Alternativ till klättring

Widerberg

Trådstartare
Härikring är det väldigt platt, någon kulle här och var typ :D Alltsåledes noll möjligheter till att klättra med hästen.
Vad kan man göra istället för klättring?
Funderade lite på stranden. Sanden vi har här är ganska djup (dryga dm) och tung. Använder hästen samma muskler om hon får gå där som vid klättring?
 
Sv: Alternativ till klättring

cantra, bomm seriee, båda låga o höga med olika avstånd.
Sanden vågar jag inte svara på, men jag skulle vara lite försiktig med tanke på senor, men vissa travtränare skrittar i djupsand så så illa kan det väl inte vara.
 
Sv: Alternativ till klättring

Jag skulle också vara lite försiktig med sanden. Utöver tipsen om bomserier, gymnastikhoppning m m som du har fått så tror jag att ridning off road i skogen kan vara bra träning för både muskler och koordination.
 
Sv: Alternativ till klättring

Okej, Turer ner till stranden blir inte alls ofta (ett par ggr/månad max) och bara skritt när vi är där.

Bomövningar och off road-ridning blir båda svårt då vår paddock för tillfället är oridbar och här finns ingen skog heller :crazy: Vad finns kvar att göra då?
 
Sv: Alternativ till klättring

Rid i vattnet! Samma känsla som att rida i snö, pållarna måste lyfta på benen.

/trassel
 
Sv: Alternativ till klättring

Hästen bråkar som en tok när man ska ha ner henne i vattnet :angel: Men hon fär väl lära sig haha
 
Sv: Alternativ till klättring

galoppsluta på volt, studshoppning- varierad ridning o planerad vila o bra med mat
 
Sv: Alternativ till klättring

Bomövningar och off road-ridning blir båda svårt då vår paddock för tillfället är oridbar och här finns ingen skog heller :crazy: Vad finns kvar att göra då?

Flytta! Äh, skojar bara.:D

Om jag förstår rätt får du nöja dig med att träna hästen genom allsidig ridning på plan mark. Om det finns något fält du kan rida på kanske du kan lägga ut bommar eller stockar där. Lägg in intervallträning i trav och galopp på fält eller grusvägar. Om hästen arbetar i en bra form då tränar du både kondition och styrka.

Åk till ridhus tills er paddock är ridbar igen. Dressyra eller gör bom/hoppövningar där. Bommar och cavaletti kan med fördel läggas in i dressyrarbetet också. Åk till skog. Åk till stranden och lär hästen att gå i vatten. Sedan kan du skritta ute i vattnet eller rida i vattenbrynet där sanden i regel är fastare. Om du ökar på arbetet i vattnet successivt bör det ge en bra träning. Att skritta i den djupare sanden är antagligen ingen fara, men jag skulle vara försiktig med trav och galopp där.
 
Sv: Alternativ till klättring

Äh, du bor inte alls långt från mig och vi har både backar och skog! ;)
Du får helt enkelt räkna med att transportera hästen, men du behöver inte åka långt, vi har faktiskt både backar o skog i skåne.. ;) :)
 
Sv: Alternativ till klättring

Tack för ditt svar :bow:

mumin: Var finns du då? Nu blev jag nyfiken :D
Har svårt att åka iväg nånstans med hästen, både mamma och pappa jobbar som idioter och jag har själv inte körkort :( Iofs är det så jag kan rida till skogen men det tar drygt en timme och för tillfället är hästen inte tillräckligt igång för att palla en sån tur och hem igen ;)
 
Sv: Alternativ till klättring

Rid i snö, om det nu kommer någon snö...:crazy:
 
Sv: Alternativ till klättring

Galloppfattningar! Gallopera bara några steg, skritt, och sen fattning igen, rena strykepasset!
 
Sv: Alternativ till klättring

Jag bor utanför sankt olof.. Har en häst på var sida om den byhålan kan man säga, o vi har helt okej backar på båda ställena. Framförallt fantastisk skog, men som sagt även nyttiga backar. Du har bosatt dig på fel ställe! :D
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 678
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 039
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 314
Senast: Zpunk
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 585
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp