Alternativ sko...finns det?

J

Jacki

Finns någon sorts sko som tillåter hovmekanismen att fungera, som inte låser hoven i en fast form? Någon nämnde att det fanns någon sorts sko inom travet som sitter fast längst fram på hoven men som för övrigt är i gummi. Vet någon något om den eller något annat alternativ?

Sv: Alternativ sko...finns det?

jag tror att det är flappskor du tänker på men om du vill ha bättre hovmekanism så skulle jag rekommendera päronskor (fast då måste man ha sulor under) :idea:

Pg sko finns, tåsko med flappsula funkar kanon, speciellt om man har hästar som gärna trampar av sig skorna. päronsko.. nja skulle inte välja det i första hand.

Vad är päronsko och varför rekomenderar du det inte?

Låst?
Tåskon sitter oxå bara fast i främre delen av hoven- som alla andra skor.
Skillnaden är att den kan röra sig mer i den bakre delen i en slät järnskon än på gummi, som ger slitage. Hårdplast är bättre.

Trakten slits o tån blir högre/ längre.

Finns någon sorts sko som tillåter hovmekanismen att fungera, som inte låser hoven i en fast form?

JA en helt vanlig järnsko uppfyller alla dina önskningar så vida den hoven är fysiologiskt skodd både vad gäller benaxlar,hoven i balans,skon i balans mot hoven, samt fysiologiskt korrekt riktad och sömmad. Man skall inte lyssna på dom som påstår att en korrekts skodd hov får hovmekanismen att fullständigt sakna funktion.

Man skall i stället lyssna på dom som säger att alla typer av sko,(inkl boots) oberoende av material "i viss mån" hämmar hovmekanismen. Hur mkt den hämmar hovmekanismen beror på om den är skopåspikad eller fysiologiskt korrekt skodd.

Hoppas ngn förstod vad jag skrev.

"Hur mkt den hämmar hovmekanismen beror på om den är skopåspikad eller fysiologiskt korrekt skodd."

Nej, jag förstår inte hur du menar. Kan du förklara för en amatör?

Päronskor:
Par.jpg

plattan ligger på stålen å eftersom den gör det så pumpar de ut mera blod till hoven..
antagligen rekommenderar dom andra inte päronskor för att om man inte har sulor under skon så kan hästarna bli halta oxå så måste man sko om lite oftare än om man har vanliga skor, men det ger bättre hovmekanism. :idea:

jag förstår inte riktigt hur päronskon ska kunna funka..
om hovmekanismen fungerar som den ska så kommer ju blodet till hoven när hoven är i luften annars så skulle det bli typ blödningar i hoven om hoven skulle bli blodfylld när hoven slår mot backen.
Dvs blodet strömmar till när hoven lyfts, och blodet pumpas tillbaka innan hoven hamnar i backen igen.

enda möjligheten som jag ser det är om man vill ha nåt som skulle kunna liknans vid skor men ändå ha en fungerande hovmekanism så skulle man ha nån bra boot.

Edit: eller är det nån som kan förklara bra för mig hur hoven funkar och hur päromskon skulle funka då?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 856
Senast: Askur2017
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 637
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 911
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
696
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka