Alternativ beh. vid ledinflammation?

T

Trampe

Någon som vet om vet. ordinerar någon annan behandling vid konstaterad ledinflammation, än att spruta kortison eller tuppkam? Jag tänker då tex peroral nsaid (metacam etc) eller lokal nsaid (typ voltaren gel). På människor gör man ju ofta det.

Sv: Alternativ beh. vid ledinflammation?

Travare behandlas ibland med laser. Kortare karens och i många fall bra resultat. Dock inte de små bärbara lasarna som ET brukar använda utan lite kraftigare grejer CO2 tex. Finns bla på Mälarkliniken.

I många fall inleder man ju behandlingen wid misstänkt ledinflammation med just NSAID peroralt, och på okomplicerade hältor fungerar det. Liksom att helt enkelt låta hästen wila en period utan någon medicinsk behandling alls. På mer komplicerade fall - eller när man inte anse sig ha tid att ge hästen tid att wila - går det ofta snabbare med intraartikulära behandlingar med något preparat. Kortison i en led är mkt potent och rent aw ett fantastiskt preparat när det gäller att häwa en inflammation. Upprepad behandling ger däremot en sämre sammansättning på ledwätskan mm, wilket på ett sätt alltså hämmar läkningen. Det wiktiga i all behandling är, enligt mitt tycke, att hitta grundorsaken och behandla den. Annars blir det ett ewigt sprutande.

Just tuppkam finns ju också i en beredning som går bra att ge i blodet. Och det finns ju en del orala beredningar aw glukosamin, MSM, kondroitinsulfat mm mm som anwänds med warierande framgång.

Att smörja in med Zon-gel el liknande tror jag inte har så stor effekt på en ledinflammation. Är det så man anwänder det på folk - är det inte mer för muskelsmärta?

Min unghäst har blivit IRAP behandlad efter 2 operationer i knäleden bak.

Dyrt men funkar! Hoppas att min lille pålle kommer vara en av anledningarna till att Agria så småningom accepterar denna behandling. Annars tänker jag byta försäkringsbolag den dag han förhoppningsvis blir friskförklarad.

Travare behandlas ibland med laser. Kortare karens och i många fall bra resultat. Dock inte de små bärbara lasarna som ET brukar använda utan lite kraftigare grejer CO2 tex. Finns bla på Mälarkliniken.

den vi har funkar på infl också. Har behandlat en häst som varit till veterinären på upprepade ledinjectioner utan resultat så veterinären skulle dömma ut hästen. jag körde lasern efter andra beh så va den haltfri, troligen satt det största problemet i ledkapseln på denna hästen, men bra blev den iaf

Jag tror faktiskt att ledinjektioner kommer försvinna mer och mer, ffa med kortison. Kortison må vara potent som inflammationsdämpare, men bör väl inte ges mer än 2 gr/livstid på en häst egentligen, om man ska översätta fysilogin direkt från människa.
Att gå in i en led medför alltid risker och kan man låta bli är det i mina ögon alltid bättre. Aktiv vila några veckor istället..

Vad beträffar laser så finns det inga, varke djur eller människorstudier som bekräftar att det skulle ha någon effekt. På människor används det sällan längre och på djur vet jag inte hur försäkringsbolagen ställer sig, evidens måste väl vara A och O om man ska ha ut pengar? (hoppas man).

Ex Zongel så tror jag det är mest placebo även på människor. De studier som gjorts visa att gelen inte når speciellt långt ner subkutant och jag har svårt att tro att ngt annat skulle gälla på hästar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 318
Senast: Ida94
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 746
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka