Aloe Vera produkter till häst.....

lakrits

Trådstartare
Är det någon här som provat Aloe Vera produkter till sina hästar?

Stötte på en dam en gång på en tävling som var försäljare av sådana produkter och hon rekomenderade dom varmt.
Det var allt från salvor till sådant man hade i fodret.

Vad har ni för erfarenheter?

Användandet av Aloe Vera har ju ökat lavinartat när det gäller produkter till människor och det har gett otroligt goda resultat.
Det är därför jag undrar om ni upplevt samma på hästar?

Sv: Aloe Vera produkter till häst.....

Jadu, aloe vera är säkert bra till mycket: Men INTE på långa vä'gar den mirakelmedel som försöljarna påstår :devil:

Själv spyr jag bara jag hör ordet aloe vera just av den anledningen att jag stått i stall/haft kontakt med sådana som är försäljare och så fort hästen hade ett litet sår, var spänd, skitig osv så var de framme o skulle sälja.
Och visst gav jag det en chans, det jag fick var en häst vars mugg förvärrades rejält och som man inte kan komma i närheten med en sprayflaska längre :crazy:

Bäst är reklamen de gör för sina drycker:
jag: men jag vågar inte dricka sådant, är ju rädd för att gå upp.
AV: Men den rensar ju ur kroppen så du går ner av den.

Senare samma dag.
Jag: min häst har gått ner i vikt
AV: Åhh men då ska du ge den aloe-veradrycken det går man upp i vikt av.

:eek: :o :D ;) :p :d

som sagt, säkert bra men ingen mirakel-grej :)'

Ah... reklam brukar inte vara så lysande... Men om man går på ett sådant där homeparty för dessa produkter så får (fick iaf jag) en väldigt hälsosam och vettig förklaring på hur dessa produkter fungerar. T.ex. ska den rensa ur tarmsystemet, det innebär ju att man blir av med en hel del skit ;p så då kan man ju kanske säga att man går ner i vikt... men å andra sidan ökar ju tarmarnas upptagningsförmåga när tarmluddet är rent, så det kan nog resultera i en viktuppgång om man fortsätter att äta som man brukar ;)
Alla deras produkter är väl kanske inte nödvändiga, jag tror ju på att bota orsaken och då lär det väl vara bäst att ta aloe vera invärtes, salvor och grejer behöver kroppen inte om den är frisk inifrån...
Men jag måste säga att sprayen de säljer (till människor) är en jäkel på att bota kliande myggbett! :love: :banana:

Jag hann bra ge hästen i 3 dagar så om det hjälpte på min vet jag inte ..Men en i stallet ger sin och hon har blivit ruggit fin i päls och hull.
Jag har druckit juicen och jag är nästan kvitt mina besvär och dessutom äter jag inte cortison längre :bump: :smirk:

AV verkar adaptogent och påverkar kroppen på de ställena där det behövs
det neutraliserar ämnen i kroppen så de varken är för höga eller för låga.

Nej, jag har det inte, erfarenhet av det alltså, men är lite intresserad av dessa produkter med. Såg att H***s börjat saluföra dom med.

Jag använde gellen på min hästs mugg och jag måste säga att det blev något bättre faktiskt, inte alls lika irriterat som det varit innan.

Jag har själv sålt smink och hudvårdsprodukter från ett företag som var framgångsrika med Aloe Vera.
Har fått lite info om det på den vägen.

Därför blev jag lite intresserad av det till häst.

Jag har provat en del på mina hästar och jag är väldigt nöjd (men det blir ganska dyrt).

Jag har provat väldigt många preparat typ Enzion, Biotin osv för de dåliga hovarna på en häst men det enda som jag har sett en märkbar förbättring av var när jag började ge den Aloe Vera juice. Då syndes resultat efter endast 6 veckor. 6 månader senare var den riktigt fin.

Har gett det till andra hästar också och dom har blivit väldigt fina i pälsen och hovkvaliten.

Sen har jag provat Vet Formula, sprayflaskan, och den har jag varit riktigt nöjd med på de sår och insektsbett jag använt den till.

Linimentet Heat Lotion är jag också väldigt nöjd med. Men man får se upp eftersom det är 96 timmars karens på detta. Jag brukar inte ha några produkter med karenstid i stallet för att inte råka ta fel till någon av tävlingshästarna men eftersom jag tycker att heat Lotion är så bra så har jag gjort ett undantag för detta.

Själv skulle jag inte vilja vara utan gelen. Den är toppen på små brännskador av sol och sånt, kliande myggbett och inte minst när man rakat bikinilinjen. Jag får röda prickar direkt om jag skulle hoppa över att smörja efter en rakning.

Det är ju lite trendigt med en massa sådanan här produkter nu för tiden och alla försäljare är kanske inte alltid så kunniga utan är ute efter stt tjäna snabba pengar på sina "dunderkurer". Var observanta så att ni får den kvalitet på produkterna som ni har tänkt er. Många innehåller inte alls så mycket Aloe Vera även om det står på förpackningens framsida. Läs innehållsförteckningen, där ska innehållet presenteras i mängdordning.

/R

Jag använder två märken; Sasco och Forever Living. Några andra skulle jag inte gå på.

Främst är det Gellyn och Vet.sprayen jag använder. FL har en grymt bra vet.spray som jag med stor framgång använt på svampliknande hudförändringar (kallblodet hade när hon kom). Verkar på ett par dagar och försvinner helt. Gellyn har jag använt både till mig själv (svamp i underredet, hudirritationer etc - används f ö i ambulanser på vissa ställen i USA för/mot brännskador) och till djuren. Funkar på det mesta, allrahelst utblandad 50/50 med den feta hudkrämen (som jag inte kommer ihåg vad den heter - Propolis?)

Kompisens son som haft mycket problem med exem och till slut blivit "immun" även mot starkare kortisonpreparat är helt fri från sina besvär efter en daglig "hutt" juice. Otroligt, verkligen. Men sant.

För de som har lite koll. Vad skulle ni använda till en häst som har utslag på på större delen av kroppen. Utslagen är okända. Räcker det med sprayen eller ska man ge det i maten? Jag har försökt med gel men ¨det är omöjligt att ta alla utslagen varje dag...

Jag skulle ge juice och beroende på hur utslagen ser ut smörja med Propolis, Gel, bladat eller vet sprayen.

Men behöver ge en ordentlig dos juice i ett inledande skede. Det finns rekomendationer. Sen är det ju så att man får ha lite tålamod, kanske ge i ett par tre månader så att kroppen hinner med.

Tyvärr så blir det lite mycket pengar men som jag ser det så har det hjälpt, speciellt min lilla häst med dåliga hovar så mycket att det fått vara värt det. Det är ju inte billigt med andra små fodertillskott heller. det finns kanske nåt man kan byta ut.

/R

Aloe Vera kan ge allergiska reaktioner, så mitt tips är att starta lite försiktig.

Jag använder aloe vera till sweetys enstaka sår och jag kan varmt rekomendera det! Läker snabbt och fint.

Har inte provat men hörde att det skulle vara bra för fångpållar så jag tänkte testa på pållan som har haft fång flera gånger i vinter.

Hejsan
Min häst kliade svansen som en tok i våras, brukar vilja göra det vid denna tid men ej så här mycket som han gjorde nu. Ja han var och är avmaskad..
Tvättade med såpa, smorde in med feta salvor. Fick tips på en aloevera gel då jag va hos vet.(Vet tittade på svansen) Har provat men inte har det hjälpt..
Upplever att hans svansrot är väldigt torr. Nu har jag provat att pensla på fodertran... Det verkar fungera, svansroten är iaf inte lika torr längre och han kliar mindre...
Mvh/P

Använder aloevera till mugg på min häst. Har tagit lång tid att läka ut men nu börjar vi få rätsida på det. Kanske att det gått fortare med någon dundersalva som vet. kunde skrivit ut men samtidigt känns det som om mugg skall jag kunna lösa själv. Den här gången var det långdraget dock. Annars tycker jag nog dessa produkter är lite väl dyra.

Hejsan!

jag säljer Aloe Vera produkter till både häst och människa med mkt bra resultat.

Lite info:

Hästar har ett känsligt tarmsystem som gör att deras tarmflora lätt kan hamna i obalans. Sådana problem kan Aloe Veran hjälpa till att komma tillrätta med. Hästar som tränas hårt, t.ex. hopp, trav- och galopphästar utsätts för stora påfrestningar och hög belastning vilket leder till att de oftare drabbas av skador. De är därför helt beroende av optimalt foder och förstklassig skötsel och vård för att klara av sitt krävande arbete.

Hästar har dessutom ett känsligt tarmsystem, vilket gör att de reagerar snabbt på dåligt eller förstört foder och tarmfloran kan lätt hamna i obalans. Detta gäller även antibiotikabehandling. Aloe Vera hjälper till att komma tillrätta med sådana mag- och tarmproblem.

Aloe Vera är bra mot symptom som
Ytliga sår, insektsstick
Hudproblem, skavsår, mugg
Mag-/tarmproblem
Nedsatt immunförsvar
Kan användas vid den normala skötseln som tvätt av hovar, man och päls
Stimulerar blodcirkulationen
Bra för vård av ömma muskler, senor samt leder

Titta gärna in på min hemsida för mera info och kontakta mig gärna om det är något du undrar över.
http://medlem.spray.se/veronicastrandh/

Ett bra tips som funkat bra på våra hästar när det gäller mugg och regnskollor. pressa en vitlöksklyfta i ca en dl olja och blappa på ordentligt dock inte i öppna sår.
Ingen av våra hästar har efter kuren haft regnskollor fast det finns viss ärftlig disposion. Muggen har bara kommit tillbaka i mycket liten omfattningen och försvinner omgående efter en kur.

Liknande trådar

Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 330
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·
Hästvård Ja, är det en bra idé? Jag har ingen aning. Hästen är inte konstaterad IR men jag kan tänka mig att han är det då han har lätt för att...
Svar
8
· Visningar
2 071
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 116
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama