresten om att sojamjölet var "fel sorts soja" för hästen, att det i första hand var till för nöt och svin, och att hästen hade svårt att tillgodogöra sig detta.
Men sojan i Krafft var "rätt soja". :smirk:

Förutom att hon är Krafft-säljare och såklart förespråkar användandet av Krafft, så undrar jag om det ligger någon sanning i påståendet? Någon mer som har någon fundering?
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Hon menade nog "rätt sorts protein för hästen", inte rätt sorts:smirk: soja!
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

milly skrev:
För övrigt nämns dessa fodermedel som "proteinfodermedel" i artikeln samt några har jag tagit ifrån boken Hästens näringsbehov och utfodring (kvoterna har jag tagit ur boken ):

* Lusern - kvot 12-13
* Linfrö - kvot mellan 11.5 / 17 (frön/expeller)
* Sojamjöl - kvot 33.4
* Rapskaka - kvot 9.3/ 20.5 (frön/expeller)
* Bryggerijäst - kvot 32.4
* Foderjäst - kvot ca 20? (foderjäst är som bryggerijäst men har tillsatser av kalkstensmjöl och vetefodermjöl som sänker kvoten)
* Potatisprotein - kvot 52.5 :eek:
* Vetegroddar - kvot 17.3
* Ärtor - kvot ? , innehåll 200g smbrp/kg ts, MJ? (ska krossas eller stöpas)
* Vetekli - kvot 12
* Rågkli - kvot 11.4
* Vetedrank - kvot 26
Även Lupin-frön är ett proteinfodermedel enlig Planck och Rundgren! Har någon nånsin hört talas om det? Ger 10,8 Mj och 342 gr smbrp per kg, kvot på 31,7. Tycker jag hållt på länge men lupinfrön har jag då aldrig hört talas om i hästmat...
//marti - som planerar att så igen trädgårdslandet med lupiner...
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Tuva-Li skrev:
Bryggerijäst t ex - som jag inte får tag på här någonstans - verkar ju jättebra. Någon som har någon åsikt? Bra/dåligt?
Det har jag försökt att fodra med en gång för B-vitaminernas skull.
Och jag fick över huvud taget ingen häst att äta det oavsett vad jag gjorde.
Så jag fick slänga det.
Och det blev ju då ett dyrt experiment.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Jag skulle gärna räkna litet på det där, som ett exempel.
Kan jag inte få höets analys och hästens vikt?
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

marti130 skrev:
Även Lupin-frön är ett proteinfodermedel enlig Planck och Rundgren! Har någon nånsin hört talas om det? Ger 10,8 Mj och 342 gr smbrp per kg, kvot på 31,7. Tycker jag hållt på länge men lupinfrön har jag då aldrig hört talas om i hästmat...
//marti - som planerar att så igen trädgårdslandet med lupiner...

Ja LUPIN glömde jag ju ta med! :) Satt med boken och artikeln och skulle rabbla upp ALLA nämnda proteinfodermedel...

Dock har jag heller aldrig hört talas om det förut och har ingen aning om var man får tag på det.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Inte_Ung skrev:
Det har jag försökt att fodra med en gång för B-vitaminernas skull.
Och jag fick över huvud taget ingen häst att äta det oavsett vad jag gjorde.
Så jag fick slänga det.
Och det blev ju då ett dyrt experiment.

jag hade inga problem att få i min häst det. Blandade i 3-400gram i en gröt av betfor och linfrökaka (eller nåt annat andra år) och hon glufsade i sig dt med glädje! ;) :d

Men det var FÅ saker hon INTE åt... :angel: en glupsk bruksnordis som kastade sig över det mesta som liknade MAT :rofl:
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

I så fall PM:ar jag dig.

(Vill inte ha sånt i tråden, så det kommer någon moderator och tar bort den :cool: . Bättre att tråden får handla om proteintillskott, för och nackdelar med olika alternativ.)
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Äsch vi gör så här i stället.
Jag gissar en exempelhäst, så blir inte moderator sur.
 
Sv: Alternativ till sojamjöl? (proteintillskott m hög kvot)

Om man tar en varmblodig häst på runt 500kg, så behöver den 80MJ och 450g protein.
Och ett katastrofhö innehåller kanske 20g protein och 7MJ.

8 kg hö 160g protein och 56MJ
1,8kg lusern 216g protein och 13MJ
1kg kornkross 80g protein och 12MJ

totalt 456g protein och 81MJ
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ponnyskrället har ännu en gång ledsnat på menyn, och just nu är han synnerligen svårflirtad. Jag har klurat och googlat och försökt...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 858
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 288
Senast: traff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp